لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

اوباما: آغاز دوران جدیدی از مشارکت آمریکا در عرصه جهانی


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، شامگاه سه شنبه در نخستين نشست مشترک خود با اعضای کنگره گفت : آمريکا از اين بحران اقتصادی قدرتمند تر از گذشته بيرون خواهد آمد.

باراک اوباما تاکید کرد هرچند آمریکا در دوران سختی به سر می برد، اما کشور بر این مشکلات فائق خواهد آمد.

رییس جمهور آمریکا گفت: «به رغم انکه ممکن است که اقتصاد ما ضعيف و اعتماد ما متزلزل شده باشد، و این که ما در حال گذار از دوران دشوار و زمانه ای نامطمئن هستيم، اما امشب می خواهم به همه مردم آمريکا يک چيز بگويم تا همه بدانند: ما [اقتصاد را] بازسازی خواهيم کرد، بهبود خواهيم يافت و آمريکا قدرتمند تر از گذشته [از بحران اقتصادی فعلی]بيرون خواهد آمد».

باراک اوباما که در مقابل اعضای سنا و مجلس نمايندگان آمريکا سخن می گفت تاکيد کرد: طرح «محرک اقتصادی» ۷۸۷ ميليارد دلاری به احيا اقتصاد اين کشور کمک خواهد کرد.

طرح مجموعه سياست های محرک اقتصادی رييس جمهوری امريکا که هزينه ای بالغ بر ۷۸۷ ميليارد دلار در بر دارد به تصويب کنگره اين کشور رسيد و هفته گذشته آقای اوباما ان را امضا کرد.

آقای اوباما در سخنرانی سه شنبه خود علاوه بحران فعلی که اقتصاد آمريکا را با رکود مواجه کرده است، درباره اصلاح در نظام بيمه در مانی نيز صحبت کرد.

باراک اوباما همچنين خواهان اصلاح بودجه دفاعی آمريکا برای کنار گذاردن سيستم های تسليحاتی دوران جنگ سرد شد.

باراک اوباما با اشاره به اين که دوران جديدی از مشارکت ديپلماتيک آمريکا در عرصه بين المللی آغاز شده است گفت: ما نمی توانيم از ميز مذاکره فرار کنيم يا دشمنان و کسانی که می توانند به ما آسيب برسانند را ناديده بگيريم.

به گزارش رویترز، در حالی که نظر سنجی ها در آمريکا از حمايت مردم از اقدامات باراک اوباما حکايت دارد، شاخص سهام داوجونز در وال استريت، بازار سهام اين کشور، در روز دوشنبه به پايين ترين سطح خود طی دوازده سال اخير رسيد.

از سوی دیگر، بن برنانکی، رييس بانک مرکزی آمريکا، نیزبه کنگره اين کشور گفت: احتمالا وضعيت رکود اقتصادی آمریکا تا پايان سال جاری خاتمه خواهد يافت و قانونگذاران قصد ندارند نظام بانکی را ملی کنند.

آقای برنانکی که در برابر يک کميته سنا سخن می گفت، افزود: چشم انداز عقلانی وجود دارد که رکود در پايان سال جاری به پايان برسد.

وی هشدار داد: احياء اقتصادی نيازمند آن است که وضعيت مالی و اعتبارات به شرايط عادی برگردد.

رييس بانک مرکزی آمريکا همچنين گفت که دولت برنامه ای برای ملی کردن بانک ها ندارد. به گفته بن برنانکی، ملی کردن بانک ها در شرايط فعلی ضرورت ندارد.

روز سه شنبه پس از اظهارات رييس بانک مرکزی وضعيت سهام در بازار نيويورک با اندکی بهبود همراه بود.

از سوی ديگر، بنابر گزارش ها، اعتماد مصرف کنندگان آمريکايی بار ديگر کاهش يافته و بهای مسکن به ميزان بی سابقه ای پايين آمده است.
XS
SM
MD
LG