لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

«اسرائیل مخالف گفت‌وگوی آمریکا با ایران است»


زیپی لیونی، وزیر امور خارجه اسرائیل، درباره تمایل باراک اوباما به مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفت که با هر گونه گفت‌وگوی آمریکا و ایران مخالف است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم لیونی در پاسخ به این پرسش که آیا از هر گونه گفت‌وگوی ایالات متحده با ایران حمایت می‌کند گفت: «پاسخ منفی است.» او گفت آمادگی باراک اوباما برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ممکن است در خاورمیانه نشانه ضعف تلقی شود.


باراک اوباما، پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیش از این اعلام کرده بود که حاضر به مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است. در حال حاضر دولت بوش شرط انجام هرگونه مذاکره با ایران را توقف غنی‌سازی اورانیوم اعلام کرده است.


آمریکا و اسرائیل ایران را متهم به تلاش برای استفاده نظامی از غنی‌سازی اورانیوم می کنند، اما ایران هدف خود از این اقدام را که برای ایران منع قانونی هم ندارد، تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای بوشهر و نیروگاه‌هایی که قرار است بسازد اعلام می کند.


خانم لیونی که در مورد تغییر سیاست دولت آمریکا پس از روی کار آمدن باراک اوباما گفت‌وگو می‌کرد گفت: «ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که دیالوگ در آن، یعنی وقتی که اول از تحریم استفاده کنی و بعد به دیالوگ تغییر موضع بدهی، گاه نشانه ضعف تلقی می‌شود.»


زیپی لیونی معتقد است که گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط می‌تواند بر تلاش‌ها برای وادار ساختن تهران به کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود اثر منفی داشته باشد.


اما او اشاره کرد که «نکته اصلی» این است که ایالات متحده به رهبری اوباما هم «تمایلی به پذیرش ایران اتمی ندارد».


طی سه سال گذشته، شورای امنیت سازمان ملل، شش قطع‌نامه علیه برنامه هسته‌ای ایران صادر کرده است. این قطع‌نامه‌ها از ایران می‌خواهند غنی‌سازی اورانیوم را قطع کند و به سوالات بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد. اما ایران غنی‌سازی را حق قانونی خود می‌داند و تاکنون به خواست این قطع‌نامه‌ها عمل نکرده است.


همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص، روز پنج‌شنبه، در گزارشی درباره پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت که دولت اسرائیل گمان نمی‌کند که تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی آمریکا ایجاد شود، اما نگران است که نتیجه انتخابات آمریکا بر خط‌‌مشی این کشور در برابر ایران اثر بگذارد.


دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران


به نوشته روزنامه هآارتص، اسرائیل همچنین نگران آن است که دولت جرج بوش در دو ماه باقی‌مانده از کار خود دفتر حافظ منافع این کشور را در تهران افتتاح کند، حرکتی که دولت فعلی آمریکا ماه‌ها در نظر داشته است.


این روزنامه از قول یک مقام عالی‌رتبه اسرائیلی می‌گوید اورشلیم در چند هفته گذشته پیام‌هایی در سطح بالا به واشنگتن فرستاده و به طرح افتتاح دفتر حافظ منافع ایالات متحده در تهران اعتراض کرده است. این مقام اسرائیلی که نامی از او برده نشده گفته است که با این حال اورشلیم هنوز هیچ اطلاعات قطعی در مورد این طرح ندارد.


او می‌گوید: «بیشتر چیزهایی که ما در این زمینه می‌دانیم خرده اطلاعاتی است که از این طرف و آن طرف جمع کرده‌ایم. اما در حال حاضر آن طور که از ظاهر قضایا برمی‌آید به نظر می‌رسد که می‌خواهند به‌زودی این دفتر را باز کنند.»


به گفته منابع دولتی، نگرانی عمده اسرائیل این است که اوباما گفت‌وگو با ایران را بدون پیش‌شرط آغاز کند. اسرائیل در پی تضمین این امر است که در هر گفت‌وگویی میان آمریکا و ایران منافعش حفظ شود.


اما روزنامه هاآرتص بر اساس یکی از گزارشات وزارت امور خارجه اسرائیل می‌نویسد که به طور کلی آینده روابط آمریکا و اسرائیل پس از انتخابات آمریکا نیز روشن است.


«آن طور که از ظاهر قضایا برمی‌آید به نظر می‌رسد که می‌خواهند به‌زودی این دفتر [حافظ منافع] را باز کنند.»
مقام اسرائیلی


باراک اوباما که دیروز در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی چشمگیری رسید در طول مبارزات انتخاباتی خود چند بار گفته است که در صورت رسیدن به این مقام با ایران بر سر میز مذاکره خواهد نشست.


بر اساس این ارزیابی که چند هفته قبل در کنفرانسی در وزارت امور خارجه اسرائیل ارائه شده، «هر کس به ریاست جمهوری انتخاب شود، انتظار نمی‌رود که تغییرات چشمگیری در سیاست‌های آمریکا مربوط به اسرائیل اعمال شود.»


در این گزارش همچنین اشاره شده است که اسرائیل به هر حال جزء اولویت‌های سیاست خارجی رییس‌جمهور جدید نخواهد بود. در این گزارش، مسائل اصلی پیش روی رییس‌جمهور جدید آمریکا عراق و افغانستان و بحران در روابط این کشور با روسیه قید شده است.
XS
SM
MD
LG