لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

استقبال رحیم ‌مشایی از گفت و گو با آمریکا


اسفندیار رحیم مشایی
اسفندیار رحیم مشایی
اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد می‌گوید، هرچند ایالات متحده آمریکا رویکرد خود را نسبت به جمهوری اسلامی تغییر داده است، با این حال تردیدهای ایران نسبت به «حسن نیت» آمریکا همچنان باقی است.

اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد در گفت و گویی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه با «مثبت» ارزیابی کردن رویکرد تازه آمریکا نسبت به ایران گفته است:« همه دیدند که آمریکایی‌ها در جریان گفت و گوهای (ژنو) تمایل بیشتری برای گفت و گو و مشارکت از خود نشان دادند.»

وی با ابراز امیدواری نسبت به تداوم چنین مسیری اظهار داشت:« مشارکت آمریکایی‌ها را در این گفت و گوها می‌توان به عنوان یک تحول مثبت ارزیابی کرد،‌ اما باید دید در دور بعدی گفت و گوها چه اتفاقی روی می‌دهد و آمریکایی‌ها تا چه حد جدی هستند.»

نمایندگان ايران و کشورهای فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان در روز نهم مهرماه مذاکرات مهمی در باره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده بودند که هر دو طرف این مذاکرات را «گامی به جلو» توصيف کرده‌اند.

در حاشیه این گفت و گوها نمایندگان ایران و آمریکا به طور بی‌واسطه و رودررو با هم دیدار و گفت و گو کردند.

برخی از گزارش‌های حاکی از آن است که ایران در جریان مذاکرات ژنو «موافقت اصولی» خود را با تحویل بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه و فرانسه برای غنی‌سازی بیشتر به منظور استفاده در رآکتور تهران اعلام کرده است.

قرار است گفت و گوها در باره جزییات فنی اجرای این توافق در اواخر مهر ماه در وین و با حضور نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

همچنین پس از گفت و گوهای ژنو اعلام شد که ایران با بازرسی از تاسیسات جدید غنی‌سازی خود در قم توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

چند کشور غربی از جمله ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند، در صورتی که برنامه اتمی جنجال برانگیز خود را همچنان ادامه دهد، با تحریم‌ها و مجازات‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

در این میان اسفندیار رحیم مشایی که از مشاوران نزدیک محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آید، ابراز امیدواری کرده است، در دور بعدی گفت و گوها نتایج بیشتری حاصل شود.

رحیم مشایی با تاکید بر این که ایران صرفاً‌ در باره بسته پیشنهادی خود با قدرت‌های غربی مذاکره می‌کند، افزود: « ما امیدواریم که درباره نقاط مشترک به تفاهم بیشتری دست یابیم. تمرکز گفت و گوها روی برنامه‌های مشترک خواهد بود.»

ایران چندی پیش بسته پیشنهادی خود را برای «حل مشکلات جهانی» تسلیم نمایندگان کشورهای پنج بعلاوه دو کرده بود.

هر چند در بسته پیشنهادی ایران اشاره‌ای به برنامه اتمی این کشور نشده است، با این حال ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی می‌گویند، در مذاکرات با ایران تمرکز روی مساله اتمی این کشور خواهد بود.

رییس نهاد ریاست جمهوری ایران بر این باور است که در شرایط کنونی مساله هسته‌ای ایران « بهتر درک شده است» و ایالات متحده آمریکا «از فرصت خوبی برای نشان دادن حسن نیت خود نسبت به جمهوری اسلامی برخوردار است.»

رحیم‌مشایی با بدبینانه خواندن نگاه آمریکایی‌ها به ایران در گذشته می‌افزاید: « ما احساس می‌کنیم که روند تغییرات آغاز شده است و باید ببینیم این امر تا چه حد جدی است.»

وی با بیان این که « ایران مهم‌ترین کشور در مهم‌ترین منطقه جهان است»، خاطر نشان می‌کند، آمریکایی‌ها باید بدانند، که هیچ مساله‌ای در منطقه بدون مشارکت ایران حل نمی‌شود.

رییس دفتر رییس جمهور ایران که پیشتر به خاطر سخنانش در باره «دوستی ایرانیان با مردم اسراییل» از سوی روحانیان افراطی مورد حمله قرار گرفته بود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که دیدگاه وی در باره اسراییل شبیه موضع رسمی جمهوری اسلامی در این باره است.

مشایی با «نامشروع» خواندن اسراییل می‌افزاید: « آگر آنها می‌خواهند برای یهودی‌ها کشوری ایجاد کنند، می‌توانند این کار را جای دیگری انجام دهند.»

پیشتر محمود احمدی‌نژاد هم خواستار انتقال اسراییل به اروپا یا آمریکای شمالی شده بود.

مشایی در عین حال گفته است، ایران هیچ برنامه نظامی برای حمله به اسراییل ندارد و اسراییل نیز از توان لازم برای حمله به ایران برخوردار نیست.

اسفندیار رحیم مشایی در پایان با «مثبت» ارزیابی کردن اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما گفته است، اعطای این جایزه مسئولیت بیشتری برای رییس جمهور آمریکا به همراه دارد.
XS
SM
MD
LG