لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

تأکید سارکوزی بر تداوم مذاکرات هسته‌ای با تهران


نیکولا سارکوزی می‌گوید دیدگاه اوباما [در مورد گفت و گوی بدون پیش شرط با تهران] بازتاب دیدگاه مشترک ماست. (عکس: EPA)
نیکولا سارکوزی می‌گوید دیدگاه اوباما [در مورد گفت و گوی بدون پیش شرط با تهران] بازتاب دیدگاه مشترک ماست. (عکس: EPA)

نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، با تأکید بر اینکه اروپا بر مواضع خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران پافشاری می‌کند، از ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران دفاع کرد.


رییس جمهوری فرانسه که در آستانه سفر به عربستان سعودی با روزنامه عربی الشرق الاوسط گفت و گو می‌کرد، اعلام کرد که «رویکردی که ما و متحدان اروپایی‌مان در مواجهه با پرونده هسته‌ای ایران از آن دفاع می‌کنیم بر دو رکن، ایستادگی بر مواضع و گفت و گو استوار است.»


آقای سارکوزی در تشریح این رویکرد گفت: «ما باید همزمان با آنکه در مواجهه با حکومت ایران بر مواضع خود پافشاری می‌کنیم، در تدارک راه‌هایی برای مذاکره با تهران باشیم، چراکه گفت و گو بهترین راه برای متقاعد کردن مقامات ایرانی است که احترام به الزامات بین‌المللی به مصلحت آنهاست.»


شورای امنیت تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند، ولی تهران تاکنون از این امر سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می داند.





رییس جمهوری فرانسه با اشاره به مشوق‌های اقتصادی پیشنهاد شده به ایران در صورت توقف غنی سازی، از جمله همکاری برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و توسعه اقتصادی، اضافه کرد که این پیشنهاد‌ها همچنان روی میز هستند.


«گفت وگو بدون دادن امتیاز»

رییس جمهوری فرانسه همچنین با اشاره به دیدگاه مشترک کشورهای اروپایی و باراک اوباما در مورد ایران، تأکید کرد که تنها راه خروج از بحران، گفت و گو بدون دادن امتیاز است.


وی گفت که در دو سال گذشته ایالات متحده علامت‌های مهمی از خود نشان داده که حاکی از همراهی با این رویکرد است، از جمله به حضور نماینده ایالات متحده در مذاکرات میان ایران و اروپا در ژنو در تابستان سال جاری اشاره کرد.


رییس جمهوری فرانسه گفت: «به عقیده من باراک اوباما رییس جمهوری منتخب آمریکا، به این رویکرد تمایل دارد و سخنان وی بازتاب دیدگاه مشترک ما در مورد گفت و گوی بدون دادن امتیاز به عنوان تنها راه پایان دادن به این بحران از طریق مذاکره است.»


گفته‌های آقای سارکوزی در حالی است که باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا، در مبارزات انتخاباتی خود بر اتخاذ دیپلماسی مستقیم در قبال ایران تأکید کرده بود..


این رویکرد مورد استقبال برخی از مقامات ایرانی نیز قرا گرفت و از جمله روز پنجشنبه اسفندیار رحیم مشایی معاون رییس جمهوری ایران، با استقبال از احتمال گفت و گو میان باراک اوباما و محمود احمدی‌نژاد، گفته بود که « چنین گفت و گویی باید به طور آشکار برگزار شود و محتوای آن در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.»


گفت و گوی مستقیم میان تهران و واشینگتن مورد انتقاد مهم‌ترین متحد آمریکا یعنی اسرائیل است تا آنجا که چندی پیش تسیپی لیونی، وزیر امور خارجه این کشور، گفته بود: از چنین گفت و گویی حمایت نمی‌کند و تمایل آقای اوباما به گفت و گو با ایران ممکن است در خاورمیانه نشانه ضعف تلقی شود.


اولویت بخشیدن به موضوع افغانستان


رییس جمهوری فرانسه همچنین در گفتگو با الشرق‌الاوسط تصمیم اوباما برای اولویت دادن به مسئله افغانستان را مورد ستایش قرار داده است.


آقای سارکوزی در این گفت و گو گفته است که از تصمیم اوباما برای اولویت بخشیدن به موضوع افغانستان خوشحال است چرا که به اعتقاد وی باید همه اراده و توان صرف کمک به افغانستان برای ایستادن بر روی پای خود شود.


وی تأکید کرده است: «یک راه حل کلیدی آن است که گفت و گوهای سیاسی گسترده‌ای را با مشارکت تمامی افغانی‌ها که می‌خواهند در این گفت و گوها شرکت داشته باشند و با نفی خشونت در پی بازسازی کشور خود هستند، آغاز کنیم.»


باراک اوباما مبارزات انتخاباتی خود تأکید کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، نیروهای آمریکایی را از عراق به افغانستان می‌برد تا به باثبات کردن شرایط در افغانستان کمک کند.


XS
SM
MD
LG