لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

«بازداشت دانشجوی دانمارکی در تظاهرات ۱۳ آبان»


نمایی از تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در روز سیزده آبان در تهران که به شدت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد.
نمایی از تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در روز سیزده آبان در تهران که به شدت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد.
بر اساس اعلام فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران در روز ۱۳ آبان، یک دانشجوی دانمارکی رشته روزنامه‌نگاری نیز بازداشت شده است.

به گزارش رویترز سخنگوی فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران، که مقر آن در بروکسل است، روز جمعه با اعلام این که نیلز کروگزگارد دانشجوی ۳۱ ساله رشته روزنامه‌نگاری در تظاهرات روز چهارشنبه بازداشت شده است، افزود: «ما این اطلاعات را از همکارانمان در ایران دریافت کرده‌ایم».

انجمن روزنامه‌نگاران دانمارک نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که این دانشجوی دانمارکی که پیشتر تصور می‌شد، ناپدید شده است، در جریان تظاهرات ۱۳ آبان به دست مأموران امنیتی ایران بازداشت شده است.

شمار زیادی از هواداران جنبش سبز در ایران در روز چهارشنبه ۱۳ آبان، همزمان با برگزاری یک تظاهرات دولتی به مناسبت سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران، دست به تظاهرات زدند که به‌شدت از سوی نیروی‌های حکومتی سرکوب شد.

علاوه بر تهران معترضان به نتایج انتخابات در چندین شهر دیگر ایران نیز به خیابان‌ها ریخته بودند. در جریان سرکوب تظاهرات روز سیزده آبان شمار زیادی از تظاهرکنندگان بازداشت شده‌اند.

در این میان وزارت خارجه دانمارک با تأیید خبر ناپدید شدن نیلز کروگزگارد اعلام کرد، این وزارتخانه سرگرم انجام پیگیری‌های لازم در این باره و تماس با مقا‌م‌های ایرانی است.

شارلوت اسلنت سخنگوی وزارت خارجه دانمارک در این باره گفت: «امروز انجمن روزنامه‌نگاران دانمارک اعلام کرد که نام این دانشجو در لیست افراد بازداشت شده قرار دارد. ما هم اکنون در حال تلاش برای تأیید این اطلاعات هستیم».

نیلز کروگزگارد که در یک مدرسه روزنامه‌نگاری در دانمارک مشغول تحصیل است، برای انجام تحقیقاتی در ارتباط با پایان‌نامه دانشجویی‌اش به ایران سفر کرده بود.

اعلم خبر بازداشت این دانشجوی دانمارکی در حالی است که روز جمعه خبرگزاری نیمه رسمی فارس از بازداشت، سه خبرنگار خارجی در روز ۱۳ آبان خبر داده بود.

بر اساس این گزارش دو نفر از این افراد کانادایی و نفر سوم ژاپنی است و علت بازداشت آنها نیز نداشتن مجوز برای «تهیه فیلم و گزارش تصویری از مراسم ۱۳ آبان و حاشیه‌های آن» اعلام شده است.

این در حالی است که سفارت ژاپن در تهران با رد ادعای خبرگزاری فارس اعلام کرده است، شهروند ژاپنی بازداشت شده خبرنگار نبوده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود، فرهاد پولادی، گزارشگر این خبرگزاری در تهران به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه هنوز شمار بازداشت شدگان روز ۱۳ آبان مشخص نیست، گفته است: «تعدادی از بازداشت‌شدگان اغتشاشات روز چهارشنبه آزاد شدند و مابقی آنها به زودی تعیین تکلیف می‌شوند».

پس از انتخابات ۲۲ خرداد ماه بسیاری از روزنامه‌نگاران و از جمله چند گزارشگر که برای رسانه‌های خارجی فعالیت می‌کردند، به دست نیروهای امنیتی دستگیر شده و شماری از آنها نیز در دادگاه موسوم به «کودتای مخملی» محاکمه شده‌اند.

پس از آن که رسانه‌های خارجی به طور گسترده‌ای اعتراض‌های میلیونی مردم ایران را پوشش دادند، جمهوری اسلامی فعالیت آنها را به شدت محدود کرد و برخی از گزارشگران این رسانه‌‌ها تنها اجازه داشتند از داخل دفتر خود گزارش تهیه کنند.
XS
SM
MD
LG