لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

آتش بس در غزه، محور مذاکره مصر و اسرائيل


ژنرال عمر سلیمان با اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در اورشلیم 0بیت المقدس). (عکس:AFP)
ژنرال عمر سلیمان با اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در اورشلیم 0بیت المقدس). (عکس:AFP)

ژنرال عمر سليمان، رييس سازمان اطلاعات مصر، روز دوشنبه، در اسرائيل با مقامات اين کشور، در مورد بر قراری آتش بس ميان گروه اسلام گرای حماس و اسرائيل، در نوار غزه، گفت و گو کرد.


عمر سليمان، توافقی را که مصر در هفته های اخير به طور اصولی با سران حماس و ديگر سازمان های فلسطينی، که مقر آنها در نوار غزه است، برای آتش بس ميان آنها با اسرائيل به دست آورده، به سران اين کشور ارايه کرده است.


سران سازمان های مسلح فلسطينی نيز اعلام کرده اند که پاسخ اسرائيل تعيين خواهد کرد که آيا می توان به آرامش رسيد يا خير.


همزمان با سفر ژنرال عمر سليمان به اسرائيل، در اورشليم (بيت المقدس) اعلام شد که اهود اولمرت، نخست وزيراسرائيل، خود بزودی به مصر خواهد رفت و با حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر، ديدار و گفت و گو خواهد کرد.


ژنرال عمر سليمان دوشنبه ابتدا در تل آويو با اهود باراک، وزیر دفاع ديدار کرد و آن گاه برای ديدار با اهود اولمرت، به اورشليم (بيت المقدس) رفت.


در پی ديدار سليمان با اولمرت، اين مقام ارشد مصری با تزيپی ليونی، وزير امور خارجه اسرائيل نيز گفت و گو کرد.


در همین حال، حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، در روزهای اخير گفته است که از نزديک تلاش ها برای آتش بس ميان تشکل های فلسطينی با اسرائيل را دنبال کرده است.


ناظران درمنطقه می گويند که حسنی مبارک درآستانه ديدار اين هفته خود در شرم الشيخ با رييس جمهوری آمريکا، می کوشد مصر را به عنوان کشوری که موجب دستيابی به آتش بس شده تا امکان پيشبرد گفت و گوهای صلح نهايی اسرائيل و فلسطينی را فراهم کند، به تصوير بکشد.



دولت اسرائيل اعلام کرده که آتش بس نانوشته با تشکل های فلسطينی با ميانجی گری مصر را به بحث و رای گيری درهيات کابينه می گذارد.

در برخی گزارش ها آمده بود که توافق آتش بس نانوشته سازمان های فلسطينی با اسرائيل برای شش ماه خواهد بود.


رييس سازمان اطلاعات مصر از سازمان های فلسطينی خواسته است از حملات راکتی و ساير عمليات عليه اسرائيل دست بردارند.


سازمان های فلسطينی نيز می خواهند که اسرائيل حملات هوايی و زمينی به غزه را متوقف کند و از تعقيب فعالان اين تشکل ها دست بردارد.


دولت اسرائيل اعلام کرده که آتش بس نانوشته با تشکل های فلسطينی با ميانجی گری مصر را در کابينه به بحث و رای گيری می گذارد.


ژنرال عمر سليمان دريک سالی که از تسلط يکجانبه سازمان اسلامگرای حماس برنوارغزه می گذرد، بارها با سران تشکل های فلسطينی ستيزه جو برای برقراری آرامش در مناسبات ميان نوار غزه با اسرائيل گفت وگو کرده است. وی همزمان برای ايجاد آشتی داخلی ميان دو جنبش رقيب فتح و حماس تلاش زيادی کرده است.


گيلعاد شاليط، سرباز اسير اسرائيلی


اين احتمال نيز که درچارچوب توافق سازمان های فلسطينی با اسرائيل و با پا درميانی مصر، گيلعاد شاليط، سربازاسرائيلی اسير در دست حماس، در برابر رهايی صدها زندانی امنيتی فلسطينی از زندان های اسرائيل رها شود، دوباره مطرح شده است.


گيلعاد شاليط دو سال است که در اسارت حماس به سرمی برد و بنابرگزارش ها، سازمان حماس همچنان وی را در نقطه ای نامعلوم در نوارغزه حفظ کرده است.


والدين اين سرباز دوشنبه به رسانه های اسرائيل گفتند اين احتمال را که دولت اولمرت با آتش بسی موافقت کند که دربرگيرنده آزادی گيلعاد شاليط نباشد، يک «کابوس و امری غيرقابل قبول» می دانند.


دولت اولمرت برای تامين امنيت مردم درجنوب اسرائيل که هر روز زيرحملات پی در پی راکتی تشکل های فلسطينی زندگی مضطربی را می گذرانند، زير فشار سختی قرار دارد.


ژنرال سليمان با يک وزير ديگر اسرائيل، الی ييشای که دبيرکل حزب مذهبی يهودی «شاس» است، ديدارمی کند. اين حزب بخشی ازائتلاف دولت اسرائيل است.


الی ييشای درتلاش ها برای آزادی سربازاسرائيلی اسير در دست حماس نقش دارد.


جيمی کارتر، رييس جمهوری پيشين ايالات متحده، ماه گذشته درسفرخود به منطقه، گفت، سران سازمان حماس که وی با آنها در مصر و سوريه ديدارکرد، قول داده اند که اجازه دهند نامه ای ازگيلعاد شاليط برای خانواده وی ارسال شود؛ اما تا کنون اين قول عملی نشده است.


دردو سال اخير تنها يک بار حماس اجازه ارسال نامه از اين اسير برای خانواده او را داده و يک بار نيز
خانواده اش امکان يافتند يک عينک برای او ارسال کنند.


خانواده های زندانيان امنيتی فلسطينی، سران حماس را زيرفشارگذاشته اند که گيلعاد شاليط را در برابر شمار هرچه بيشتری اززندانيان فلسطينی آزاد کند.


خالد مشعل، از رهبران حماس هفته گذشته تهديد کرده است که اگر اسرائيل با آتش بس موافقت نکند سربازان ديگری را نيز خواهد ربود.


سازمان حماس ماه گذشته يک طرح بزرگ را برای ربودن سربازان اسرائيلی به اجرا گذاشت، اما حمله شبه نظاميان حماس با خودروهايی که به رنگ خودروهای نظامی ارتش اسرائيل درآمده بود، عليه يک مقرنظامی اسرائيلی ناکام ماند.


XS
SM
MD
LG