لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۲

دیدار دو مقام بلندپایه آمریکایی با وزیر خارجه سوریه


ولید معلم و جفری فلتمن
ولید معلم و جفری فلتمن
دو مقام بلندپایه آمریکایی روز شنبه با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، در شهر دمشق دیدار و گفت‌و گو کردند.

جفری فلتمن، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا در امور «خاور نزدیک» و دن شاپیرو، یک عضو شورای امنیت ملی کاخ سفید، نخستین مقام‌های بلندپایه اجرایی آمریکا هستند که از ژانویه سال ۲۰۰۵ به این سو از سوریه دیدن می‌کنند.

مناسبات سوریه و ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری جرج بوش و با ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان، رو به تیرگی گرایید. پس از ترور رفیق حریری، ایالات متحده سفیر خود در دشمق را فراخواند.

با این حال باراک اوباما و تیم سیاست خارجی وی اعلام کرده است که قصد دارد در مورد مسائل منطقه با سوریه و ایران گفت‌وگو کند و اعزام این دو مقام بلندپایه آمریکایی به دمشق از نخستین نشانه‌های رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی واشینگتن در مورد خاورمیانه محسوب می‌شود.

جفری فلتمن، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا، در زمان ترور رفیق حریری، سفیر ایالات متحده در بیروت بود.

پس از ترور رفیق حریری یک هیات تحقیق و تفحص سازمان ملل متحد مقام‌‌های امنیتی سوری را در قتل نخست‌وزیر پیشین لبنان دخیل دانست. دمشق این اتهام را همواره رد کرده است.

یک دادگاه بین‌المللی از یکم ماه مارس امسال کار بر روی پرونده رفیق حریری را آغاز کرده است با این حال ممکن است اعلام رای این دادگاه ماه‌ها به طول انجامد.

سوریه از متحدان نزدیک ایران و از پشتیبانان حزب‌الله و حماس محسوب می‌شود که برای ایالات متحده که متحد اسرائیل است، حساسیت‌برانگیز است.

در همین حال عماد مصطفی، سفیر سوریه در واشینگتن در یک مصاحبه تلفنی به آسوشیتدپرس گفت که وی در ملاقات اخیرش با جفری فلتمن، متوجه تغییر لحن آمریکایی‌ها شده است.

عماد مصطفی گفت: «آمریکایی‌ها از این که سوریه باید این کار را کند، آن کار را بکند، دست برداشته‌اند.»

سفیر سوریه در آمریکا گفت: «ما گفت‌وگوی آرامی داشتیم و نظرهای خود را بیان کردیم.»


ماه گذشته، جان کری، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، در دمشق دیدار کرد.

سناتور دموکرات جان کری در روزهای اخیر پیشنهاد داده است که با دادن «مشوق‌های مالی» به سوریه این کشور به صلح با اسرائیل ترغیب شود.

سوریه همواره گفته است هرگونه طرح صلحی با اسرائیل مشروط به خروج اسرائیل از بلندی‌های جولان است. اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان را به اشغال خود درآورد و آن را به طور یکجانبه ضمیمه خاک خود کرد.
XS
SM
MD
LG