لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

اسرائیل پیشنهاد آتش بس موقت حماس را رد کرد


اسرائیل پیشنهاد حماس را برای آتش بس، «نیرنگ» خوانده است.(عکس : EPA)
اسرائیل پیشنهاد حماس را برای آتش بس، «نیرنگ» خوانده است.(عکس : EPA)


دولت اسرائيل روز جمعه پيشنهاد گروه شبه نظامی حماس که بر غزه مسلط است را برای برقراری آتش بس شش ماهه در نوار غزه، رد کرد.


سخنگوی دولت اسرائيل، اين پيشنهاد را « نيرنگی برای بازسازی توان نظامی حماس » ، خواند.


سران حماس در روزهای اخیر وضعیت غزه و احتمال یک آتش بس نانوشته با اسرائیل را در مذاکراتی که با مقام های مصری به عمل آورده اند، بررسی کردند.


محمود الزهار و سعید الصیام با سفر به قاهره با ژنرال عمر سلیمان، رییس سازمان اطلاعات مصر در این باره گفت و گو کردند.


مقامات اسرائیل می گویند، ژنرال سلیمان در روزهای آینده به اسرائیل می رود تا نتایج مذاکرات با حماس را به آگاهی سران این کشور برساند.


حماس در طول سفر اخیر جیمی کارتر، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده به خاورمیانه، برای رسیدن به آتش بس با اسرائیل زیر فشار قرار گرفت.


در همین حال روز جمعه اعلام شد که بر اثرحمله مسلحانه یک مرد فلسطینی به محافظان اسرائیلی یک گذرگاه در کرانه باختری رود اردن، دو مرد اسرائیلی کشته شدند.


این حمله در ناحیه طولکرم، که فاصله چندانی با مناطق اسرائیلی نشین ندارد، رخ داد.


مهاجم مسلح فلسطینی با گشودن آتش به سوی محافظان اسرائیلی یک نفر از آنها را در دم از پای در آورد و محافظ دوم به شدت زخمی شد که تا رسیدن نیروهای امداد پزشکی او نیز جان خود را از دست داد.


در نزدیکی این گذرگاه، یک منطقه صنعتی مشترک اسرائیلی- فلسطینی به نام «نیتسانه عوز» قرار دارد. فلسطینی هایی که از مجوز لازم برای کار در خاک اسرائیل برخوردار هستند، با عبور از گذرگاه در این منطقه صنعتی کار می کنند.


مهاجم عرب توانست به مناطق فلسطینی نشین بگریزد اما ارتش اسرائیل می گوید، به تعقیب و جستجو برای یافتن او ادامه می دهد.


مقامات اسرائیل ارزیابی می کنند که سازمان جهاد اسلامی عامل این حمله باشد و این سازمان در واکنش به ابراز آمادگی حماس برای آتش بس با اسرائیل این حمله را طراحی کرده است.


جورج بوش در دیدار با محمود عباس ابراز«اطمینان» کرد که اسرائیل و فلسطینی ها می توانند در باره تشکیل کشور فلسطین به توافق های لازم دست یابند و مسائل حاد را حل کنند.


حمله مسلحانه روز جمعه به این گذرگاه در حالی رخ داد که سازمان حماس قصد داشت در پی برگزاری نماز جمعه در مناطق مختلف غزه، ساکنان غزه را به یک راهپیمایی بزرگ به سوی گذرگاه های مرزی با اسرائیل بکشاند.

دیدار محمود عباس و جرج بوش


این رخدادها در حالی روی داد که محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی که به واشنگتن سفر کرده، پنجشنبه در کاخ سفید با جورج بوش دیدار کرد و خواهان تلاش بیشتر آمریکا برای پیشبرد مذاکرات مرحله نهائی صلح میان اسرائیل و حکومت فلسطینی شد.


محمود عباس از اینکه پس از همایش صلح آناپولیس گفت و گوهای نهایی صلح اسرائیل و فلسطینی ها پیشرفت چندانی نداشته، ابراز نگرانی کرد.


صائب عریقات، از مقام های تشکیلات خودگردان فلسطینی و عضو تیم مذاکرات با اسرائیل، تایید کرد که کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای آینده دوباره به خاورمیانه می آید و با سران اسرائیل و فلسطینی دیدارخواهد کرد.


جورج بوش در دیدار با محمود عباس ابراز«اطمینان» کرد که اسرائیل و فلسطینی ها می توانند در باره تشکیل کشور فلسطین به توافق های لازم دست یابند و مسائل حاد را حل کنند.


طبق وعده جورج بوش، آن گونه که در اجلاس صلح آناپولیس مطرح شد، تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی، کشور فلسطین باید استقلال یابد.


جورج بوش پیش از دیدار روز پنجشنبه در کاخ سفید با محمود عباس، با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، که او نیز در آمریکا به سر می برد، دیدار کرد.


ملک عبدالله دوم به بوش گفت: «به خاطر پیشبرد صلح اهمیت دارد که اسرائیل از برداشتن گام هایی که ممکن است مذاکرات مرحله نهایی صلح را با خطر روبرو کند، خودداری کند.»


وی خواهان برداشتن پست های بازرسی از سوی اسرائیل و خودداری این کشور از خانه سازی های جدید در سرزمین های مورد نزاع با فلسطینی ها شد.


در این میان، «اونرا»، نهاد ویژه کمک رسانی وابسته به سازمان ملل متحد به فلسطینی ها اعلام کرد که به دلیل نبود سوخت کافی در غزه، موقتا کار توزیع آذوقه و مایحتاج اساسی را در بین فلسطینی های غزه متوقف کرده است.


یک سخنگوی فلسطینی «اونرا» گفت: «اتومبیل ها و کامیون های این نهاد بنزین و گازوئیل کافی برای حرکت ندارند.»


اما اسرائیل اعلام کرده که حماس عمدا مانع از رسیدن کامیون های حامل سوخت و نفتکش ها از گذرگاه های مرزی به غزه می شود تا «تصور یک بحران جدی را القاء کند.»


XS
SM
MD
LG