لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۶

'ردپای اورانيوم فرآوری شده در سوریه'


ديپلمات هايی که خواسته اند نامشان فاش نشود به خبرگزاری ها گفته اند در نمونه هايی که بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از محل تأسيسات «الکبار» در سوريه برداشته اند، آثار اورانيوم وجود دارد.


این دیپلمات ها در وین به خبرگزاری های رویترز و آسوشیتدپرس گفته اند نمونه های برداشته شده از تاسیسات الکبار علاوه بر عناصر دیگر، شامل اورانيوم نیز بوده است و بنابر این لازم است در باره فعاليت های اتمی دولت سوريه بررسی هایی بيشتر صورت گيرد.


اسرائيل تاسیسات الکبار را در شهريور سال گذشته بمباران و ويران کرد.


اين ديپلمات ها همچنین گفته اند: «از آن جا که اورانيوم يافت شده در الکبار، نه به حالت طبيعی بلکه به صورت فرآوری شده بوده است، می تواند با نوعی برنامه اتمی در ارتباط باشد.»


بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی در تيرماه گذشته از محل اين تأسيسات ديدار و نمونه برداری کردند. به گفته يکی از ديپلمات ها، آثار اورانيوم به آن اندازه نيست که از روی آن بتوان به نتيجه ای رسيد ولی مايه نگرانی هست و به ويژه هنگامی که در کنار مواد ديگر يافته شده در نمونه های هوا و زمين قرار گيرد، معنی دار مي شود.


ايالات متحده مي گويد که تأسيسات اتمی الکبار، که با همکاری کره شمالی در دست ساخت بود، مي توانست پلوتونيوم، که ماده اصلی تولید سلاح هسته ای ست، توليد کند. دولت سوريه اين اتهام را تکذيب می کند.


سوريه در توضيحات اوليه خود گفته بود که برنامه اتمی آن کشور به توليد ايزوتوپ ها برای مصارف کشاورزی و پزشکی در يک راکتور کوچک ۲۷ کيلوواتی محدود می شود و آثار اورانيوم ممکن است براثر بی توجهی، از اين راکتور به تأسيسات بمباران شده، منتقل شده باشد.


ولی اکنون برخی از ديپلمات ها در وين می گويند همراهی آثار اورانيوم با ترکيبات ديگر، اين توضيح را بی اعتبار و بازرسی های بيشتر را ضروری می کند.


این ديپلمات ها همچنین اعلام کردند که آنچه در سوريه يافت شده است، به آن اندازه اهميت دارد که به نشست آينده شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش شود. اين نشست قرار است اوايل آذرماه در وين آغاز شود.


XS
SM
MD
LG