لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

سفیر روسیه: پیشنهاد وین برای فریب ایران نیست


الکساندر سادونیکوف، سفیر روسیه در تهران
الکساندر سادونیکوف، سفیر روسیه در تهران
الکساندر سادونیکوف، سفیر روسیه در تهران، می‌گوید که پیشنهاد آژانس برای تأمین سوخت رآکتور تهران، نه تنها فریبی برای خارج کردن ذخیره اورانیوم از دست ایران نیست، بلکه به نفع ایران خواهد بود و به حل مسئله هسته‌ای تهران کمک می‌کند.

بر اساس پیش‌نویس توافقنامه وین، به ایران پیشنهاد شده که ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا پایان سال میلادی جاری به روسیه تحویل دهد، تا پس از غنی‌سازی بیشتر و تبدیل به میله‌های سوخت برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران به ایران بازگردانده شود.

این پیشنهاد با مخالفت چهره‌های مختلف سیاسی در ایران روبه‌رو شد و از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گفته بود که «معادله دادن سوخت، در قبال دریافت سوخت از ایران، هیچ توجیه قانونی و عقلی ندارد».

آقای لاریجانی که خود پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، مذاکره‌کننده ارشد در پرونده هسته‌ای بود، افزوده بود: «من احساس می‌کنم که غربی‌ها اصرار دارند به سمت نوعی فریبکاری بروند و یا به نوعی مواردی را به ما تحمیل کنند. به این معنا که مطرح کردند ما زمانی سوخت ۲۰ درصد را به ایران می‌دهیم که شما مواد غنی‌شده خود را به ما بدهید، که ما هیچ ارتباطی بین این دو مسئله نمی‌بینیم.»

اما اکنون سفیر روسیه در تهران، به خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، می‌گوید که پیشنهاد آژانس فریبی برای خارج کردن اورانیوم با غنای پایین از دست ایران نیست و به این دلیل طرح شده که ایران خود تکنولوژی لازم را برای تبدیل اورانیوم با غنای پایین خود به سوخت مورد نیاز رآکتور تهران ندارد.

ایران اعلام کرده است که چارچوب کلی توافق وین را می‌پذیرد اما خواهان تغییراتی در آن است. با این حال دیپلمات‌های غربی می‌گویند که خواسته اصلی ایران در پاسخ اولیه‌ای که به آژانس ارائه کرده، دریافت سوخت تازه پیش از تحویل ذخیره اورانیوم است، اما این خواسته برای غرب قابل پذیرش نیست.

آقای سادونیکوف در گفت‌وگو با ایرنا همچنین تأکید کرده است که روسیه از تحریم‌های تازه علیه ایران حمایت نمی‌کند، چرا که «تحریم و تهدید به اعمال تحریم فقط اوضاع را بغرنج‌تر می‌سازد و آن را به بن‌بست می‌کشاند».

وی همچنین گفته است که روسیه در موضوع سپر دفاع موشکی، هیچ معامله‌ای بر سر ایران با آمریکا نکرده است و از نگاه روسیه، رویکرد آمریکا درباره لغو برنامه استقرار پایگاه در اروپای شرقی مثبت تلقی می‌شود.

ایالات متحده آمریکا، شهریور ماه امسال، برنامه استقرار و راه‌اندازی سامانه دفاع موشکی این کشور در اروپای مرکزی را به طور رسمی لغو کرد.

در ارتباط با لغو برنامه دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی، جفری مورل، سخنگوی پنتاگون، گفته بود که «طرح قبلی مبتنی بر این باور بود که ایران قصد دارد موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای بسازد».

وی تأکید کرده بود که اطلاعات جدید آمریکا حاکی از آن است که «آنها [ایران] بیشتر بر توسعه توانایی‌های خود در زمینه موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد متمرکز شده‌اند».

برخی از تحلیلگران لغو این برنامه را مرتبط با تماس‌های مقامات ایالات متحده و روسیه بر سر موضوع ایران ارزیابی کرده بودند.
XS
SM
MD
LG