لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

بازرسان آژانس از دومین تاسیسات اتمی ایران در قم بازدید کردند


بازرسان آژانس در تهران
بازرسان آژانس در تهران
بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه برای نخستین بار از دومین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم ایران در نزدیکی شهر قم بازدید کردند.

چهار تن از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که شنبه‌شب وارد ایران شده بودند، روز یکشنبه برای نخستین بار تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم «فردو» در نزدیکی شهر قم را بازرسی کردند.

علی شیرزادیان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه با اشاره به حضور بازرسان آژانس در ایران به خبرگزاری فرانسه گفته است: «آنها هم‌اکنون سرگرم انجام وظایف خود هستند.»

از سوی دیگر به نوشته خبرگزاری مهر، بازرسان آژانس که تا روز سه‌شنبه در ایران حضور خواهند داشت، قرار است در چند نوبت دیگر از تاسیسات فردو بازدید به عمل آورند.

ايران روز ۲۱ سپتامبر وجود تاسيسات غنی سازی فردو را به اطلاع آژانس بين المللی رسانده بود. افشای وجود تاسيسات غنی سازی اورانيوم در حومه قم که در ميان کوه‌ها و در يک پايگاه سپاه پاسداران واقع شده است، واکنش‌هاي گسترده‌ای را در جهان به دنبال داشت.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، ساخت این تاسیسات را نشانه «پنهانکاری» ایران در برنامه اتمی خود خوانده و گفته بود: اگر ايران درباره اين تاسيسات شفاف سازی نکند با فشارهای بیشتری روبرو خواهد شد.

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز از تاخير ايران در اعلام وجود اين تاسيسات انتقاد کرده بود.

به دليل استفاده دو گانه از غنی سازی اورانيوم برای توليد سوخت اتمی و همچنين ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای، کشورهای غربی ايران را به تلاش برای دستیابی به فن‌آوری لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای متهم می‌کنند.

ايران اين اتهام را رد می کند و می گويد :برنامه اتمی‌اش صرفاً در راستای توليد سوخت هسته ای مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر است.

شورای امينت سازمان ملل طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است، تا فعاليت‌های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. اما ايران با سر پيچی از اين درخواست‌ها، برنامه یاد شده را توسعه داده است.

مقام‌های ايرانی پيشتر اعلام کرده بودند، نسل جديدی از سانتريفيوژها را که قابلیت و سرعت بیشتری دارند، را در تاسيسات غنی سازی قم به کار خواهند گرفت.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از تاسیسات غنی‌سازی در قم بازدید کردند، که ایران برای پاسخ دادن به پیشنهادی در خصوص تحویل اورانیوم غنی شده خود به روسیه برای تبدیل آن به سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران یک هفته دیگر مهلت خواسته است.

پيشتر اعلام شده بود، ايران تا بعد از ظهر روز جمعه برای پاسخ‌دادن به این پیشنهاد فرصت دارد.

به دنبال گفت و گوهای هفته گذشته نمايندگان ايران، روسيه، فرانسه، آمريکا و آژانس بين المللی انرژی اتمی در وین، برخی گزارش‌ها در باره توافق بر سر پيش نويسی در باره ارسال اورانيوم سه و نيم درصدی ايران به روسيه برای تبديل به سوخت راکتور تحقيقاتی تهران منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG