لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

آمریکا: سوریه در راه بازرسی های آژانس مانع تراشی نکند


گريگوری شولتی گفته است که سوریه نباید مانع انجام بازرسی ها آژانس شود.(عکس:EPA)
گريگوری شولتی گفته است که سوریه نباید مانع انجام بازرسی ها آژانس شود.(عکس:EPA)

گريگوری شولتی، نماينده آمريکا در آژانس، روز چهارشنبه، از سوريه خواست تا مانع کار بازرسان نشود و به آنها اجازه دهد تا از تاسيساتی که می خواهند، بازديد کنند.


آقای شولتی در بيانيه ای که برای رويترز فرستاده، اعلام کرد که «آمريکا از تصميم آژانس برای بازرسی از تاسیسات اتمی سوريه حمايت کرده و حاضر است به اين بازرسان کمک کند تا فعاليت های مخفی هسته ای سوريه را مورد بررسی قرار دهند.»


سوريه بارها اعلام کرده است که هيچ گونه فعاليت مخفی هسته ای نداشته است. اين در حالی است که به گفته برخی از ديپلمات ها، سوريه تنها اجازه بازرسی از يک نقطه را که هواپيماهای اسرائيل هفت ماه پيش، آن را بمباران کردند، خواهد داد.


ابراهيم عثمان، رييس سازمان انرژی اتمی سوريه روز چهارشنبه، ۱۵خرداد، (چهارم ژوئن) در مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی به نمايندگان کشورهای عربی گفته است: مادامی که سوريه و اسرائيل در حالت جنگ قرار دارند، سوريه نمی تواند اسرار مطالعات نظامی خود را آشکار کند.


  • «آمريکا از تصميم آژانس برای بازرسی سوريه حمايت کرده و حاضر است به اين بازرسان کمک کند تا فعاليت های مخفی هسته ای سوريه را مورد بررسی قرار دهند.»
گریگوری شولتی، سفیر آمریکا در آژانس

این کشور می گوید که به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه بازديد از تمامی تاسيسات خود را نخواهد داد.


محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه از موافقت مقام های سوريه برای بازديد از منطقه بمباران شده، که به ادعای آمريکا يک رآکتور پلوتونيوم در حال تکميل بوده و سه منطقه ديگر خبر داد.


مايکل هيدن، ريس سازمان اطلاعات آمريکا، « سیا»، نهم ارديبهشت ماه، در يک نشست خبری با اشاره به حمله سال گذشته جنگنده های اسرائيل به يک «تاسيسات هسته ای» در خاک سوريه گفت: «اسرائيل، ماه سپتامبر گذشته، در حالی اين تاسيسات را در سوريه بمباران و نابود کرد که چند هفته، يا حداکثر چند ماهی بيشتر به تکميل آن نمانده بود.»


آقای هيدن گفته بود که شواهد موجود نشان می دهد تاسيسات ياد شده، از ديدگاه ابعاد و فناوری، شبيه به نيروگاه هسته ای «يونگ بیون» در کره شمالی بوده است.


آمريکا می گوید: سه پايگاه را که احتمالا سوريه از آنها به عنوان مکان های پنهانی تاسيسات اتمی استفاده کرده، کشف کرده است و در تلاش است کسب اطلاع کند که آيا از اين تاسيسات به عنوان محل هايی برای پشتيبانی راکتور اتمی «الکبار» استفاده می شده است يا خير.


سوريه، سال گذشته پس از حمله جنگنده های اسرائيلی اعلام کرد که اين هواپيماها مناطقی خالی از سکنه را بمباران کرده اند.


همچنين اين کشور پس از آنکه سازمان «سیا» شواهد و عکس هايی از تاسيسات هسته ای اين کشور منتشر کرد، ادعای آمريکا را «بی اساس» دانست.


XS
SM
MD
LG