لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۳

«فرمانده سابق سپاه دخالت تهران در برنامه اتمی سوریه را فاش کرد»


عکسی که سازمان اطلاعات آمریکا از مجتمع الکبار در سوریه منتشر کرده است.
عکسی که سازمان اطلاعات آمریکا از مجتمع الکبار در سوریه منتشر کرده است.
یک رئیس سابق ستاد در وزارت دفاع آلمان می‌گوید غرب از طریق یک فراری ایرانی از سرمایه‌گذاری تهران در تأسیسات هسته‌ای سوریه با خبر شده، خبری که به بمباران رآکتور اتمی سوریه توسط اسرائیل منجر شد.

هانس روله در مقاله‌ای در روزنامه سوئیسی نوی زورخر زایتونگ که روز پنج‌شنبه به چاپ رسید می‌گوید علیرضا عسگری، فرمانده سابق سپاه و معاون سابق وزیر دفاع، همچنین «اطلاعات ذی‌قیمتی درباره برنامه هسته‌ای ایران در اختیار غرب قرار داده» است.

علیرضا عسگری در فوریه سال ۲۰۰۷ هنگام بازگشت از سفر سوریه در ترکیه «ناپدید شد». همسر آقای عسگری و برخی از مقامات ایرانی ادعا کردند که او توسط اسرائیل و آمریکا ربوده شده است.

اما روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در همان زمان نوشت که آقای عسگری داوطلبانه به غرب پناهنده شده است. روزنامه تایمز لندن هم اشاره کرد که او «از سال ۲۰۰۳ برای غرب جاسوسی می‌کرده است».

آقای روله در مقاله خود می‌نویسد: «اما این ادعای او [علیرضا عسگری] از همه حیرت‌انگیزتر بود که ایران در یک پروژه هسته‌ای مخفی سوریه و کره شمالی سرمایه‌گذاری کرده است.»

به گفته هانس روله، هیچ کس در سازمان اطلاعات آمریکا از این نکته باخبر نبوده و و اسرائیلی‌ها هم «از آن کاملا بی‌خبر بودند».

بر اساس این اطلاعات اولیه و تحقیقات بیشتر آمریکا و اسرائیل، در روز ششم سپتامبر (۱۶ شهریورماه) سال ۲۰۰۷ چند جنگنده اسرائیلی ۲۲ موشک به سوی سه هدف در مجتمع الکبار سوریه شلیک کردند که به انهدام و ویرانی این مجتمع منجر شد.

پس از این حمله، اسرائیل از اظهارنظر و انکار یا تایید آن خودداری کرد، اما واشینگتن پس از تأخیری چندماهه مدارکی را رسانه‌ای کرد که نشان می‌داد هدف این حمله رآکتوری بوده که با کمک کره شمالی ساخته می‌شده است.

سوریه همواره انکار کرده که مجتمع الکبار تأسیساتی هسته‌ای بوده و گفته است که این مجتمع یک ساختمان نظامی متروک بوده است. دمشق همچنین هر گونه همکاری هسته‌ای با تهران و پیونگ‌یانگ را انکار می‌کند.

هانس روله در مقاله خود می‌گوید اسرائیل تخمین می‌زند که تهران بین یک تا دو میلیارد دلار برای انجام این پروژه به کره شمالی پرداخت کرده است.
هانس روله در مقاله خود می‌گوید اسرائیل تخمین می‌زند که تهران بین یک تا دو میلیارد دلار برای انجام این پروژه به کره شمالی پرداخت کرده است.

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی در واشینگتن که نخواسته است نامش فاش شود انکار می‌کند که ایران در این رآکتور سرمایه‌گذاری کرده است.

به گفته این مقام آمریکایی،‌ «دلایلی قوی هست که نشان می‌دهند تنها دو کشور سوریه و کره شمالی در ساخت رآکتور مخفی الکبار دست داشته‌اند.»

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آبان‌ماه سال ۱۳۸۷ در گزارشی درباره ساختمان بمباران‌شده سوریه توسط اسراییل گفت تصاویر ماهواره‌‌ای که پیش و پس از بمباران از این محل گرفته شده نشان می‌‌دهند که این ساختمان به محل یک راکتور «شباهت دارد».

هانس روله به طور مرتب در روزنامه‌های مختلف اروپا درباره امنیت و گسترش تسلیحات هسته‌ای مقاله می‌نویسد و در نهادهای آلمانی و ناتو مقام‌های مهمی داشته است.
XS
SM
MD
LG