لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

تهران به پیش‌نویس توافق‌نامه وین پاسخ داد


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه ضمن اشاره به «نگاه مثبت» جمهوری اسلامی به مذاکرات وین از تحویل پاسخ تهران به پیش‌نویس توافق‌نامه آژانس خبر داد.

رسانه‌های نزدیک به دولت جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه از قول یک مقام این کشور خبر داده بودند که تهران با چارچوب کلی پیش‌نویس توافق‌نامه وین موافق است، ولی خواستار تغییرات در آن است.

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، به تغییرات و اصلاحات مورد نظر جمهوری اسلامی اشاره‌ای نکرده است، اما به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که «باید ملاحظات اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی در چگونگی تامین سوخت تامین شود».

آقای سلطانیه به هیچ یک از جزییات و محتوای پاسخ ایران به این پیش‌نویس اشاره نکرده و آژانس انرژی اتمی نیز هنوز به این پاسخ واکنشی نشان نداده است.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه‌ای که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، چهارشنبه هفته گذشته به چهار طرف مذاکرات وین تحویل داد،‌ جمهوری اسلامی می‌پذیرد که حدود ۷۵ درصد از یک و نیم تن اورانیوم کم‌غنی‌شده خود را برای غنی‌سازی بیشتر به روسیه بفرستد و در پایان سوخت اتمی خود را از فرانسه تحویل بگیرد.

در حالی که برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پیش‌نویس توافق‌نامه ایران با کشورهای آمریکا و روسیه و فرانسه انتقاد کرده‌اند، محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دولتش آماده همکاری در زمینه مسائل مربوط به سوخت و نیروگاه‌های هسته‌ای است.

آقای احمدی‌نژاد اشاره کرد که تامین سوخت هسته‌ای برای رآکتور تهران توسط روسیه و فرانسه فرصتی است برای جمهوری اسلامی تا «صداقت» قدرت‌های جهانی را ارزیابی کند.

كشورهاى غربى با حمایت از پيش‌نويس توافق پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اميدوارند كه با خروج بخش عمده‌اى از ذخاير اورانيوم ايران نگرانى‌ها از تلاش احتمالى تهران براى دستيابى به بمب هسته‌اى كاهش يابد.

جمهورى اسلامى ايران با رد قصد ساخت سلاح اتمى گفته است كه برنامه هسته‌ای‌اش با اهداف صلح‌آميز دنبال می‌شود.
XS
SM
MD
LG