لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۳

قشقاوی: برای رفع نیاز هسته‌ای با کسی شوخی نداریم


حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مورد واردات اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد می‌گوید که «ایران دست بسته واردات نمی‌ماند و برای رفع این نیاز با کسی شوخی ندارد.»

آقای قشقاوی روز دوشنبه در آخرین نشست خود با خبرنگاران گفته است که «نمی‌توانیم کار ۱۵۰ بیمارستان را متوقف کنیم» و اگر نیاز باشد اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد را تأمین خواهیم کرد.

دیپلمات‌های غربی می‌گویند ایران در نشست پنجشنبه نهم مهرماه در ژنو با گروه ۱+۵، «به طور اصولی» موافقت کرده ۸۰ درصد از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را برای فرآوری بیشتر به روسیه و فرانسه بفرستد تا برای استفاده در رآکتور تهران جهت مصارف پزشکی آماده شود.

ایران همچنبن قرار است در اواخر مهر ماه امسال در وین با سه کشور روسیه، فرانسه، و ایالات متحده بر سر تأمین اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران گفت‌وگو کند.

علاوه بر این محمود احمدی‌نژاد هم به تازگی با اشاره به نیاز ایران به اورانیوم غنی سازی شده تا حد ۲۰ درصد اعلام کرد که «ما سوخت را از هر کشوری که اعلام آمادگی کند، می‌خریم و آمریکا هم می‌تواند یکی از طرف‌های فروشنده باشد

اکنون آقای قشقاوی می‌گوید ایران «به دلیل شدت احترام به قوانین بین‌المللی» درخواست خود برای تأمین سوخت ۲۰ دصد را اعلام کرده است و قرار است در نشست سه جانبه با آژانس و کشورهایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، «راجع به قیمت، نحوه وصول و شکل کار» بحث شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین تصریح کرده است که بحث تأمین اورانیوم ۲۰ درصد و همچنین موضوع تأسیسات غنی‌سازی فردو در نزدیکی قم، با مذاکرات ژنو مرتبط نیست.

مقامات ایرانی در شهریور ماه گذشته و یک روز پس از آنکه خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های غربی از وجودتأسیسات جدید غنی‌سازی در نزدیکی تهران خبر داد، این موضوع را تأیید کردند و از جمله محمود احمدی‌نژاد ایران را به دلیل اعلام «پیش از موعد» ساخت این تأسیسات به آژانس مستحق تشویق خواند.

تأسیسات غنی‌سازی فردو در نزدیکی روستایی به همین نام در مسیر قم – تهران قرار دارد.

افشای موضوع ساخت تأسیسات جدید غنی‌سازی ایران، با واکنش‌های جهانی همراه بود و در صریح‌ترین این واکنش‌ها رهبران آمریکا و فرانسه و بریتانیا در آستانه آغار به کار نشست گروه ۲۰ در پیتسبورگ، با اشاره به این موضوع، ضمن تهدید تهران به تحریم‌های شدیدتر، از جمهوری اسلامی خواستند که اهداف هسته‌ای خود را کاملاً فاش سازد.

ایران پس از آن در جریان سفر اخیر محمد البرادعی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران توافق کرد که بازرسان آژانس ۲۵ اکتبر، سوم آبان ماه، از تأسیسات جدید غنی‌سازی فردو بازدید کنند.

غنی‌سازی اورانیوم از آنجا که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، همواره از موضوعات مورد مناقشه غرب و ایران بوده است و کشورهای غربی که به نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران ظنین هستند، بارها از مقامات تهران خواسته‌اند که با عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت و تعهدات بین‌المللی خود غنی‌سازی را متوقف کند.

ایران همواره تأکید کرده است که برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز و تنها در چارچوب تأمین برق است.

آقای قشقاوی همچنین گفت: «روز گذشته حکم پست جديدم به عنوان معاون امور کنسولی، ‌مجلس و ايرانيان خارج از کشور را از جناب وزير دريافت کردم.»
XS
SM
MD
LG