لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

کارتر: حماس آماده شناسایی موجودیت اسرائیل است


کارتر عدم مذاکره اسرائیل و آمریکا با حماس را یک «مشکل» می داند(عکس:AFP)
کارتر عدم مذاکره اسرائیل و آمریکا با حماس را یک «مشکل» می داند(عکس:AFP)

جيمی کارتر، رییس جمهوری اسبق آمريکا روز دوشنبه گفت که حماس آماده است تا پذیرفتن اسرائيل در همسايگی خود به صورت مسالمت آمیز موجودیت آن را به رسمیت بشناسد.


آقای کارتر اين خبر را پس از ديدار هفته گذشته اش با خالد مشعل، رهبر حماس در سوريه اعلام کرد.


رییس جمهوری اسبق آمريکا گفت که «حماس نمی خواهد در مذاکرات صلح محمود عباس، رهبر فلسطينی با اسرائيل اخلال ايجاد کند. اگر مردم فلسطين اين صلح را در رفراندوم تایید کنند در اين صورت حماس نمی خواهد که مخالفتی با دولت فلسطين در نوار غزه و کرانه باختری داشته باشد.»


وی که در اورشليم سخنرانی می کرد گفت: اگر اسرائيل و آمريکا ملاقات با حماس را رد کنند این یک «مشکل» به شمار می رود.


این مقام سابق آمریکایی افزود:« مشکل اين نيست که من با رهبران حماس در سوريه ديدار کردم، مشکل اين است که اسرائيل و آمريکا مذاکره با کسی را که در اين ماجرا دخيل است، رد می کنند.»


آقای کارتر گفت: هيچ شکی نيست که جهان عرب و حماس حق اسرائيل برای زندگی در صلح طبق مرزهای ۱۹۶۷ را به رسميت می شناسند.


دولت آمريکا کوشيده از تماس جيمی کارتر با رهبران حماس فاصله گرفته و اعلام کرده است اقدامات رييس جمهوری اسبق آمريکا ابتکار عمل شخصی وی برای برقراری صلح در خاورميانه است.

وی از اسرائيل خواست که به طور مستقيم با گروه های نظامی اسلامی ديدار و گفت و گو کند.


آمريکا و اسرائيل، هر دو، اقدام کارتر را در گفت و گو با حماس که آن را يک گروه تروريستی می دانند، تائيد نکردند.


اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل گفته بود که با آقای کارتر ديدار نخواهد کرد، چرا که نمی خواهد هيچ شرکت کننده در مذاکره با حماس را ببيند.


تنها مقام اسرائيلی که در اين سفر با آقای کارتر ديدار کرد، شيمون پرز، رییس جمهوری اسرائيل بود که وی هم کارتر را به خاطر گفت و گو با حماس سرزنش کرد.


رییس جمهوری سابق آمریکا در سخنرانی اش گفت: صلح بين اسرائيل و فلسطين، پس از کنفرانس آناپوليس در آمريکا پسرفت داشته است.


وی اعلام کرد که حماس پيشنهاد آتش بس يک ماهه او را نپذيرفته است، اما آنها قول داده اند که به سرباز اسرائيلی به اسارت گرفته شده، اجازه دهند که به خانواده اش نامه بنويسد.


آقای کارتر درباره امکان از سر گیری گفت و گوهای صلح سوريه و اسرائيل گفت: سوريه مايل است آمريکا در به هم نزديک کردن دو کشور، نقش عمده ای بازی کند.


جيمی کارتر، رييس جمهوری اسبق آمريکا، روز جمعه در گفت و گو با خالد مشعل، رهبر در تبعيد گروه حماس خواهان آتش بس ميان این گروه شبه نظامی با اسراييل شده بود.


يک سخنگوی حماس گفت: جيمی کارتر در اين ديدار از رهبر حماس خواسته است تا پرتاپ موشک به سوی اسراييل را متوقف کند و با دولت اسراييل در مورد سرنوشت گليعاد شاليط، سرباز اسرائيلی که در اسارت حماس به سر می برد، وارد مذاکره شود.


به گفته اين سخنگو، آقای مشعل در پاسخ به درخواست کارتر گفته است اسرائيل بايد در چنين آتش بسی شرکت کند، و همچنين بهای آزادی سرباز اسراييلی را نيز بپردازد.


جيمی کارتر همچنين روز جمعه در دمشق با بشار اسد، رييس جمهوری سوريه نيز ديدار کرد که در مورد جزييات اين ديدار هنوز خبری منتشر نشده است.


آقای کارتر که در سال ۲۰۰۲، جايزه صلح نوبل را نيز دريافت کرده، در سفر خود به خاورميانه از اسراييل، کرانه باختری، مصر، سوريه، عربستان سعودی و اردن، ديدار می کند.


دولت آمريکا کوشيده از تماس جيمی کارتر با رهبران حماس فاصله گرفته و اعلام کرده است اقدامات رييس جمهوری اسبق آمريکا ابتکار عمل شخصی وی برای برقراری صلح در خاورميانه است.


XS
SM
MD
LG