لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۲

هیلاری کلینتون: جهان تا ابد منتظر ایران نمی‌ماند


هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده
وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید، جامعه جهانی نمی‌تواند تا ابد در انتظار دریافت شواهدی برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران باقی بماند.

به گزارش رویترز خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای بریتانیایی خود در لندن با اشاره به تلاش‌ها برای حل مساله هسته‌ای ایران اظهار داشت:« جامعه جهانی قصد ندارد، تا ابد در انتظار شواهدی باشد که نشان می‌دهد، ایران آماده عمل به تعهدات بین‌المللی خود است.»

وزیر خارجه ایالات متحده در عین حال از گفت و گوهای میان ایران و کشورهای گروه پنج بعلاوه یک در ژنو به عنوان «آغازی سازنده» نام برد و خواستار اقدامات عملی ایران شد.

نمایندگان ايران و کشورهای فرانسه، بريتانيا، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان در روز نهم مهرماه مذاکرات مهمی در باره برنامه هسته‌ای ایران انجام داده بودند که هر دو طرف این مذاکرات را «گامی به جلو» توصيف کرده‌اند.

برخی از گزارش‌های حاکی از آن است که ایران در جریان این مذاکرات «موافقت اصولی» خود را با تحویل بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود به روسیه و فرانسه برای غنی‌سازی بیشتر به منظور استفاده در رآکتور تهران اعلام کرده است.

قرار است، گفت و گوها در باره جزییات فنی اجرای این توافق در اواخر مهر ماه در وین و با حضور نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شود.

همچنین پس از گفت و گوهای ژنو اعلام شد که ایران با بازرسی از تاسیسات جدید غنی‌سازی خود در قم توسط بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده است.

در این میان دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا که روز یکشنبه میزبان هیلاری کلینتون بود، در کنفرانس خبری مشترک با وی، با بیان این که ایران هیچ‌گاه فرصتی بهتر از این برای عادی‌سازی روابط خود با سایر کشورهای جهان نخواهد داشت، از این کشور خواست، «مانند یک کشور عادی» رفتار کند.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به لزوم جلب اعتماد جهانی نسبت به برنامه اتمی ایران افزود:« به اعتقاد من علت این که جامعه جهانی به اظهارات رژیم ایران در باره صلح آمیز بودن برنامه اتمی این کشور اعتماد نمی‌کند، به سابقه پنهانکاری و برنامه‌های محرمانه ایران مربوط می‌شود.»

انتقاد دوباره از سرکوب معترضان به نتایج انتخابات

وزیر خارجه ایالات متحده در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران در لندن یک بار دیگر به انتقاد از رهبران ایران به دلیل سرکوب تظاهرات آرام معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

خانم هیلاری کلینتون اظهار داشت:« آنچه در مورد ایران بسیار ناراحت کننده است، این واقعیت است که (حاکمان) کشوری با یک تاریخ شکوهمند که چیزهای زیادی برای عرضه به جهانیان دارد، تا این حد از مردم خود هراس داشته باشند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین از محبوس کردن معترضان در زندان‌های مخفی و برپایی دادگاه‌های نمایشی به عنوان انعکاسی از «بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به رهبران کنونی این کشور» یاد کرد.

این اظهارات خانم کلینتون در حالی بیان می‌شود، که روز شنبه گزارش‌هایی در باره صدور حکم اعدام برای سه تن از معترضان به نتایج انتخابات در ایران منتشر شده بود.

به گفته مقام‌های قضايی ايران در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات، چهار هزار نفر بازداشت شدند.

تاکنون پنج جلسه از محاکمه بيش از صد نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات برگزار شده است.

در جریان این دادگاهها شماری از فعالان سياسی و منتقدان سرشناس دولت، به عنوان متهم حضور داشتند و جريان محاکمه از راديو و تلويزيون دولتی ايران پخش شده است.

به گفته معترضان دست کم هفتاد و دو نفر در جريان راهپيمايی‌های مسالمت آميز معترضان کشته شدند.
XS
SM
MD
LG