لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

خروج شبه نظامیان از خیابانها: بيروت در کنترل ارتش


نیروهای ارتش لبنان در خیابانها ستقر شده و می کوشند در این شهر جنگ زده نظم را برقرار کنند.
(عکس از AFP)
نیروهای ارتش لبنان در خیابانها ستقر شده و می کوشند در این شهر جنگ زده نظم را برقرار کنند. (عکس از AFP)

به دنبال دخالت ارتش لبنان در بحران این کشور، گروه حزب الله و مخالفان دولت روز شنبه اعلام کردند که نيروهای مسلح خود را از خيابان های بيروت خارج می کنند.


علی حسن خليل، عضو پارلمان لنبان و از اعضای گروه امل متحد حزب الله، به خبرگزاری فرانسه گفته است:«مخالفان دولت از تصميم ارتش استقبال می کنند و کليه نيروهای مسلح خود را از خيابانها خارج می کنند و کنترل بيروت را به ارتش واگذار می کنند».


اين اقدام حزب الله و گروه های مخالف دولت پس از آن صورت می گيرد که ارتش لبنان اعلام کرد که مصوبات روز سه شنبه دولت اين کشور عليه مخالفان دولت و حزب الله، که باعث آغاز درگيری‌های چهار روزه در بيروت شد، را لغو می کند.


ارتش لبنان در بيانيه ای اعلام کرده است که مسوول امنيتی فرودگاه بيروت مجددا به سر کار باز خواهد گشت و مسئله شبکه مخابراتی حزب الله را با توجه به «مصلحت عمومی و امنيت مقاومت» مورد بررسی قرار خواهد داد.


ارتش لبنان در بيانيه خود اعلام کرده است: «وفيق شقير تا انجام تحقيقات در پست خود باقی خواهد ماند».


در همين حال، علی حسن خليل تاکيد کرده است که مخالفان دولت به «نافرمانی مدنی» تا دستیابی به خواسته های خود ادامه خواهند داد.


این عضو ائتلاف مخالفان دولت لبنان تصریح کرده است دولت باید به در خواست ارتش پاسخ داده و تصمیم های اتخاذ شده را رسما لغو کند.


در حالی ارتش خواهان خروج شبه نظاميان از خيابان های بيروت شده است که شمار کشته شدگان نا ارامی های چهار روزه اخیر بيروت از مرز ۴۰ نفر گذشته است.


  • ارتش لبنان در بيانيه ای اعلام کرده است که مسوول امنيتی فرودگاه بيروت مجددا به سر کار باز خواهد گشت و مسئله شبکه مخابراتی حزب الله را با توجه به «مصلحت عمومی و امنيت مقاومت» مورد بررسی قرار خواهد داد.

ارتش در بيانيه خود اعلام کرده است: «فرماندهی ارتش از همه طرف های درگير می خواهد تا برای برقراری آرامش از هرگونه تظاهرات مسلحانه پرهيز کرده و از خيابانها خارج شوند».


بيانيه ارتش کمی پس از در خواست فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، از ارتش برای برقراری نظم منتشر شده است. آقای سنيوره در يک پيام تلويزيونی مخالفان دولت را به «کودتای خونين» متهم کرد و از ارتش خواست نظام را در بيروت برقرار کند.


واکنش سنيوره


فواد سنيوره در اولين واکنش به در گيری سه روزه، اقدام حزب الله و گروه های متحد در تصرف غرب بيروت را «کودتای مسلحانه» عليه دموکراسی خواند.


آقای سينوره در اين برنامه زنده تلويزيونی تصريح کرد که ديگر حزب الله مشروعيت حفظ سلاح را ندارد، چرا که انها را به سوی لبنانی ها نشانه گرفته است.


نخست وزير لبنان گفت:« زمانی می گفتند از اين سلاح در منازعات داخلی استفاده نخواهیم کرد، ما انها را باور کرده بوديم».


آقای سنیوره افزود:«اما حزب الله بايد بداند قدرت سلاح ما را به وحشت نخواهد انداخت».


درگيری در شمال بيروت


شانزده نفر در درگيری های تازه روز شنبه کشته شدند. به هنگام خاکسپاری کشته شدگان نا آرامی های اخير، مردان مسلح به سوی تشیع کنندگان آتش گشودند. در این حادثه دو نفر کشته شدند.


در همین حال در جریان حمله طرفداران ائتلاف دولت به دفتر حزب سوری قومی اجتماعی، در شهرک حلبا در منطقه عکار در شمال لبنان، ‪ ۱۲‬نفر کشته شدند.


بحران اخیر که لبنان را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داده است، زمانی آغاز شد که دولت لبنان در جلسه سه شنبه خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


در واکنش به اين تصميمات حسن نصرالله، رهبر حزب الله، روز پنجشنبه دولت لبنان را متهم کرد که با اين اقدام به اين گروه اعلان جنگ داده است. پس از اظهارات آقای نصرالله درگيری های در بيروت شدت گرفت و تا سحرگاه روز جمعه، که این گروه بخش غربی بیروت را به کنترل خود در آورد، ادامه يافت.


این در حالی است که دولت آمريکا، ايران و سوريه را متهم کرد که به خشونت ها در لبنان دامن می زنند.


XS
SM
MD
LG