لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۶

تاکید اوباما بر رویکرد تازه آمریکا در قبال ایران و سوریه


باراک اوباما روز جمعه در توضيح جزئيات استراتژی خروج نيروهای نظامی آمریکا از عراق گفت: آمريکا در پی تعاملی اصولی و پایدار با کشورهای خاورميانه، از جمله ايران و سوريه است.

آقای اوباما که در پايگاه نظامی لژون در کارولينای شمالی سخنرانی می کرد، با اشاره به اين که « در سی ويکم اوت سال ۲۰۱۰ ماموريت رزمی آمريکا در عراق پايان می گيرد »، افزود: پايان جنگ در عراق، سر آغاز عصر تازه ای از رهبری و مشارکت آمريکا در خاورميانه خواهد بود.

باراک اوباما در بیان استراتژی آمریکا در خاورمیانه اضافه کرد: آمريکا درپی تعاملی اصولی و پایدار با همه ملت ها در خاورميانه ، از جمله ايران و سوريه است.

رييس جمهوری امريکا گفت: آينده عراق جدا از آينده خاورميانه نيست ما بايد با کشورها دوست همکاری کنيم تا چارچوب جديدی برای ايجاد امنيت در عراق و کل منطقه ايجاد شود.

باراک اوباما تصريح کرد: در انزوا نمی توان چالش های منطقه ای را حل کرد و نيازمند رويکردی جامع و فرا گير هستيم.

باراک اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی خود تاکید کرد بود که رویکرد متفاوتی در قبال کشورهایی که با آمریکا رابطه دوستانه ندارند در پیش خواهد گرفت.

باراک اوباما همچنین در مراسم تحليف خود در ماه گذشته گفته بود: اگر کشورهای نظير ايران مشت گره کرده خود را باز کنند دست دوستی آمريکا به سوی آنها دراز خواهد شد.

با این حال آقای اوباما روز جمعه تاکید کرد در راستای استرتژی تازه در منطقه، آمريکا از تمام عناصری که در اختیار دارد برای بازداشتن ايران از دستیابی به سلاح اتمی استفاده خواهد کرد.

کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ای برای تولید انرژی، به دانش لازم برای تولید سلاح اتمی دست یابد. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید برنامه هسته ای این کشور کاملا صلح امیز است.

خروج از عراق

رييس جمهوری آمريکا در بخش دیگری از سخنرانی خود برای هزاران سرباز و تفنگدار دریایی گفت:تصميم های مهم درباره آينده عراق اکنون بايد توسط عراقی ها اتخاذ شود.

باراک اوباما با اشاره به پایان«ماموريت رزمی در عراق در ۳۱ اوت ۲۰۱۰»، گفت:«قصد دارم که همه نيروهای نظامی آمريکا را تا پايان سال ۲۰۱۱ از عراق خارج کنم.»

مقام های بلندپايه دولت اوباما می گويند: بيش از يکصد هزار نيروی نظامی آمريکا طی ۱۸ ماه آينده از عراق خارج خواهند شد.

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرد پس از ۳۱ اوت سال ۲۰۱۰ در حدود ۳۵ هزار تا ۵۰ هزار از نيروهای نظامی اين کشور در عراق باقی خواهند ماند.

با اين حال، باراک اوباما اذعان کرد عراق با مشکلات زيادی مواجه است. وی گفت: روز های سختی در پيش است.

آقای اوباما گفت: ما نمی توانيم به حفاظت از خيابان های عراق تا زمانی که امن بشوند، يا تازمانی که عراقی ها بخواهند، ادامه بدهيم.

رييس جمهوری آمريکا همچنين خطاب به مردم عراق گفت:« ايالات متحده آمريکاهيچ ادعايی به خاک شما و به منابع ملی شما ندارد وما به تماميت ارضی و استقلال و به فداکاری بی نظير شما برای کشورتان احترام می گذاريم.»

رييس جمهوری آمريکا در اين مراسم همچنين کريستوفر هيل، ديپلمات‌های آمريکايی، را به عنوان سفير جديد ايالات متحده در عراق معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، از زمان عمليات نظامی آمريکا برای سرنگونی صدام حسين، رهبر حزب بعث و رييس جمهوری سابق عراق، در سال ۲۰۰۳ تا کنون دست کم چهار هزار و ۲۵۰ سرباز آمريکايی در اين کشور کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG