لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

«مذاکرات سوريه و اسرائيل ماه آينده ادامه می يابد»


علی باباچان، وزير خارجه ترکيه.
(عکس از AFP)
علی باباچان، وزير خارجه ترکيه. (عکس از AFP)

وزیر امور خارجه ترکیه می گوید مذاکرات غيرمستقيم بين سوريه و اسرائيل در حال پيشرفت است و قرار است دور ديگری از اين گفت گوها در ماه آينده با ميانجيگری آنکارا برگزار شود.


علی باباچان، وزير خارجه ترکيه ضمن اعلام اين خبر گفت : دور دوم گقت وگوهای غيرمستقيم بين اسرائيل و سوريه، که طی دو روز گذشته برگزار شد، دشوار بود.


اما وی اظهار اميدواری کرد که اين گفت وگوها می توانند به نتيجه برسند.


علی باباچان افزود: اين مذاکرات به خوبی پيش رفت، دو طرف از اين موضوع راضی اند و مهمتر از همه اينکه يک جدول زمانی برای دو دور ديگر گفت وگو در ماه ژوئيه تعيين شده است.


وزير خارجه ترکيه پس از ملاقات با مقامات اتحاديه اروپا در بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: رسيدن به يک صلح پايدار ميان دو طرف امر دشوار و پيچيده ای است و موضوعاتی را در بر می گيرد که برای هر دو دولت سوريه و اسرائيل بسيار حساس اند .


آقای باباچان در مورد جزئيات گفت وگوهای اخير و پيشرفت آن توضيحی نداد ولی تاکيد کرد که ترکيه به ميانجيگری در اين زمينه ادامه خواهد داد.


  • «مذاکرات سوریه و اسرائیل به خوبی پيش رفت، دو طرف از اين موضوع راضی اند و مهمتر از همه اينکه يک جدول زمانی برای دو دور ديگر گفت وگو در ماه ژوئيه تعيين شده است».
علی باباچان، وزير خارجه ترکيه

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: مادامي که ما ببينيم اميد به صلح وجود دارد با جديت اين تلاش را ادامه خواهيم داد.


وی تاکيد کرد که در نهايت برای موفقيت اين روند اراده دو دولت سوريه و اسرائيل تعيين کننده خواهد بود.


ماه گذشته دولت های اسرائيل، سوريه و ترکيه برای اولين بار اعلام کردند که اين مذاکرات غيرمستقيم از حدود يکسال پيش آغاز شده و در اين مدت ديپلمات های ترکيه برای ديدار با هر يک از طرفين سفرهای متعددی به سوريه و اسرائيل کرده اند.


در گذشته آخرين تلاش برای توافق بين سوريه و اسرائيل در سال ۲۰۰۰ به خاطر اختلافات دو طرف بر سر مرز نهائی و شروط صلح به شکست انجاميد.


دولت سوريه خواهان بازپس گرفتن بلندی های استراتژيک جولان بود که در جنگ ۱۹۶۷ به تصرف اسرائيل درآمد.


درآن مذاکرات دولت اسرائيل در اصول با اين موضوع موافقت کرد ولی دو طرف نتوانستند در مورد تعيين دقيق خط مرزی دربلندی های جولان به توافق برسند. در عين حال دولت اسرائيل مدعی بود که سوريه در مقابل عقب نشينی از اين مناطق، صلح کامل با اسرائيل را ارائه و تضمين نمی کند.


XS
SM
MD
LG