لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

استقبال آمريکا از مذاکرات صلح سوريه و اسرائيل


ديويد ولچ، دستيار وزير امور خارجه آمريکا.
(عکس از AFP)
ديويد ولچ، دستيار وزير امور خارجه آمريکا. (عکس از AFP)

ایالات متحده آمريکا روز چهارشنبه از خبر از سر گيری مذاکرات صلح بين سوريه و اسرائيل در ترکیه، پس از هشت سال وقفه استقبال کرده است.


دولت های اسرائيل و سوريه، چهارشنبه تاييد کردند که مذاکرات ميان ديپلمات های اين دو کشور، با ميانجی گری ترکيه، اکنون چند روز است که در خاک ترکيه درجريان است.


ديويد ولچ، دستيار وزير امور خارجه آمريکا، در اين زمينه گفت:«گسترش دايره صلح، مسئله بسيار خوبی است و البته خيلی مفید خواهد بود اگر اين گفت وگو ها به انعقاد توافقنامه ای با سوريه منجر شود»..


واشينگتن بارها نگرانی خود را نسبت به رويکرد دمشق در منطقه به ويژه در خصوص مداخله در لبنان ابراز کرده است و وزارت امور خارجه آمريکا سوريه را يکی از کشورهای حامی تروريسم خوانده است.


در همين زمينه دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، نیز گفت: اين مذاکرات فرصتی خواهد بود تا نگرانی ها درباره دخالت سوريه در لبنان را به مقامات اين کشور گوشزد کرد.


اين در حالی است که ديويد ولچ تصريح کرد آمريکا در صورت درخواست برای ميانجيگری بين اسرائيل و سوريه چنين درخواستی را مورد بررسی قرار خواهد داد، ولی او اضافه کرد تاکنون چنين درخواستی مطرح نشده است.


اسرائيل و سوريه از دسامبر ۱۹۹۹ تا ژانويه ۲۰۰۰ مذاکرات صلحی را برگزار کردند که به دليل دست نيافتن به راه حلی در خصوص بلندی های جولان، اين مذاکرات با بن بست مواجه شد.


سوريه در نتيجه جنگ با اسراييل در سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را از دست داد. اسراييل در سال ۱۹۸۱ اين منطقه را ضميمه خاک خود کرد اما جامعه جهانی هرگز اين اقدام را به رسميت نشناخت.


  • «گسترش دايره صلح مسئله بسيار خوبی است و البته خيلی مفید خواهد بود اگر اين گفت وگو ها به انعقاد توافقنامه ای با سوريه منجر شود»
ديويد ولچ، دستيار وزير امور خارجه آمريکا

تاييد مذاکرات


مقامات اسرائيلی روز چهارشنبه درباره مذاکرات ديپلمات های دو کشور در استانبول اعلام کردند: «يخ مناسبات دو کشور شکسته شده و راه برای ادامه تماس ها هموار شده است.»


دولت ترکيه نيز ميزبانی اين مذاکرات را تاييد کرده است. خبر انجام مذاکرات مستقيم و رو دررو ميان ديپلمات های اسرائيلی و سوری درترکيه، روز چهارشنبه، توسط رسانه های اسرائيل برملا شد و دولت اسرائيل بلافاصله درستی آنرا تاييد کرد.


پس ازساعاتی نيز دولت سوريه درستی اين گزارش ها را تاييد کرد. سپس دربيانيه مشترکی ازسوی سه کشور اسرائيل، سوريه و ترکيه اعلام شد که مذاکرات با پا درميانی ترکيه آغاز شده است و «طرفين ابراز آمادگی کرده اند که با قلبی گشاده و با احساساتی مثبت به پيشبرد ديالوگی جدی و دامنه دار برای رسيدن به صلح جامع و همه جانبه در چارچوب توافقی تعيين شده در اجلاس صلح مادريد ادامه دهند.»


وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه، چهارشنبه اعلام کرد که «اسرائيل ابراز آمادگی کرده که به پشت مرزهای جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ عقب نشينی کند.»


ران اسرائيل درهفته های اخيرتاييد کرده اند که برای «دور کردن سوريه از محور شرارت و لغو هم پيمانی ميان سوريه با جمهوری اسلامی ايران و قطع حمايت های سوريه از حزب الله لبنان و حماس به هر کوشش لازم دست خواهند زد.»


به گزارش رسانه های اسرائيل، دو ديپلمات ارشد اسرائيلی که به نمايندگی ازسوی اهود اولمرت، نخست وزيراسرائيل، در اين گفت وگوها شرکت دارند، شالوم تورجمان و يورام توربوويچ هستند که مامورين مورد اعتماد آقای اولمرت، درانجام ماموريت های حساس و مهم هستند.


يورام توربوويچ، رييس هيئت ديپلمات های دفتر نخست وزيری اسرائيل و شالوم تورجمان، مشاورسياسی اهود اولمرت است.


راديو اسرائيل فاش ساخت که اين دو ديپلمات ازدوشنبه، ۱۹ ماه مه، به مذاکرات با مقامات سوری در ترکيه نشسته اند.


رسانه های اسرائيل چهارشنبه اعلام کردند که توربوويچ و تورجمان درهفته های اخير سفرهای متعددی به آنکارا داشته اند و «دائم درخط پروازی آنکارا- تل آويو» بوده اند.


بشاراسد، رييس جمهوری سوريه، دريک سال اخير برای انجام مذاکرات علنی و به دور ازکانال های محرمانه اصرار ورزيده و تاکيد کرده بود که سوريه تماس های آشکار را بر هر گفتگوی پشت پرده ترجيح می دهد.


«سوريه هم پيمان ايران باقی می ماند»


نشريه ايتاليايی اسپرسو دو هفته پيش مصاحبه ای را با بشار اسد منتشر کرد که وی در آن گفته بود، از هم پيمانی خود با ايران و حزب الله و حماس عدول نخواهد کرد.


درهفته های اخيرهنگامی که از آغاز تماس های سياسی ترکيه برای ميانجی گری ميان سوريه با اسرائيل خبرداده شد، سوريه وليد المعلم، وزيرامور خارجه خود را به ايران فرستاد.


وليد المعلم در تهران، با همتای ايرانی خود منوچهر متکی و در اصفهان با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، که درآن روز درحال بازديد ازاصفهان بود، ديدارکرد.


محمود احمدی نژاد به وليد المعلم گفت: «هرکسی که با آمريکا همراهی کند، سرنوشتش مانند آمريکا رو به سوی فروپاشی خواهد بود.»


ناظران اين سخنان احمدی نژاد را واکنش او به تماس های سوريه با اسرائيل تلقی کرده بودند.
درعين حال، جمهوری اسلامی ايران و سوريه می گويند، دراستحکام مناسبات تهران –دمشق خللی ايجاد نشده است.


XS
SM
MD
LG