لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

«اسرائیل خواستار دیدار اسد و اولمرت است»


سوريه خواستار باز گرداندن بلندی های جولان است. (عکس:AFP)
سوريه خواستار باز گرداندن بلندی های جولان است. (عکس:AFP)

منابع اسرائيلی می گویند: نمايندگان اين کشور که در ترکيه مشغول مذاکره غير مستقيم صلح با همتاهای سوری خود هستند، می خواهند به رهبران دو کشور پيشنهاد دهند تا ماه آينده در فرانسه با يکديگر ملاقات کنند.


اسرائيل و سوريه، ماه گذشته مذاکراتی را با ميانجيگری ترکيه آغاز کردند ولی تاکنون در باره ديدار احتمالی میان رهبران دو کشور گزارشی منتشر نشده است.


قرار است که رهبران سوریه و اسرائیل روز ۱۳ ژوئيه در اجلاس مشترک کشورهای اروپايی و مديترانه در پاريس شرکت کنند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، منابع سياسی اسرائيل می گويند: نخست وزیر اسرائیل که دستياران خود را برای مذاکره با سوری ها به ترکيه فرستاده است، پيشنهاد ملاقات با بشار اسد را مطرح کرده است.


يکی از منابع اسرائيلی که نخواست نامش فاش شود گفته است: «اين ملاقاتی يک ساعته نخواهد بود. يک ديدار رو در رو بين اين رهبران مسائل را به پيش خواهد برد.»


يورام توربويچ و شالوم تورجمان، دستياران آقای اولمرت روز يکشنبه در ترکیه با طرف های سوری گفت و گو کردند و اين مذاکرات روز دوشنبه نيز ادامه می يابد.


برخی از منابع اسرائيلی می گويند: در شرايط فعلی احتمال چنين ديداری بسيار کم است و بعيد است که بشار اسد تمایل داشته باشد با اهود اولمرت مذاکره کند.

تاکنون مقامات ترک و سوری اظهار نظری در مورد اين خبر و يا احتمال ملاقات میان رهبران سوريه و اسرائيل نکرده اند.


برخی از منابع اسرائيلی می گويند: در شرايط فعلی احتمال چنين ديداری بسيار کم است و بعيد است که بشار اسد تمایل داشته باشد با اهود اولمرت مذاکره کند.


اسرائيل و سوريه ماه گذشته اعلام کردند که مذاکراتی غير مستقيم با يکديگر داشته اند که با ميانجی گيری مقام های ترکيه صورت گرفت.


اين نخستين گفت و گوی مقام های دو کشور پس از هشت سال است. آخرين دور مذاکرات صلح بين اسرائيل و سوريه در سال ۲۰۰۰، در مورد سرنوشت بلندی های جولان، موفقيت آميز نبود و نا تمام ماند.


سوريه که از متحدان اصلی جمهوری اسلامی ايران محسوب می شود خواستار باز گرداندن بلندی های جولان است که در جريان جنگ سال ۱۹۶۷ خاورميانه به تصرف ارتش اسرائيل در آمد.


اسرائيل در مقابل گفته است که هر گونه قرار داد صلح ميان تل آويو و دمشق منوط به فاصله گرفتن سوريه از ايران، جنبش حزب الله لبنان و گروه اسلامگرای حماس است که کنترل کامل نوار غزه را در دست دارد.


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه در واکنش به اين درخواست گفته است که کشورش به روابط عادی خود را با ايران ادامه خواهد داد.


XS
SM
MD
LG