لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

بوش: ایران و سوریه به مداخله در لبنان پایان دهند


بوش درخواست انتخاب فوری رییس جمهوری برای لبنان را تکرار کرد.
بوش درخواست انتخاب فوری رییس جمهوری برای لبنان را تکرار کرد.

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، از کشته شدن يک مقام لبنانی اظهار تاسف کرد و ايران و سوريه را از مداخله در امور داخلی لبنان برحذر داشت.


آقای بوش روز شنبه در یک سخنرانی گفت:«ما خواهان آن هستیم که سوريه، ايران و ساير متحدانشان به دخالت های خود در امور مربوط به پروسه سياسی لبنان پايان دهند.»


انفجار بمب در نزديکی يک پل هوايی در شرق بيروت، که روز جمعه رخ داد باعث کشته شدن يک مقام ارشد امنيتی لبنان به نام «وسام عيد» شد.


وی، مسئول تحقيقات درباره ترورهای سياسی لبنان از جمله ترور رفیق الحریری، نخست وزیر سابق لبنان بود.


وسام عيد، به جناح ضد سوری و سعد الحريری، رهبر جناح اکثریت در پارلمان لبنان نزديک بود و در سال ۲۰۰۶ پس از مجروح شدن سمير شهاده در انفجار بمب در جنوب بيروت، به اين مقام رسيده بود.


انفجار بمب در روز جمعه همچنین موجب کشته شدن محافظان او، سه عابر و زخمی شدن ۳۷ نفر دیگر شد.


سوريه به خاطر انفجار روز جمعه مورد اتهام قرار گرفته است، در حالی که رييس جناح هواداران سوريه در لبنان هر گونه نقشی در اين ماجرا را انکار کرده است.


  • « ما در حمايتمان از انتخابات دموکراتيک در لبنان دست بر نخواهيم داشت و با توجه به وضعيت لبنان، درخواست مان را برای انتخاب سريع رييس جمهوری تکرار می کنيم.»
جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا

آقای بوش به طور مستقيم سوريه را در این انفجار مقصر خطاب نکرد، اما گفت: اين بمبگذاری تازه ترین سری از حملات برای هدف قرار دادن کسانی است که برای رسيدن به لبنانی مستقل و قدرتمند تلاش کنند.


وی ضمن تقدير از تلاش های سازمان ملل، اضافه کرد:« ما در حمايتمان از انتخابات دموکراتيک در لبنان دست بر نخواهيم داشت و با توجه به وضعيت لبنان، درخواست مان را برای انتخاب سريع رييس جمهوری باز تکرار می کنيم.»


لبنان از روز ۲۳ نوامبر سال گذشته که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، فاقد رييس جمهوری است و تلاش کشورهای اروپايی و نمايندگان اتحاديه عرب برای ايجاد توافق ميان گروه های لبنانی طرفدار غرب و هوادار سوريه و ايران در اين زمينه بدون نتيجه مانده است.


در يک سوی اين رويارويی ائتلاف، مخالفان به رهبری حزب الله لبنان قرار دارد که از حمايت ايران و سوريه بهره می برد و در سوی ديگر نيز ائتلاف اکثريت پارلمان ايستاده که از سوی غرب حمايت می شود.


حسن نصرالله در مصاحبه اخير خود آمريکا را متهم کرد که از متحدان لبنانی خود خواسته که از پذيرش حق وتو مخالفان در کابينه خودداری کنند.


وی گفت: «تا زمانی که ايالات متحده تصميم گرفته که قدرت وتو به مخالفان داده نشود، ما انتخابات رياست جمهوری نخواهيم داشت.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، ماه گذشته ميلادی برای نخستين بار به صراحت از ائتلاف هوادار غرب در لبنان خواست که بر انتخاب رييس جمهوری مورد نظر خود پافشاری کنند.


وی همچنين گفته بود که «دخالت بشار اسد رييس جمهوری سوريه در امور داخلی لبنان» بردباری او را به سر آورده است.


منتقدان سوريه می گويند اين کشور به مدت نزديک به سه دهه، سياست داخلی لبنان را کنترل کرده است، اما در سال ۲۰۰۵ ميلادی و در پی ترور رفيق حريری، سياستمدار ضد سوری لبنان، تظاهراتی بزرگ عليه نفوذ اين کشور در لبنان برپا شد و سوريه مجبور شد تا نيروهای نظامی خود را از لبنان خارج کند.


XS
SM
MD
LG