لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

بشار اسد دريافت پيام از اسرائيل را تاييد کرد


بشار اسد گفته است که تا زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا قصد ندارد با اسراییل به صورت مستقیم مذاکره کند. (عکس: EPA)
بشار اسد گفته است که تا زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا قصد ندارد با اسراییل به صورت مستقیم مذاکره کند. (عکس: EPA)

رييس جمهوری سوريه اعلام کرد: پيام اسرائيل مبنی بر آمادگی آن کشور برای پس دادن بلندی های جولان در برابر توافق صلح ميان دو طرف را از طريق دولت ترکيه دريافت کرده است.


آقای اسد در مصاحبه ای که بخشی از آن در روزنامه الوطن، چاپ قطر منتشر شده است دريافت اين پيام را از طريق رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه تاييد کرده اما گفته است که تا زمان روی کار آمدن دولت جديد آمريکا قصد ندارد هيچ مذاکره مستقيمی با طرف اسراييلی انجام دهد.


روز چهارشنبه، چهارم ارديبهشت ماه، يک خبر گزاری سوری اعلام کرد: مقامات اسراييل به سوريه پيشنهاد داده اند که حاضرند در برابر پذيرش توافق صلح بلندی های جولان را به سوريه تحويل دهند.


در پی انتشار اين خبر، دفتر نخست وزيری اسرائيل، اين خبر را تکذيب نکرد و تنها گفت که به آن واکنشی نشان نمی دهد.


همچنين مارک رگف، سخنگوی نخست وزير اسراييل پس از انتشار سخنان بشار اسد، بدون اشاره به اظهارات او، گفت: «ما به دنبال صلح با سوريه هستيم و هيچ نظری در باره اظهارات آقای اسد نداريم.»


سوريه در نتيجه جنگ با اسراييل در سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را از دست داد. اسراييل در سال ۱۹۸۱ اين منطقه را ضميمه خاک خود کرد اما جامعه جهانی هرگز اين اقدام را به رسميت نشناخت.


تاييد حمله اسرائیل به تاسيسات هسته ای سوريه


در همین حال، سازمان جاسوسی آمريکا، سیا، فاش کرد که اسرائيل سال گذشته تاسيسات هسته ای سوريه که با همکاری کره شمالی در حال ساخت بود را بمباران و نابود کرده است.


روزنامه های لس آنجلس تايمز و واشنگتن پست روز پنجشنبه، پنجم ارديبهشت ماه، اعلام کردند که سازمان سیا قرار است اسنادی را در جريان نشست روز پنجشنبه کنگره آمريکا ارائه کند که بر اساس آن، بمباران تاسيسات هسته ای سوريه توسط ارتش اسراييل را تاييد کرده و فيلم های کوتاهی نیز از نحوه بمباران پايگاه هسته ای این کشور را در اختيار نمايندگان قرار خواهد داد.


اين در حالی است که اسرائيل تاکنون به طور رسمی تاييد نکرده است که حمله جنگنده های نظامی اين کشور در پائيز گذشته به سوريه به هدف بمباران تاسيسات اتمی اين کشور بوده است.


سازمان جاسوسی آمريکا، سیا، فاش کرد که اسرائيل سال گذشته تاسيسات هسته ای سوريه که با همکاری کره شمالی در حال ساخت بود را بمباران و نابود کرده است.

ارتش سوريه بامداد ششم سپتامبر سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که جنگنده های اسراييلی از فراز دريای مديترانه وارد حريم هوائی سوريه شده و در آسمان اين کشور ديوار صوتی شکسته اند. اما پس از آنکه با آتشبار پدافند هوایی سوريه مواجه شدند، بمب های خود را در منطقه ای غير مسکونی فرو ريختند و از حريم هوایی اين کشور خارج شدند.


اسراييل هرگز به طور رسمی خبر بمباران تاسيسات هسته ای سوريه را تاييد نکرده بود اما بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسبق اسرائيل، در يک مصاحبه تلويزيونی گفته بود: «اهود اولمرت پيش از این عمليات نظامی وی را نيز در جريان اين تصميم قرار داد و در خاتمه عمليات موفقيت آميز ارتش اسرائيل نيز وی به اولمرت شادباش گفت.»


يک بيانيه ارتش اسرائيل تنها به اين امر اکتفا کرده بود که «عملياتی نظامی انجام شده است».


مقامات سوری به اين عمليات اسرائيل واکنش نشان دادند اما آنها نيز تاييد نکرده بودند که تاسيسات هسته ای در حال ساخت سوريه نابوده شده است.


نشست کنگره در باره همکاری کره شمالی و سوريه


گزارش سيا در حالی منتشر می شود که موضوع جلسه کنگره آمریکا بررسی همکاری های اتمی کره شمالی با سوريه است. کميته نيروهای مسلح در سنا می خواهد اين امر را بررسی کند که کره شمالی تا چه حد به تعهدات خود پايبندی نشان داده است.


در مذاکراتی که کره شمالی با ايالات متحده، چين، ژاپن، روسيه و کره جنوبی به عمل آورده بود، قول داده است که برنامه های هسته ای خود با رويکرد نظامی را کاملا راکد بگذارد و با شفافيت، درباره جزئيات برنامه های خود اطلاع مستمر بدهد و در برابر ازمشوق های اقتصادی برای عادی سازی روابط با دولت پيونگ يانگ برخوردارشود.


روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» پنجشنبه ۲۴ آوريل نوشت: «نمايندگان کنگره آمريکا نگران هستند که کره شمالی به تعهدات خود پايبندی نشان نداده و شاهد اين مدعا، همکاری کره شمالی با سوريه در ساخت تاسيسات هسته ای برای رژيم بشار اسد است.»


«هاآرتص» افزود: «اسرائيل نگران است که افشای بمباران پايگاه هسته ای سوريه توسط اسرائيل از جانب مقامات آمريکا، برخی جزئيات به شدت محرمانه مربوط به عمليات نظامی اسرائيل را نيز بر ملا کند و اين امر سوريه را به نشان دادن واکنش شديد عليه اسرائيل بکشاند.»


سفير سوريه در سازمان ملل متحد اين گزارش ها را که کشورش ازهمکاری کره شمالی برای برپایی تاسيسات هسته ای برخوردار بوده، تکذيب کرد.


بشار الجعفری روز چهارشنبه در نيويورک گفت: «ما بارها گفته ايم که چنين همکاری ميان کره شمالی و سوريه وجود ندارد.»


XS
SM
MD
LG