لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

نصرالله: اول حق وتو، بعد انتخاب رییس جمهوری


حسن نصرالله به شدت از سوی تهران حمایت می شود.
حسن نصرالله به شدت از سوی تهران حمایت می شود.

حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله لبنان اعلام کرد تا زمانی که اين گروه هوادار سوريه و ايران در کابينه لبنان حق وتو نداشته باشد، رييس جمهوری برای لبنان انتخاب نخواهد شد.


شيخ حسن نصرالله فراکسيون ضد سوری پارلمان لبنان را که اکثريت کرسی ها را در اختيار دارد، متهم کرد که «عدم همکاری آنها با اپوزيسيون» موجب شده تا روند انتخاب رييس جمهوری در پارلمان، به بن بست کشيده شود.


وی در مصاحبه ای به شبکه خصوصی «ان بی ان NBN» لبنان گفت: «راه حل در تضمينی بر اساس قانون اساسی و دادن قدرت وتو به اپوزسيونی که بيش از نصف جمعيت کشور را نمايندگی می کند، نهفته است.»


بن بست انتخاب رييس جمهوری در لبنان، اين کشور را با بحرانی سياسی رو به رو ساخته و روز ۲۸ دسامبر، برپايی جلسه انتخاب رييس جمهوری برای يازدهمين بار لغو شد.


قرار است که اين جلسه بار ديگر در روز ۱۲ ژانويه – ۱۱ روز ديگر – برگزار شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بحران اخير مناقشه و رويارويی دو ائتلاف عمده در صحنه سياسی لبنان را بيش از پيش نمايان ساخته است.


در يک سوی اين رويارويی ائتلاف اپوزسيون به رهبری حزب الله لبنان قرار دارد که از حمايت ايران و سوريه بهره می برد و در سوی ديگر نيز ائتلاف اکثريت پارلمان ايستاده که از سوی غرب حمايت می شود.


  • «تا زمانی که ايالات متحده تصميم گرفته که قدرت وتو به اپوزسيون اهدا نشود، ما انتخابات رياست جمهوری نخواهيم داشت.»
حسن نصرالله

فراکسيون اکثريت، حزب الله و هم پيمانانش را متهم می کند که به خواست ايران و سوريه تن داده اند و در جلسات انتخاب رييس جمهوری در پارلمان شرکت نمی کنند.


حسن نصرالله نيز در مصاحبه اخير خود آمريکا را متهم کرد که از متحدان لبنانی خود خواسته که از پذيرش حق وتو اپوزسيون در کابينه خودداری کنند.


وی گفت: «تا زمانی که ايالات متحده تصميم گرفته که قدرت وتو به اپوزسيون اهدا نشود، ما انتخابات رياست جمهوری نخواهيم داشت.»


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، ماه گذشته ميلادی برای نخستين بار به صراحت از ائتلاف هوادار غرب در لبنان خواست که بر انتخاب رييس جمهوری مورد نظر خود پافشاری کنند.


وی همچنين گفته بود که «دخالت بشار اسد رييس جمهوری سوريه در امور داخلی لبنان» بردباری او را به سر آورده است.


منتقدان سوريه می گويند اين کشور به مدت نزديک به سه دهه، سياست داخلی لبنان را کنترل کرده است، اما در سال ۲۰۰۵ ميلادی و در پی ترور رفيق حريری، سياستمدار ضد سوری لبنان، تظاهراتی بزرگ عليه نفوذ اين کشور در لبنان برپا شد و سوريه مجبور شد تا نيروهای نظامی خود را از لبنان خارج کند.


روز چهارشنبه نيز وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه، آمريکا را متهم کرد که انتخاب رييس جمهوری در لبنان را به بن بست کشانده است.


وی در يک کنفرانس خبری در دمشق، پايتخت سوريه، گفت: «دخالت آمريکا در لبنان با تاثيرات عميق، کاملا آشکار است.»


حسن نصرالله گفت که حزب الله لبنان از رياست جمهوری ميشل سليمان، فرمانده ارتش لبنان حمايت می کند. رييس جمهوری پيشين لبنان، اميل لحود، يک سياستمدار هوادار سوريه محسوب می شد.


با اين حال وی گفت: «انتخاب سليمان بدون يک دولت وحدت ملی که اپوزسيون در آن حق وتو داشته باشد، مشکلی را حل نمی کند.»


XS
SM
MD
LG