لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

حسن نصر الله: اقدام دولت لبنان اعلان جنگ به حزب الله است


طرفداران گروه حزب الله جاده های اصلی پايتخت را مسدود کرده اند که اين اقدام باعث فلج شدن بيرون شده است. (عکس از AFP)
طرفداران گروه حزب الله جاده های اصلی پايتخت را مسدود کرده اند که اين اقدام باعث فلج شدن بيرون شده است. (عکس از AFP)

شیخ حسن نصر الله، رهبر گروه حزب الله لبنان، پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ماه دولت لبنان را به تلاش برای خلح سلاح اعضای گروهش متهم کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شيخ حسن نصر الله، رهبر گروه شيعه مورد حمايت ايران، عصر پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ماه از طريق ارتباط ويدئويی و در جريان يک کنفرانس خبری اعلام کرد که اين گروه برای دفاع از خود از سلاح استفاده خواهد کرد. او گفت: «ما از سلاح های خود در داخل کشور استفاده نکرده ايم اما از مهماتی که در اختيار داريم برای دفاع از خود استفاده خواهيم کرد.»


شيخ حسن نصر الله گفت که دولت لبنان از تمام خط قرمر ها عبور کرده است و گروهش آماده است «دست همه کسانی را که قصد دارند سلاح های حزب الله را لمس کنند را قطع کند.»


هيئت دولت لبنان، در جلسه سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ماه خود، ميزان جديد حداقل دستمزدها، برچيدن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت را تصويب کرد.


در همین حال حسن نصرالله اقدام دولت لبنان را اعلان جنگ با گروه حزب الله دانست و تصریح کرد در مقابل اقدام دولت مقاومت خواهد کرد.


حزب الله لبنان این اقدام دولت لبنان را تلاش برای محدود کردن و خلع سلاح نیروهایش برداشت کرده است.


پيش از اين، وليد جنبلاط رييس حزب سوسياليست ترقی خواه دروزی لبنان، حزب الله را به کارگذاشتن دوربين های مخفی در فرودگاه بيروت برای کنترل رفت و آمد مقام های دولتی و خارجی برای ترور احتمالی آنها متهم کرده بود.


  • حسن نصرالله اقدام دولت لبنان در برچيدن شبکه مخابراتی حزب الله را اعلان جنگ با این گروه دانست

آقای جنبلاط همچنين روز شنبه ۱۴ ارديبهشت ماه، در يک نشست خبری خواهان اخراج سفير ايران از لبنان و توقف پروازه های هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران به بيروت شده بود.


همچنين وزير ارتباطات لبنان اعلام کرده بود که حزبالله لبنان در حال ايجاد يک شبکه مخابراتی مخصوص به خود با کمک ايران در لبنان است. او اين اقدام را يک خطر امنيت برای لبنان خوانده بود.


دو مصوبه تغيير وفيق شقير و برچيدن شبکه مخابراتی، خشم حزب الله لبنان را برانگيخت و باعث بروز اختلاف ميان گروه های وفادار به دولت و طرفداران حزب الله لبنان شد.


از سوی ديگر، در پی تصويب همزان حداقل دستمزدها توسط هئيت دولت، اتحاديه کارگری لبنان روز چهارشنبه، ۱۸ ارديبهشت، در اعتراض به پايين بودن دستمزدها، کارگران را تشويق به اعتصاب و اعترض کرد. اما دامنه اين اعتراضات به اختلافات سياسی دو گروه مخالف کشيده شد.


ادامه نا آرامی ها در لبنان


به گزارش خبرگزاری رويترز، حزب الله لبنان روز پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت، در دومين روز نا آرامی های داخلی لبنان، محاصره فرودگاه بيرون، تنها مسير ارتباط هوايی لبنان با دنيا، را تنگ تر کرده است.


هواداران حزب الله، و متحدان اين گروه مسيرهای منتهی به فرودگاه را مسدود کرده اند. درگيری های دو روز گذشته لبنان باعث لغو پروازهای بين المللی به مقصد بيروت شده است.


طرفداران گروه حزب الله همچنين جاده های اصلی پايتخت را مسدود کرده اند که اين اقدام باعث فلج شدن بيرون شده است.


از سوی ديگر، گروه های طرفدار دولت يک بزرگراه که بيروت را به منطقه شيعه نشين واقع در جنوب کشور وصل می کند را با تاير های برافروخته مسدود کرده است. اين گروه ها همچنين بر سر راه هايی منتهی به مرز سوريه سنگر بندی کرده اند.


گسترش خشونت ها و هشدار ارتش


به گزارش خبرگزاری رويترز، منابع امنيتی گفته اند که درگيری های مسلحانه گاه و بی گاه ميان طرفداران حزب الله لبنان و گروه های وفادار به دولت در دو روستای واقع در شرق لبنان سه نفر را مجروح کرده است.


درگيری های مشابهی روز چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ماه در لبنان روی داده بود. در اين درگيريها حاميان دو طرف در محله های مسلمان نشين بيروت با استفاده از سنگ و سلاح گرم با يکديگر درگير شدند.


همچنين دفتر حزب مستقبل به رهبری سعد حريری، ریيس فراکسيون اکثريت پارلمان لبنان، مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است.


ارتش لبنان که از آغاز درگيری ها در حال تلاش برای آرام کردن دو طرف است و همواره در چنين درگيريهايی تلاش می کند بی طرف باقی بماند، روز پنجشنبه ۱۹ارديبهشت ماه اعلام کرد که «شرايط موجود وحدت ارتش را مورد تهديد قرار داده است.»


در هيمن حال با وجود آنکه پرواز های بين المللی به مقصد بيروت لغو شده اند، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ایرنا، اعلام کرد که پرواز چهارشنبه شب هواپيمايی ايران اير به مقصد بيروت انجام شده است.


در همين حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی هشداد داده است که «که گروههايی که پشت جريان تشديد وخامت اوضاع سياسی در لبنان قرار دارند، موضع خود را مورد بازنگری قرار دهند.»


آمريکا، ايران و سوريه را به حمايت از مخالفان دولت متهم می کند، از سوی ديگر، حزب الله لبنان، گروه شيعه و تحت حمايت ايران است اما ايران دخالت در اوضاع سياسی لبنان را تکذيب کرده است.


اختلاف ميان طرفداران دولت و گروه های مخالف دولت به رهبری حزب الله لبنان در ماه های اخير باعث شده است که انتخابات رياست جمهوری در لبنان به مدت ۵ ماه به تاخير بيفتد.


XS
SM
MD
LG