لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

اعتراض به مارادونا برای درخواست دیدار با احمدی نژاد


ديه گو مارادونا به تازگی اظهار تمايل کرده بود که به ايران سفر کرده و با محمود احمدی نژاد ديدار کند.
ديه گو مارادونا به تازگی اظهار تمايل کرده بود که به ايران سفر کرده و با محمود احمدی نژاد ديدار کند.

خانواده قربانيان بمبگذاری در مرکز يهوديان در بوینس آيرس در سال ۱۹۹۴، به ديه گو مارادونا، فوتباليست سابق اين کشور به خاطر تصمیم ديدار با رييس جمهوری ايران، اعتراض کردند.


جمهوری اسلامی ایران متهم است که در جریان بمب گذاری مرکز یهودیان بوینس آیرس، شبه نظامی های تندرو بمبگذار را حمايت کرده است. ايران اين ادعا را شديدا رد می کند.


به گمان برخی از کارشناسان اظهار تمايل مارادونا برای سفر به ايران، می تواند حکايت از تمايل او برای مربی گيری تيم فوتبال ايران نیز باشد.


خانواده ۸۵ کشته بمبگذاری در مرکز يهوديان تلاش بسيار زيادی کرده اند تا عاملان اين بمبگذاری که گفته می شود سران امنيتی جمهوری اسلامی بوده اند، به دادگاه احضار شوند.

يکی از اعضای گروه کمک به قربانبان اين حادثه گفت: «به نظر من مارادونا اشتباه می کند، او بايد با ما ديدار کند.»



طبق اعلام رسانه های آرژانتين، مارادونا در ديدار با کاردار سفارت ايران در بوینس آیرس گفته است: «من تاکنون با چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا و فيدل کاسترو، رهبر کوبا ديدار کرده ام و حالا می خواهم با رييس جمهوری شما ديدار کنم.»


ونزوئلا، کوبا و ايران کشورهايی هستند که ائتلافی عليه آمريکا تشکيل داده اند و اشاره مارادونا به اين سه کشور، حاکی از تمايلات ضد بوش اين بازيگر سابق فوتبال است.



مارادونای ۴۷ ساله، يکی از منتقدان صريح سياست های رياست جمهوری کنونی آمریکا محسوب می شود.

وی قصد دارد صورت هوگو چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا را که يکی از دشمنان آمريکا محسوب می شود، بر روی بدن خود تتو کند.


مارادو.نا در سال ۲۰۰۵ میلادی در کنار چاوز و کاسترو، نقشی کليدی در نشست ملت های آمريکای لاتين در «ماردل پلاتا» آرژانتين ايفا کرد که در آن به شدت با پيمان تجارت آزاد آمريکا مخالفت شد.


مارادونا به تازگی در ديدار با محسن بهاروند، کاردار سفارت ايران در آرژانتین، پيراهن خود را به مردم ايران تقديم کرده بود که طبق اعلام، اين پيراهن در موزه هدايای وزارت امور خارجه نگهداری خواهد شد. مارادونا گفته بود:«من از صمیم قلب با مردم ايران هستم .»


مارادونا در سال ۱۹۸۶، تيم فوتبال آرژانتين را قهرمان جام جهانی فوتبال کرد و به يکی از شناخته ترين چهره های فوتبال جهان تبديل شد.


وی پس از کناره گيری از فوتبال، به هدايت تيم های فوتبال پرداخت و سال گذشته نايب رييس شورای فوتبال باشگاه «بوکا جونيورز» شد و اخيرا به نوعی از فوتبال سالنی به نام «شوبال» تمايل نشان داده است.


طبق اعلام رسانه های آرژانتين، مارادونا در ديدار با کاردار سفارت ايران در بوینس آیرس گفته است:« من تاکنون با چاوز، رييس جمهوری ونزوئلا و فيدل کاسترو، رهبر کوبا ديدار کرده ام و حالا می خواهم با رييس جمهوری شما ديدار کنم.»

به گمان برخی از کارشناسان اظهار تمايل او برای سفر به ايران، می تواند حکايت از تمايل او برای مربی گيری تيم فوتبال ايران نیز باشد


.

اتهام عليه مقامات بلندپايه ايرانی


«رودلفو کانی کبا کورال» قاضی آرژانتينی، جمهوری اسلامی ايران را به مشارکت در بمب گذاری مرکز يهوديان معروف به «آميا»، متهم کرده و برای شماری از مقام های ايران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، حکم بازداشت بين المللی صادر کرده است.



سال گذشته، کاردار سفارت ايران در آرژانتين با حضور در برابر اين قاضی، از روند تحقيقات اين دادگاه انتقاد کرده بود.


محسن بهاروند که همان کارداری است که با مارادونا ديدار کرده، با تاکيد بر اين که ايران مطلقأ هيچ نقشی در بمب گذاری «مرکز آميا» نداشته ، گفته بود: «راهی که شما انتخاب کرده ايد اشتباه است».


کاردار سفارت ايران ادعا کرده بود مقام های آرژانتينی ناتوان از ارايه مدارک جديدی برای صدور حکم جلب مقام های ايرانی بوده و دوباره به همان اسناد گذشته استناد کرده اند.


آقای بهاروند دو تن از شهود دادگاه را «تروريست» و وابسته به اپوزيسيون مسلح ایران، سازمان مجاهدين خلق، خوانده و گفته بود ديگر شهود نيز به هنگام انفجار در آرژانتين حضور نداشته اند.


خانواده های قربانيان انفجار «مرکز آميا» در دادگاه حاضر و ازپشت شيشه شاهد اظهارات کاردار ايران بودند.


اين نخستين باربود که محسن بهاروند، بلندپايه ترين ديپلمات جمهوری اسلامی در آرژانتين - که کارداری سفارت تهران در بوينس آيرس را نيز بر عهده دارد - به پرسش های قاضی کورال پاسخ می داد.


آقای بهاروند چندی پيش اعلام کرده بود که مدارک و شواهدی دال بر بی گناهی ايران در بمب گذاری در «آميا» مرکز خيريه يهوديان در بوينس آيرس در اختيار ايران است.


در اين بمب گذاری که سیزده سال پيش روی داد ، هشتاد و پنج تن کشته و سيصد تن مجروح شدند.


قاضی کورال هجدهم آبان ماه سال گذشته ، شماری از مقام های جمهوری اسلامی را متهم به مشارکت در اين بمب گذاری کرد و برای آن ها از جمله برای اکبر هاشمی رفسنجانی، علی فلاحيان و علی اکبر ولايتی که در آن هنگام به ترتيب رييس جمهوری ، وزير اطلاعات و وزير امور خارجه ايران بودند ، حکم جلب بين الملی صادر کرد.


جمهوری اسلامی ایران نيز در واکنش به اين اقدام ، برای قاضی کورال و ديگر مسئولان رسيدگی به اين پرونده، حکم بازداشت صادر کرد.


به گفته وکلای مدافع خانواده قربانيان اين حادثه ، حزب الله لبنان با پشتيبانی جمهوری اسلامی ايران اين بمب گذاری را سازمان داده است.


XS
SM
MD
LG