لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

کلینتون: بردباری ما در برابر ایران بی‌پایان نیست


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، از ایران خواست که به تعهدات خود در مورد برنامه هسته‌ای‌اش عمل کند و بار دیگر هشدار داد که بردباری آمریکا همیشگی نیست.

خانم کلینتون که بعداز ظهر شنبه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر اسرائیل سخن می‌گفت، اضافه کرد که پذیرش این توافقنامه می‌تواند آغاز خوبی برای عمل به تعهدات بین‌المللی از سوی ایران باشد.

برپایه توافق صورت گرفته در وین، ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمترغنی‌شده ایران به خارج منتقل خواهد شد و در قبال آن مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران، تحویل خواهد شد.

دولت‌های غربی و آمریکا از این طرح حمایت می‌کنند، چراکه معتقدند با خروج اورانیوم غنی‌شده از ایران، تهران قابلیت ساخت بمب اتم را در کوتاه مدت از دست خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که تهران به پیش‌نویس مورد توافق وین پاسخ «مقدماتی» را داده است؛ اما روز جمعه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد که تهران پاسخی به توافق وین نداده است.

ایرنا به نقل از این مقام آگاه نوشته است: «جمهوری اسلامی تنها نگاه مثبت خود به مذاكرات را اعلام و خاطرنشان كرده است كه برمبنای ملاحظات فنی و اقتصادی خود درخصوص چگونگی تامین سوخت رآكتور تهران آماده ادامه مذاكرات است.»

این مقام آگاه افزوده است: «پیام تهران اساساً حاوی پاسخ به پیش‌نویس توافقنامه نبوده و در صورت برگزاری دور بعدی مذاكرات، جمهوری اسلامی نظر و نه پاسخ خود را در مذاكره اعلام خواهد كرد.»


روز جمعه در واکنش به تاخیرها و پیام‌های متناقض تهران، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ هشدار داد که باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا، برای همیشه منتظر پاسخ رسمی ایران نخواهد ماند.
با این حال منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه اظهار داشت که ایران در «پاسخ» خود منافع کشور را رعایت کرده و ملاحظاتی را نیز به پیش‌نویس توافق اضافه کرده است.

روز جمعه در واکنش به تأخیرها و پیام‌های متناقض تهران، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ هشدار داد که باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری آمریکا، برای همیشه منتظر پاسخ رسمی ایران نخواهد ماند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: «زمان رئیس جمهوری نامحدود نیست؛ این تنها مذاکره به خاطر نفس مذاکره نبوده است بلکه درباره دست یافتن به توافقی بود که تنها چند هفته پیش به نظر می‌رسید ایرانی‌ها دنبال آن بودند.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران و چند تن دیگر از نمایندگان با نفوذ مجلس شورای اسلامی با پیش‌نویس توافق انجام شده در وین مخالفت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG