لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

سفر بازرسان آژانس به سوریه برای تحقیق درباره یک راکتور اتمی


نمایی از راکتور الکبار سوریه که سازمان های اطلاعاتی آمریکا تصویر ماهواره ای آن را در اختیار رسانه ها قرار داده اند.(عکس: AFP)
نمایی از راکتور الکبار سوریه که سازمان های اطلاعاتی آمریکا تصویر ماهواره ای آن را در اختیار رسانه ها قرار داده اند.(عکس: AFP)

هيئتی از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز يکشنبه، برای تحقيق درباره ادعای وجود طرح ساخت يک رآکتور هسته ای توسط سوريه، به اين کشور سفر می کند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر اعلام کرده بود که در حال تحقيق درباره راکتور الکبار سوريه است که اسرائيل آن را در سپتامبر سال گذشته بمباران کرده است.


سوريه ضمن اعتراض به اسرائيل اعلام کرد که ارتش اين کشور يک منطقه خالی از سکنه را بمباران کرده اند.


در اين سفر، فقط چهار بازرس آژانس حضور دارند و اين بازرسی سه روز طول می کشد. دمشق و آژانس جزئياتی بيشتری در مورد اين سفر در اختيار رسانه ها قرار نداده اند.


محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، پيشتر از موافقت مقام های سوريه با بازديد از منطقه بمباران شده، که به ادعای آمريکا يک رآکتور پلوتونيوم در حال تکميل بوده و سه منطقه ديگر خبر داد.


  • «مهمترين عامل برای موفق بودن اين بازرسی اين است که سوريه همکاری کند. پرسش اين است که آيا سوری ها حقيقت را می گویند یا نه»
دیوید آلبرایت، بازرس سابق آژانس

ولی مقام های سوری چنين بازرسی را غير قابل قبول دانستند و بشار اسد، رييس جمهوری سوريه اعلام کرده که فقط الکبار قرار است مورد بازرسی قرار بگيرد.


گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس در همين مورد به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت: « سوريه اطلاعات را از آژانس مخفی کرده و هم اکنون زمان آن رسيده که آنها حقيقت را در مورد الکبار گفته و به بازرسان اجازه دهند تا بررسی کنند که فعاليت های مخفی ديگری در جريان نباشد.»


يک ديپلمات که نخواست هويتش فاش شود، به این خبرگزاری گفت: اين هيئت بازرسی به رياست اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی، با مقام های سوری پرسش هايی در مورد اطلاعاتی که گفته می شود درباره «رابطه سوريه با بازار سياه هسته ای عبدالقدير خان در پاکستان و کره شمالی وجود دارد»، مطرح می کنند.


بسياری از صاحبنظران مانند ديويد آلبرايت، بازرس سابق آژانس چندان به نتيجه بازرسی آژانس خوشبين نيستند.


آقای آلبرايت می گويد: « مهمترين عامل برای موفق بودن اين بازرسی اين است که سوريه همکاری کند. پرسش اين است که آيا سوری ها حقيقت را می گویند یا نه.»


مايکل هيدن، ريس سازمان اطلاعات آمريکا، « سیا»، پيشتر گفته بود که شواهد موجود نشان می دهد تاسيسات ياد شده، از ديدگاه ابعاد و فناوری، شبيه به نيروگاه هسته ای «يونگ بی يون» در کره شمالی بوده است. سوريه چنين اتهاماتی «بی اساس» خوانده است.


يکی از ديپلمات ها که نخواست هويتش فاش شود به آسوشيتدپرس گفت که بازرسان در پی عناصری خواهند گشت که در ساختن راکتورهای کره شمالی مورد استفاده قرار می گيرد.


XS
SM
MD
LG