لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

آمریکا ایران را به ارسال اسلحه برای حزب‌الله متهم کرد


ایالات متحده روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل در تأیید ادعای اسرائیل، ایران را متهم کرد که برای حزب الله لبنان به طور غیرقانونی اسلحه و مهمات فرستاده است.

اسرائیل هفته گذشته در آب‌های مدیترانه، یک کشتی به نام «فرانکوپ» را توقیف کرد و مدعی شد که این کشتی از سوی ایران برای حزب الله لبنان اسلحه حمل می‌کرده است؛ اسرائیل می‌گوید این کشتی قرار بود در یکی از بندرهای سوریه پهلو گرفته و محموله کشتی از آنجا برای حزب الله فرستاده شود.

بریتانیا، که یکی دیگر از پنج عضو دایم شورای امنیت است، روز پنجشنبه درباره گزارش دولت اسرائیل در مورد حمل صدها تن اسلحه از سوی ایران برای حزب الله ابراز نگرانی کرد.

در واکنش به این اتهام‌ها، سفیر سوریه در سازمان ملل، اسرائیل را به دزدی دریایی متهم کرد و ادعاهایی مطرح شده را «معجون وقیحانه‌ای از دروغ» خواند.

ایران و حزب‌ الله نیز ادعاهای مطرح شده از سوی اسرائیل را رد کرده‌اند.

اسرائیل هفته گذشته موضوع کشتی توقیف شده را به سازمان ملل کشاند و به طور رسمی اعتراض کرد.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند اسلحه و مهمات این کشتی برای یک ماه جنگ چریک‌های حزب الله با اسرائیل کفایت می‌کرده است. برپایه گزارش مقام‌های اسرائیلی این مهمات از ایران به مصر حمل شده و دوباره برای حمله به سوریه بارگیری شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش می‌دهد موضوع این کشتی توقیف شده توسط الخاندرو ولف، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل، در شورای امنیت و در پشت درهای بسته بررسی شده است؛ در این جلسه همچنین درباره تحولات لبنان پس از جنگ ۲۰۰۶ اسرائیل و حزب الله بحث و گفت‌وگو شد.

یک دیپلمات آمریکایی که از نشست روز سه شنبه شورای امنیت اطلاع داشت، گفت ایالات متحده اعلام کرده که این اقدام تهران «دلیل روشنی» برای نقض قطعنامه ۱۷۴۷ علیه ایران است؛ در این قطعنامه که در سال ۲۰۰۷ علیه ایران به دلیل ادامه غنی‌سازی اورانیوم به تصویب رسید، جمهوری اسلامی از ارسال اسلحه به دیگر کشورها منع شده است.

همچنین ایالات متحده از ایران و سوریه خواسته است که از پشتیبانی و ارسال تجهیزات به حزب‌الله خودداری کنند چرا که این امر مغایر با قطعنامه سال ۲۰۰۶ شورای امنیت است که پس از آتش‌بس اسرائیل و حزب الله به تصویب رسید.

از سوی دیگر فیلیپ پرهام، سفیر بریتانیا در شورای امنیت، پس از نشست این شورا گفت که به نظر می‌رسد ایران در سال جاری برای سومین بار است که برای حزب الله لبنان به طور غیرقانونی اسلحه فرستاده است.
XS
SM
MD
LG