لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

حمایت سوریه از توافق حزب الله لبنان با دولت


ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه با یک روزنامه لبنانی موضع تازه این کشور را اعلام کرد.
ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه با یک روزنامه لبنانی موضع تازه این کشور را اعلام کرد.

وزير امور خارجه سوريه ضمن حمايت از توافق صورت گرفته ميان گروههای سياسی لبنان گفت که مذاکرات اين گروهها که از روز جمعه در قطر آغاز می شود، «فرصتی واقعی» برای لبنان است.


هيئت ميانجيگری اتحاديه عرب به رهبری قطر، روز پنجشنبه اعلام کرد گروه های سياسی لبنان بر سر پايان دادن به خشونت ها و آغاز مذاکرات به توافق رسيده اند.


وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه در مصاحبه ای که روز جمعه منتشر شد به روزنامه لبنانی «سفير» گفت که شخصا با نخست وزير قطر و دبير کل اتحاديه عرب تماس گرفته و رسيدن به توافق در لبنان را به آنها تبريک گفته است.


سوريه که همراه با ايران در مناقشات سياسی لبنان از گروه حزب الله حمايت می کند، مانند متحد خود ايران، بارها متهم شده است که با دخالت های خود، به بحران لبنان دامن می زند.


اين کشور که در اتحاديه عرب عضو است، پيش از اين اعلام کرده بود که حاضر نيست در نشست اضطراری وزرای امور خارجه کشورهای عربی برای يافتن راه حل پايان دادن به ناآرامی های اخير در لبنان شرکت کند.


اما در آخرين موضع گيری، وزير امور خارجه اين کشور گفته است که سوريه، از توافق اخير حمايت می کند و آن را «فرضتی واقعی برای دور کردن لبنان از خطر» می داند.


مناقشات سياسی ائتلاف مخالف دولت به رهبری حزب الله و طرفداران دولت که از سوی غرب حمايت می شوند، هفته گذشته به خشونت کشيده شد. مخالفان حزب الله اين گروه را متهم می کردند که با تکيه به حمايت مالی و نظامی حکومت ايران، لبنان را به آستانه يک جنگ داخلی کشانده است.


اما براساس توافقنامه شش ماده ای پيشنهادی کميته وزيران امور خارجه اتحاديه عرب که حزب الله نيز آن را پذيرفته، پايان دادن به حضور شبه نظاميان، جمع آوری تمامی موانعی نظامی از سطح شهر و بازگشايی راه ها و فرودگاه بيروت ضروری است.


همچنين، در تبعيت از اين موافقت نامه دولت لبنان تدابيری را که عليه حزب الله به اجرا درآورده بود، از جمله غيرقانونی کردن شبکه خصوصی مخابراتی حزب الله و اخراج رئيس امنيتی فرودگاه بيروت به خاطر ظن همکاری با اين گروه، لغو کرد.


همزمان با کنفرانس خبری شيخ حمد بن جاسم آل ثانی در مورد توافق بين مخالفان و گروه طرفدار دولت، موانع ايجاد شده توسط هواداران حزب الله و مخالفان دولت از خيابان های بيروت پاکسازی شد.


يک ساعت پس از نشست خبری نخست وزير قطر اولين پرواز تجاری خطوط هوايی لبنان در فرودگاه بيروت بر زمين نشست.


در جريان درگيری های خشونت بار اخير لبنان که از شامگاه پنجشنبه گذشته آغاز و تا روز دوشنبه ادامه داشت، دست کم ۸۱ نفر کشته شدند.


بحران در لبنان در پی آن آغاز شد که دولت اين کشور در جلسه سه شنبه هفته گذشته خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


هيئت اتحاديه عرب روز چهارشنبه با ائتلاف طرفدار دولت فواد سينيوره، نخست وزير لبنان که از سوی غرب حمايت می شود و مخالفان آن در گروه حزب الله که توسط ايران و سوريه پشتيبانی می شوند، مذاکره و گفت وگو کرده بود.


اين هيئت که به سرپرستی شيخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزير قطر و عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب به بيروت سفر کرده است، به همراه نمايندگان جناح های سياسی لبنان روز جمعه عازم دوحه شدند.


XS
SM
MD
LG