لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

سایت الف: مقام سابق وزارت دفاع در اسرائیل زندانی است


علیرضا عسگری
علیرضا عسگری
سایت الف منسوب به احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ایران، مدعی است که علیرضا عسگری، معاون اسبق وزارت دفاع ایران که از دو سال پیش به این سو ناپدید شده است، در اسرائیل زندانی است.

علیرضا عسگری، معاون علی شمخانی، وزیر دفاع دولت محمد خاتمی، که پس از بازنشستگی به تجارت زیتون و روغن زیتون در سوریه مشغول بود، در تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۳۸۵ از دمشق وارد هتل جیران استانبول ترکیه شد و دو روز بعد، ۱۸ آذر، مفقود شد.

در آن زمان برخی از منابع خبری ادعا کردند که آقای عسگری با مراجعه به سفارت آمریکا در استانبول درخواست پناهندگی کرده است.

از جمله روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در همان زمان نوشت که آقای عسگری «داوطلبانه به غرب پناهنده شده» و روزنامه تایمز لندن هم اشاره کرد که او «از سال ۲۰۰۳ برای غرب جاسوسی می‌کرده است».

با این حال فرمانده نیروی انتظامی ایران در مصاحبه‌ای ناپدید شدن این مقام سابق نظامی را به سرویس‌های جاسوسی غرب نسبت داد و وزیر خارجه ایران هم در این زمینه از دولت ترکیه توضیح خواست.

پس از چندی خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که خانواده آقای عسگری موضوع پناهنده شدن وی را رد کرده‌اند و به نقل از همسرش نوشتند که موضوع پناهندگی این مقام سابق نظامی به آمریکا شایعه‌ای بیش نیست.

در همان زمان خانواده آقای عسگری همچنین آمریکا و اسرائیل را به دست داشتن در ناپدید شدن وی متهم کردند.

اکنون پس از گذشت نزدیک به سه سال از ناپدید شدن آقای عسگری، سایت الف مدعی شده است که این مقام سابق وزارت دفاع ایران با همکاری موساد و سرویس‌های اطلاعاتی آلمان و انگلیس ربوده شده و در نهایت به اسرائیل برده شده است.

سایت الف بدون اشاره به منبعی خاص موضوع زندانی بودن آقای عسگری در اسرائیل را مستند به «تحقیقات دوساله نهادهای ذی‌ربط» اعلام کرده است.

نام آقای عسگری در مدت ناپدید شدنش یک بار دیگر در خبرها آمد. زمانی که در اسفندماه سال گذشته یک مقام سابق ستادی در وزارت دفاع آلمان در مقاله‌ای در یک روزنامه سوئیسی مدعی شد که علیرضا عسگری «اطلاعات ذی‌قیمتی درباره برنامه هسته‌ای ایران در اختیار غرب قرار داده است».

هانس روله در این مقاله نوشته بود که حیرت‌انگیزترین ادعای آقای عسگری آن بوده که «ایران در یک پروژه هسته‌ای مخفی سوریه و کره شمالی سرمایه‌گذاری کرده است».
XS
SM
MD
LG