لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

دولت لبنان«کودتای» حزب الله را محکوم کرد


شبکه تلویزیونی المستقبل، وابسته به حامیان دولت، در بیروت به آتش کشیده شد.
(عکس ازAFP)
شبکه تلویزیونی المستقبل، وابسته به حامیان دولت، در بیروت به آتش کشیده شد. (عکس ازAFP)

گروه حزب الله بخش غربی و مسلمان نشين بيروت را به تصرف خود در آورده است و ائتلاف دولت لبنان اين اقدام را «کودتای خونين و مسلحانه» خوانده است.


در جريان درگيری سه روزه موافقان و مخالفان دولت لبنان در بيروت دستکم ۱۸ نفر کشته و ۳۸ نفر زخمی شده اند.


ائتلاف لبنان که از سوی ايالات متحده آمريکا، فرانسه و عربستان سعودی حمايت می شود، اقدام حزب الله در تصرف بخش غربی بیروت را در راستای بازگرداند سوريه به لبنان و گسترش نفوذ ايران در این کشور دانسته است.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از گفت وگوی تلفنی وزیر امور خارجه این کشور با همتایان فرانسوی و عربستانی خبر داد. وی همچنین افزود کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا با دبیر کل سازمان ملل، نیز در خصوص بحران لبنان مذاکره کرده است.


به گفته آقای مک کورمک «رابطه ایران و سوریه با حزب الله در جریان بحران اخیر به خوبی نمایان شد».


در همین زمینه، کاخ سفيد روز جمعه نیز ضمن ابراز نگرانی از اقدام حزب الله لبنان در تصرف بخش هايی از بيروت، از ايران و سوريه خواست حمايت های خود را از اين گروه متوقف کنند.


این درحالی است که سوریه خشونت های اخیر در بیروت را مساله‌ای داخلی دانسته است


در همین حال گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، با اشاره به حمايت آمريکا از دولت فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، گفت:«ما نسبت به اقدامات اخير حزب الله بسيار نگران هستيم».


آقای جاندرو همچنين گفت: آمريکا از حزب الله لبنان می خواهد تا به «تلاش های خود در راستای سرپيچی از تصميمات اخير دولت دمکراتيک لبنان پايان دهد».


دولت لبنان در جلسه سه شنبه خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


در واکنش به این تصمیمات حسن نصرالله، رهبر حزب الله، روز پنجشنبه دولت لبنان را متهم کرد که با اين اقدام به اين گروه اعلان جنگ داده است. پس از اظهارات آقای نصرالله درگيری های در بيروت شدت گرفت و تا سحرگاه روز جمعه ادامه يافت.


  • «ايالات متحده در حال رايزنی با ديگر کشورها و از جمله شورای امنيت سازمان ملل متحد است، تا با انجام اقدامات مقتضی، کسانی که مسئول خشونت های بيروت هستند را به پاسخگويی وادار کند».
گوردون جاندرو

از اين درگيری ها به عنوان خشونت بارترين روز ها پس از پايان جنگ داخلی در لبنان که طی سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ ادامه داشت، ياد شده است.


ایران و سوریه


آقای جاندرو همچنين روز جمعه گفت:«رابطه حزب الله با ايران و سوريه، سابقه اين گروه در تروريسم بين المللی و همچنين تدارکات و حمايت مرگبار اين گروه در آموزش گروههای افراطی عراقی، نشان می دهد که اين گروه تهديدی برای صلح و امنيت است».


سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا افزود:«ايالات متحده در حال رايزنی با ديگر کشورها و از جمله شورای امنيت سازمان ملل متحد است، تا با انجام اقدامات مقتضی، کسانی که مسئول خشونت های بيروت هستند را به پاسخگويی وادار کند».


در همين حال، آقای جاندرو تصريح کرد:«ما از ايران و سوريه می خواهيم که حمايت های خود از حزب الله و اقدامات اين گروه برای بی ثبات کردن دولت لبنان را متوقف کنند».


اين در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز جمعه « دخالتهای ماجراجويانه» آمريکا و اسرائيل را عامل بروز حشونت های چند روز اخير لبنان دانسته است.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین گفته است:« تلاش‌های بی‌دريغ صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ايران برای کمک به تفاهم ميان گروه‌های مختلف سياسی در آن کشور با مساعدت و همراهی کشورهای ديگر همراه نبوده است».


«حزب الله به دنبال حفظ دولت در دولت»


کاندوليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، روز جمعه در بيانيه ای تصريح کرد: حزب الله غيرنظاميان بی گناه را در لبنان به قتل می رساند.


خانم رايس تصريح کرد که حزب الله می کوشد که «دولت در دولت خود» در لبنان حفاظت کند.


وزیر امور خارجه آمریکا گفت:«حزب الله با حمایت ایران و سوریه، به همراه متحدان خود با کشتار شهروندان، قدرت مشروع دولت لبنان و نهاد های دمکراتیک این کشور را تضعیف می کنند».


تنش زمانی در لبنان بالا گرفت که برخی از شخصیت های حامی دولت لبنان نسبت به اقدامات حزب الله در نصب دور بین در مسیر فردوگاه بیروت و همچنین شبکه مخابراتی مستقل این گروه ابراز نگرانی کردند.


وزير ارتباطات لبنان پیشتر گفته بود که حزب الله لبنان به کمک ایران در حال ايجاد يک شبکه مخابراتی مخصوص به خود است و این اقدام را يک خطر امنيتی برای لبنان خوانده بود.


دولت لبنان که از سوی ايالات متحده امريکا فرانسه و عربستان سعودی حمايت می شود، در جلسه سه شنبه خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


در همين حال، آقای نصرالله اقدام دولت را تلاشی برای مقابله با حزب الله ارزیابی کرد و تصریح کرد که اين گروه برای دفاع از خود از سلاح استفاده خواهد کرد.


رهبر حزب الله همچنین تصریح کرد در صورتی که این گروه مورد حمله قرار گیرد« از مهماتی» که در اختيار دارد برای« دفاع» از خود استفاده خواهد کرد.


آقای نصرالله خواستار آن شد که دولت مصوبات اخیر خود در روز سه شنبه را پس بگیرد.


درگیری های روزهای اخیر در بیروت منازعه قدرت هیجده ماهه میان مخالفان و موافقان دولت لبنان را وارد مرحله جدیدی کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل طی قطعنامه های ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ خواستار خلع سلاح حزب الله و يا ادغام ان در ارتش لبنان شده است. اما این گروه تا کنون از پذیرش این قطعنامه ها سرپیچی کرده است.


XS
SM
MD
LG