لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

یک مادر و چهار کودک در حمله اسرائیل کشته شدند


اسرائیل هدف عملیات خود را مقابله با موشک پرانی نیروهای شبه نظامی در نوار غزه اعلام کرده است.(عکس: AFP)
اسرائیل هدف عملیات خود را مقابله با موشک پرانی نیروهای شبه نظامی در نوار غزه اعلام کرده است.(عکس: AFP)


در تازه ترین عملیات ارتش اسرائیل علیه شبه نظامیان فلسطینی در نوار غزه، یک مادر و چهار کودک او کشته شدند.


به گزارش منابع خبری فلسطینی، در حمله هوایی بامداد روز دوشنبه نیروی هوایی اسرائیل که با هدف ضربه زدن به باندی از چریک های مسلح فلسطینی، منطقه «بیت حانون» در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند، یک مادر فلسطینی و چهار فرزند او که کوچکترین آنها یکسال و نیم داشت و بزرگترین فرزند شش ساله بود، کشته شدند.


در این حمله دو چریک نیز از پای در آمدند. از وجود ده زخمی در محل نیز خبر رسیده است.


سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که هدف حمله، شبه نظامیان بوده اند و از بیان هر گونه واکنشی نسبت به مرگ یک مادر و چهار کودک او خودداری کرد.


اندکی پیش از این حمله هوایی به شمال غزه، شبه نظامیان فلسطینی با راکت های قسام به جنوب اسرائیل حمله کرده بودند.


نیروی هوایی اسرائیل طبق یک روال، هر بار که حمله راکتی به جنوب اسرائیل صورت می گیرد، در صدد از پای در آمدن عاملان حملات می شود.


حملات یکشنبه راکتی شبه نظامیان فلسطینی به بندر صنعتی اشکلون و شهر سدروت نیز خساراتی بر جای نهاده بود. حمله به بندر اشکلون به یک گاراژ در منطقه صنایع این بندر اصابت کرده بود. چند راکت نیز به کیبوتس ها شلیک شده بود.


سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که هدف حمله، شبه نظامیان بوده اند و از بیان هر گونه واکنشی نسبت به مرگ یک مادر و چهار کودک او خودداری کرد.

شبه نظامیان وابسته به سازمان جهاد اسلامی مسوولیت حملات یکشنبه را بر عهده گرفته بودند.


روز شنبه نیز در عملیات زمینی یک واحد ارتش اسرائیل که برای دستگیری یک عضو ارشد حماس در نوار غزه صورت گرفت، دختر ۱۴ ساله او کشته شد، که فلسطینی ها مراسم تشییع جنازه وی را با شرکت شمار زیادی از مردم برگزارکردند.


با وجود مرگ این دختر نوجوان، نیروهای اسرائیلی پدر تحت تعقیب او را دستگیرکرده و به اسرائیل انتقال دادند.


مذاکرات شبه نظامیان در قاهره


در همین حال، سازمان های شبه نظامی هیئت هایی از مقام های ارشد خود را دوباره راهی قاهره می کنند.


مصر که برای برقراری آتش بسی نانوشته میان اسرائیل و فلسطینی ها به سختی تلاش می کند، در روزهای آینده، ژنرال عمر سلیمان، رییس سازمان اطلاعات مصر را به اسرائیل می فرستد تا نتایج این تلاش ها را به آگاهی نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل برساند.


منابع خبری فلسطینی می گویند، محمود الزهار، وزیر امورخارجه پیشین در دولت حماس سندی برای آتش بس نانوشته تنظیم کرده است که هم خواسته های حماس را در بر می گیرد و هم پاسخی به درخواست های مصر است. اما هنوز جزئیات آن اعلام نشده است.


یک سخنگوی «کمیته های مقاومت مردمی فلسطینی» گفت: «عملیات نظامی اسرائیل در حالی ادامه یافته که این کشور چشم خود را بر مباحثات و تلاش ها برای آتش بس می بندد».


این تلاش ها در آستانه بازگشت کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده به اسرائیل و سرزمین های فلسطینی ادامه یافته است.


محمود عباس، رهبر حکومت خودگردان نیز که هفته گذشته برای پیشبرد گفت و گوهای صلح به واشینگتن رفته بود، روز یکشنبه در بندر «شرم الشیخ» با حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر دیدار کرد.


در این میان، فلسطینی ها ساکن نوار غزه همچنان نسبت به پایان منابع سوختی خود ابراز نگرانی می کنند و شمار بیشتری از نانوایی ها تعطیل شده اند.


اکثر این نانوایی ها با گاز کار می کنند. صف های طولانی نیز از کسانی که با کپسول های گاز خالی در انتظار دریافت کپسول پر هستند، تشکیل شده است. فلسطینی ها می گویند از چند روز پیش اسرائیل ارسال گاز به غزه را متوقف کرده است.


ماهیگیران غزه به دلیل نبود سوخت نمی توانند به ماهیگیری بپردازند و ماهی در بازار غزه، که یکی از منابع اصلی خوراک است، نایاب شده است.


XS
SM
MD
LG