لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

بوش: ایران و سوریه به دخالت در امور لبنان پایان دهند


ساعتی پس از ورود جرج بوش به شرم الشیخ، دو رییس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کردند.
ساعتی پس از ورود جرج بوش به شرم الشیخ، دو رییس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کردند.

رییس جمهوری ایالات متحده، که در آخرین مرحله از سفر خاورمیانه ای خود به مصر سفر کرده است، در شرم الشیخ گفت: «ایران و سوریه باید به مداخله در امور لبنان پایان دهند.»


جرج بوش روز چهارشنبه در پایان سفر هشت روزه خود به کشورهای خاورمیانه، از عربستان سعودی عازم مصر شد و در فرودگاه شرم الشیخ، در ساحل دریای سرخ، مورد استقبال حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، قرار گرفت.


ساعتی پس از ورود جرج بوش به شرم الشیخ، دو رییس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی شرکت کردند.


آقای بوش در این کنفرانس گفت که لبنان باید رییس جمهوری جدید را بر اساس قانون اساسی خود انتخاب کند و افزود: «و برای سوریه، ایران و متحدان آنها روشن سازد که باید به دخالت هایشان پایان دهند و تلاش برای به شکست کشاندن روند صلح را متوقف کنند.»


رییس جمهوری ایالات متحده همچنین گفت که امیدوار است «کشورهای همسایه» به اسراییل و فلسطینی ها کمک کنند تا صلح خاورمیانه عملی گردد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری ایالات متحده همچنین ابراز امیدواری کرد که مصر گام هایی بلندتر باری توسعه دموکراسی بردارد؛ اما چنانکه پیشتر برخی از تحلیلگران احتمال داده بودند، انتقاد صریحی را از دموکراسی در مصر مطرح نکرد.



  • «اطمینان کامل دارم مردم خاورمیانه در تلاشند تا جامعه ای بر اساس عدالت بنا کنند.»
جرج بوش

جرج بوش در پایان گفت: «اطمینان کامل دارم مردم خاورمیانه در تلاشند تا جامعه ای بر اساس عدالت بنا کنند.»


حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، نیز در این کنفرانس خبری کوتاه گفت که امیدواری آقای بوش را برای دستیابی به صلح میان اسراییل و فلسطینیان تایید می کند و دست در دست ایالات متحده و هر دولت دیگری برای رسیدن به این هدف همکاری خواهد کرد.


خبرگزاری ها از پیش گزارش کرده بودند دیدار دو رییس جمهوری کوتاه خواهد بود و توقف جرج بوش در مصر بیش از چند ساعت به درازا نخواهد کشید.


سفر منطقه ای جرج بوش از اسراییل و کرانه غربی رود اردن آغاز شد و سپس با دیدار او از کشورهای بحرین، کویت، امارات متحده عربی و عربستان سعودی ادامه یافت. رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه مصر را به مقصد واشنگتن ترک می کند.


روابط سیاسی ایالات متحده و مصر پس از آنکه تایید شد از طریق خاک مصر تسلیحاتی به نوار غزه قاچاق می شود به سردی گرایید.


پس از آن کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، به مصر هشدار داد که از مرزهایش مراقبت بیشتری کند و جلو انتقال سلاح را به نوار غزه بگیرد.


اما مصر اعلام کرد که اقدامات کافی را در کنترل مرزهایش انجام می دهد و کار بیشتری از مرزبانانش برنمی آید.


کنگره آمریکا نیز ماه گذشته کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به مصر را تا زمانی که خانم رایس تایید کند مصر اقدامات کافی را در کنترل مرزهایش انجام می دهد به حال تعلیق درآورد.


XS
SM
MD
LG