لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

روسیه: حتی تهدید تحریم علیه ایران نتیجه منفی دارد


هیلاری کلینتون (راست) به همراه سرگئی لاوروف
هیلاری کلینتون (راست) به همراه سرگئی لاوروف
وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه به دنبال گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود در مسکو اعلام کرد که در حال حاضر تهدید تحریم علیه ایران نتیجه منفی خواهد داشت.

این در حالی است که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود که هیلاری کلینتون قرار است با رئیس جمهور و وزیر خارجه روسیه درباره «نوع و شکل فشاری» که روسیه حاضر است به همراه آمریکا و متحدانش بر ایران وارد بیاورد، از جمله تحریم بیشتر، گفت‌وگو کند.

به گفته این مقام که نخواسته است نامش فاش شود، خانم کلینتون قرار بود نظر مسکو را به پیوستن به آمریکا برای تحریم بیشتر جمهوری اسلامی در صورت عدم شفاف‌سازی در مورد برنامه هسته‌ای ایران جلب کند.

به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، موضع کشور متبوع او این است که در حال حاضر حتی تهدید اعمال تحریم بیشتر علیه ایران نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

هیلاری کلینتون نیز که برای دیدار با مقامات عالی‌رتبه روسیه در مسکو به سر می‌برد از موافقت ایالات متحده در مورد این نکته خبر داد که ادامه دادن به دیپلماسی در قبال ایران حائز اهمیت است.

او در عین حال افزود: «ما در عین حال همواره گزینه تحریم را در صورت عدم موفقیت [در ترغیب ایران به پذیرش قطعنامه‌های شورای امنیت] در نظر داریم.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده پیشتر نیز گفته بود که جامعه جهانی نمی‌تواند تا ابد در انتظار دریافت شواهدی برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران باقی بماند.

جمهوری اسلامی همواره پافشاری کرده است که غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور «حق مسلم» اوست و تنها اهدافی صلح‌آمیز را در نظر دارد.

ایالات متحده و اسرائیل و متحدان آنها در مقابل بر این عقیده اند که جمهوری اسلامی قصد ساخت تسلیحات هسته‌ای را دارد که در این صورت برای منطقه خاورمیانه و جهان بسیار خطرناک خواهد بود.

این نخستین سفر رسمی هیلاری کلینتون به مسکو از زمان رسیدن به مقام وزارت خارجه آمریکاست. خانم کلینتون در روز سه‌شنبه با دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، نیز دیدار خواهد داشت.

اختلاف بر سر فعاليت‌های هسته‌ای کره شمالی، نحوه کاهش زرادخانه‌های اتمی آمريکا و روسيه، و نيز همکاری‌های واشينگتن و مسکو در زمينه دفاع موشکی از ديگر موضوعات مورد بحث هيات آمريکا و روسيه در سفر جاری خانم کلینتون عنوان شده است.
XS
SM
MD
LG