لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

تایید مذاکرات صلح اسرائیل و سوریه در ترکیه


ارتفاعات جولان از موضوعات بحث سوریه و اسرائیل. (عکس:AFP)
ارتفاعات جولان از موضوعات بحث سوریه و اسرائیل. (عکس:AFP)

دولت های اسرائيل و سوريه، چهارشنبه تاييد کردند که مذاکرات ميان ديپلمات های اين دو کشور، با ميانجی گری ترکيه، اکنون چند روز است که در خاک ترکيه درجريان است.


مقامات اسرائيلی می گویند: «يخ مناسبات دو کشور شکسته شده و راه برای ادامه تماس ها هموار شده است.»


دولت ترکيه نیز ميزبانی اين مذاکرات را تاييد کرده است. خبر انجام مذاکرات مستقيم و رو دررو ميان ديپلمات های اسرائيلی و سوری درترکيه، روز چهارشنبه، توسط رسانه های اسرائيل برملا شد و دولت اسرائيل بلافاصله درستی آنرا تاييد کرد.


پس ازساعاتی نيز دولت سوريه درستی اين گزارش ها را تاييد کرد. سپس دربيانيه مشترکی ازسوی سه کشور اسرائيل، سوريه و ترکيه اعلام شد که مذاکرات با پا درميانی ترکيه آغاز شده است و «طرفين ابراز آمادگی کرده اند که با قلبی گشاده و با احساساتی مثبت به پيشبرد ديالوگی جدی و دامنه دار برای رسيدن به صلح جامع و همه جانبه در چارچوب توافقی تعيين شده در اجلاس صلح مادريد ادامه دهند.»


وليد المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، چهارشنبه اعلام کرد که «اسرائيل ابراز آمادگی کرده که به پشت مرزهای جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ عقب نشينی کند.»


«اسرائيل ابراز آمادگی کرده که به پشت مرزهای جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ عقب نشينی کند.»
ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه

سران اسرائيل درهفته های اخيرتاييد کرده اند که برای «دور کردن سوريه از محور شرارت و لغو هم پيمانی ميان سوريه با جمهوری اسلامی ايران و قطع حمايت های سوريه از حزب الله لبنان و حماس به هر کوشش لازم دست خواهند زد.»


به گزارش رسانه های اسرائيل، دو ديپلمات ارشد اسرائيلی که به نمايندگی ازسوی اهود اولمرت، نخست وزيراسرائيل، در اين گفتگوها شرکت دارند، شالوم تورجمان و يورام توربوويچ هستند که مامورين مورد اعتماد آقای اولمرت، درانجام ماموريت های حساس و مهم هستند.


يورام توربوويچ، ریيس هيئت ديپلمات های دفتر نخست وزيری اسرائيل و شالوم تورجمان، مشاورسياسی اهود اولمرت است.


راديو اسرائيل فاش ساخت که اين دو ديپلمات ازدوشنبه، ۱۹ ماه مه، به مذاکرات با مقامات سوری در ترکيه نشسته اند.


رسانه های اسرائيل چهارشنبه اعلام کردند که توربوويچ و تورجمان درهفته های اخير سفرهای متعددی به آنکارا داشته اند و «دائم درخط پروازی آنکارا- تل آويو» بوده اند.


بشاراسد، ریيس جمهوری سوريه، دريک سال اخير برای انجام مذاکرات علنی و به دور ازکانال های محرمانه اصرار ورزيده و تاکيد کرده بود که سوريه تماس های آشکار را بر هر گفتگوی پشت پرده ترجيح می دهد.


«سوریه هم پیمان ایران باقی می ماند»


نشريه ايتاليایی اسپرسو دو هفته پيش مصاحبه ای را با بشار اسد منتشر کرد که وی در آن گفته بود، از هم پيمانی خود با ايران و حزب الله و حماس عدول نخواهد کرد.


درهفته های اخيرهنگامی که از آغاز تماس های سياسی ترکيه برای ميانجی گری ميان سوريه با اسرائيل خبرداده شد، سوريه وليد المعلم، وزيرامور خارجه خود را به ايران فرستاد.


وليد المعلم در تهران، با همتای ايرانی خود منوچهر متکی و در اصفهان با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، که درآن روز درحال بازديد ازاصفهان بود، ديدارکرد.


محمود احمدی نژاد به وليد المعلم گفت: «هرکسی که با آمريکا همراهی کند، سرنوشتش مانند آمريکا رو به سوی فروپاشی خواهد بود.»


ناظران اين سخنان احمدی نژاد را واکنش او به تماس های سوريه با اسرائيل تلقی کرده بودند.
درعين حال، جمهوری اسلامی ايران و سوريه می گويند، دراستحکام مناسبات تهران –دمشق خللی ايجاد نشده است.


دور جديد تلاش ها برای از سرگيری گفتگوهای صلح ميان اسرائيل و سوريه ازفوريه ۲۰۰۷ آغاز شد. درآن زمان، اهود اولمرت ازآنکارا ديدارکرد و مذاکراتی دراين مورد با رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه به عمل آورد.


آقای اردوغان نیز اخيرا ديداری يک روزه ازدمشق به عمل آورد و درطول آن تاييد کردکه برای آغاز تماس های مستقيم ميان اسرائيل و سوريه و رساندن پيام های اهود اولمرت و بشاراسد به يکديگر به اين سفردست زده است.


اردوغان می گويد: « ترکيه ازموقعيت مستحکم و مناسبات بسيارنزديک هم با دولت اورشليم و هم با دولت دمشق برخورداراست و می تواند يک ميانجی عادل باشد.»


XS
SM
MD
LG