لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

درگیری ها به شمال لبنان کشیده شد


بيروت که طی چهار روز اخير صحنه نبردهای خونين فرقه ای ميان شيعيان و سنی ها بوده است شب آرامی را سپری کرده است.(عکس: epa)
بيروت که طی چهار روز اخير صحنه نبردهای خونين فرقه ای ميان شيعيان و سنی ها بوده است شب آرامی را سپری کرده است.(عکس: epa)

در لبنان مقام های امنيتی گزارش می دهند که نبرد شديد ميان نيروهای موافق و مخالف دولت همچنان تا ساعات اوليه بامداد يکشنبه در مناطق شمالی لبنان ادامه داشته است.


بيروت که طی چهار روز اخير صحنه نبردهای خونين فرقه ای ميان شيعيان و سنی ها بوده است شب آرامی را سپری کرده است. با اين وجود بسياری از راه ها از جمله راه منتهی به فرودگاه همچنان بسته اند.


شديدترين درگيری ها در شهر شمالی طرابلس ميان هواداران دولت لبنان درگرفت که با تبادل آتش ميان نيروهای درگير ادامه داشت. جايی که نيروهای هوادار دولت در محله «تبانه» با نيروهای مخالف در جبل محسن به تبادل آتش پرداختند.


در اين درگيری ها يک زن کشته شد و شمار تلفات در سراسر کشور طی ۵ روز گذشته به ۳۸ تن رسيد؛ در گيری های اخير شديدترين نوع حملات خشونت آميز از زمان جنگ های داخلی لبنان تلقی می شود؛ جنگ هايی که طی سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ در اين کشور روی داد.


در همين حال منطقه مسلمان نشين غرب بيروت از زمانی که حزب الله و متحدانش روز جمعه کنترل مناطق را از دست سنی های وفادار به دولت پس گرفتند آرام گزارش شده است.


در دره بقاع درگيری های پراکنده ميان دو گروه در شهرک ها و روستاهای گوناگون ادامه دارد. جاده ای که به مرزهای اصلی سوريه منتهی می شود همچنان توسط نيروهای هوادار دولت بسته است. اين عمل به تلافی بسته شدن جاده منتهی به فرودگاه از سوی مخالفان دولت انجام شده است.


در همین حال، وزيران امور خارجه عرب قرار است برای يافتن راه حل بحران لبنان روز يکشنبه در مصر با يکديگر ملاقات کنند.


پس از سخنرانی روز شنبه فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، ارتش از نيروهای خود خواست تا از خيابان های بيروت عقب نشينی کنند و خيابان های بسته شده را بازگشايی کنند.


بن بست سياسی در لبنانی زمانی به درگيری تبدل شد که دولت لبنان در اوايل هفته اعلام کرد که مسئول امنيتی يک فرودگاه را به ظن ارتباطش با حزب الله از کار اخراج خواهد کرد و اعلام کرد که شبکه مخابراتی اين گروه غير قانونی است و خطری برای امنيت کشور تلقی می شود.


ارتش لبنان نيز تصميم به مصالحه با حزب الله لبنان گرفت و اعلام کرد که مسئول امنيتی فرودگاه در پست خود باقی خواهد ماند و به دولت نيز توصيه کرد که در تصميم خود درباره ی شبکه تلفنی اين گروه تجديد نظر کند.


کشورهای غربی به ويژه آمريکا، ايران را در دامن زدن به اختلافات و پشتيبانی از گروه حزب الله لبنان موثر می دانند.


ايران همواره اين اتهامات را رد کرده است. در تازه ترين واکنش به مسائل لبنان، سيد محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجهجمهوری اسلامی در پاسخ به سئوالی در خصوص اتهامات مطرح شده عليه ايران مبنی بر دخالت در امور لبنان اين اتهامات را بی اساس خواند و افزود: ايران در پی ايجاد و برقراری روابط متوازن سياسی با همه گروه های لبنان است.


وی در بخش ديگری از سخنانش گفت که وحدت و اجماع بين گروه های لبنانی می تواند به يافتن راه حلی مناسب برای خروج از بن بست کمک کننده باشد.


XS
SM
MD
LG