لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

سران گروههای لبنانی در قطر دیدار می کنند


عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عراب، به همراه شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر.
(عکس از AFP )
عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عراب، به همراه شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر. (عکس از AFP )

هيئت ميانجيگری اتحاديه عرب روز پنجشنبه اعلام کرد گروه های سياسی لبنان بر سر پايان دادن به خشونت ها و آغاز مذاکرات به توافق رسيده اند.


شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر و رييس هيئت ميانجيگری اتحاديه عرب، گفت با توجه به توافق به دست آمده، نمايندگان جناح های سياسی لبنان برای ادامه مذاکرات خود در راستای حل اساسی بحران اين کشور روز جمعه عازم دوحه، پايتخت قطر، خواهند شد.


وی همچنين گفت اين مذاکرات تا دست يابی به توافقی جامع برای بحران لبنان ادامه خواهد داشت.


شيخ حمد بن جاسم آل ثانی با اشاره به «توافق» مورد حمايت اتحاديه عرب برای پايان دادن به بحران ۱۸ ماهه لبنان، گفت : جناح های درگير تاييد کرده اند که از سلاح و خشونت برای گرفتن امتيازهای سياسی استفاده نکنند.


شيخ حمد بن جاسم آل ثانی به همراه عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، در یک کنفرانس خبری تا کید کرد این توافق می تواند زمینه ساز مرحله تازه ا ی از حیات سیاسی لبنان باشد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، همزمان با کنفرانس خبری شيخ حمد بن جاسم آل ثانی در مورد توافق بين مخالفان و گروه طرفدار دولت، موانع ايجاد شده توسط هواداران حزب الله و مخالفان دولت از خيابان های بيروت پاکسازی شد.


علی حسن خليل، نماينده پارلمان و از اعضای ائتلاف مخالف دولت، در زمینه توافقات به دست آمده گفت:«گروه های مخالف دولت تصميم گرفتند که تا به کارزار نافرمانی مدنی در خيابان های بيروت پايان داده و همه خيابان ها و مسيرهای تردد و به ويژه جاده فرودگاه بيروت را بازگشايی کنند».


يک ساعت پس از نشست خبری نخست وزير قطر اولين پرواز تجاری خطوط هوايی لبنان در فرودگاه بيروت بر زمين نشست.


تلاش های هیئت اتحادیه عرب با لغو دو مصوبه که باعث بروز خشونت در این کشور شده بود، وارد مرحله جدیدی شد.


کابينه لبنان روز چهارشنبه دو مصوبه ای که به بحران و گسترش نا آرامی در اين کشور منجر شد، را لغو کرد.


غازی العريدی، وزير اطلاعات لبنان روز چهارشنبه در پايان نشست کابينه اعلام کرده بود که دولت به در خواست ارتش و هیئت اتحادیه عرب جواب مثبت داده و دو مصوبه هفته گذشته خود را لغو کرده است.


در جريان درگيری های خشونت بار اخير لبنان که از شامگاه پنجشنبه گذشته آغاز و تا روز دوشنبه ادامه داشت، دست کم ۸۱ نفر کشته شدند.


بحران در لبنان در پی آن آغاز شد که دولت اين کشور در جلسه سه شنبه هفته گذشته خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


هيئت اتحاديه عرب روز چهارشنبه با ائتلاف طرفدار دولت فواد سينيوره، نخست وزير لبنان که از سوی غرب حمايت می شود و مخالفان آن در گروه حزب الله که توسط ايران و سوريه پشتيبانی می شوند، مذاکره و گفت وگو کرده بود


اين هيئت که به سرپرستی شيخ حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزير قطر و عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب به بيروت سفر کرده است، به همراه نمایندگان جناح های سیاسی لبنان روز جمعه عازم دوحه خواهند شد.


آمريکا ايران سوریه را متهم می کند که با حمايت از حزب الله و تشديد خشونت ها در لبنان، ثبات اين کشور را تضعيف می کنند.


ايران اتهام های واشينگتن مبنی بر مداخله در لبنان را رد می کند و می گويد آمريکا و اسرائيل مسئول خشونت های اخير در لبنان هستند.


XS
SM
MD
LG