لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۸

ايران: تعقيب بين المللی فلاحيان و رضايی «غير حرفه ای» است


فهرست تحت تعقیب دادگاهی در آرژانتین برای پرونده انفجار مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا)
فهرست تحت تعقیب دادگاهی در آرژانتین برای پرونده انفجار مرکز یهودیان آرژانتین (آمیا)


جمهوری اسلامی ايران در واکنش به قرار دادن نام پنج مقام ايرانی در فهرست تحت تعقيب پليس بين الملل، اين اقدام را «غير حرفه ای» دانسته و آن را محکوم کرد.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در بيانيه ای از اقدام اينترپل ابراز تاسف کرده و آن را «مغاير با موازين حقوقی و بين المللی و کاملا مطرود و غير قابل» دانسته است.


مجمع عمومی پليس بين الملل در مراکش روز چهارشنبه هفتم نوامبر با دو سوم آرا علی فلاحيان، وزير اطلاعات در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، محسن رضايی، فرمانده پيشين سپاه پاسداران، سه ايرانی ديگر و يک لبنانی را به اتهام مشارکت در بمبگذاری مرکز همياری يهوديان، آميا، در پايتخت آرژانتين، در فهرست افراد «تحت تعقيب» خود قرار داد.


علاو ه بر علی فلاحيان و محسن رضايی برای احمد وحيدی، فرمانده پيشين نيروی قدس سپاه پاسداران، محسن ربانی، رايزن فرهنگی پيشين سفارت ايران در آرژانتين و احمدرضا اصغری، دبير سوم اين سفارتخانه اخطار قرمز صادر شده است.

اين تصميم پس از آن در هفتاد و ششمين مجمع عمومی پليس بين الملل در مراکش اتخاذ شد که دادگاهی در آرژانتين حکم جلب نه مقام ايرانی را صادر و از پليس بين الملل خواست تا آنها تعقيب بين المللی شوند.


ايران در جريان اين مجمع عمومی به شدت در تلاش بود تا از ورود نام پنج ايرانی و يک لبنانی به فهرست«تحت تعقيب» اينترپل جلوگيری کند، اما اين تلاش نتيجه نداد و مجمع عمومی با اکثريت آرا، ۷۸ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۲۶ غايب، صدور« اخطار قرمز» برای اين شش نفر را تصويب کرد.


تلاش برای لغو «اخطار قرمز»


آقای حسينی می گويد: « گرچه انتشار اين قرارها از سوی پليس بين الملل به معنای تاييد ادعای آرژانتين در رابطه با دخالت ايران در قضيه انفجار مرکز يهوديان آرژانتين ( آميا) نيست، اما انتظار می رفت اين مجمع تخصصی، شخصيت حقوقی و جايگاه و اعتبار حرفه ای خويش را با پذيرش اراده سياسی رژيم صهيونيستی و برخی از قدرت های سلطه گر در افکار عمومی جهان تضعيف و مخدوش نمی ساخت.»


اين مقام ايرانی گفته است که «برای استيفای حقوق اتباع جمهوری اسلامی ايران و اعاده حيثيت آنها از طريق ساز و کارهای حقوقی تا لغو اعلام های قرمز و مطالبه زيان های وارده تلاش خويش را ادامه خواهيم داد.»


علاو ه بر علی فلاحيان و محسن رضايی برای احمد وحيدی، فرمانده پيشين نيروی قدس سپاه پاسداران، محسن ربانی، رايزن فرهنگی پيشين سفارت ايران در آرژانتين و احمدرضا اصغری، دبير سوم اين سفارتخانه اخطار قرمز صادر شده است.


انفجار در مرکز همياری يهوديان، آميا، در بوينس آيرس، پايتخت آرژانتين، در ژوييه ۱۹۹۴ ميلادی، منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن بيش از ۳۰۰ نفر شد.


«اخطار قرمز» حکم جلب بين المللی نيست، اما پليس بين الملل از ۱۸۶ کشور عضو در خواست خواهد کرد تا در صورت مشاهده اين افراد، آنها را بازداشت کرده و احتمالا به کشور درخواست کننده تحويل دهند. اخطار قرمز، بالاترين و مهم ترين اخطاريه ای است که اينترپل برای دستگيری افراد صادر می کند.


مقامات قضايی آرژانتين می گويند که مرکز فرهنگی يهوديان به وسيله يک کاميون حامل مواد منفجره، مورد حمله قرار گرفته است و اين انفجار يک بمبگذاری انتحاری بوده است.


  • «برای استيفای حقوق اتباع جمهوری اسلامی ايران و اعاده حيثيت آنها از طريق ساز و کارهای حقوقی تا لغو اعلام های قرمز و مطالبه زيان های وارده تلاش خويش را ادامه خواهيم داد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

«رودولفو کانی کبا کورال» قاضی پرونده بمبگذاری در«آميا» سال گذشته جمهوری اسلامی ايران را به مشارکت در اين بمبگذاری متهم کرده و برای شماری از مقام های ايران از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، حکم بازداشت بين المللی صادر کرده بود.



رد اتهامات آرژانتین

جمهوری اسلامی با رد اين اتهامات و در واکنش به اقدام مقام های قضايی آرژانتين، برای قاضی کورال و ديگر مسئولان رسيدگی به اين پرونده، حکم بازداشت صادر کرده است.


هيئت مديره پليس بين الملل، اينتر پل، در اسفند ماه سال گذشته در جريان بررسی درخواست آرژانتين برای صدور اخطار قرمز برای نه مقام مقام ايرانی تصميم گيری در اين باره را به مجمع عمومی جاری موکول کرده بود.


همچنين هيئت مديره پليس بين المللی سه نفر از فهرست نه نفره مورد در خواست آرژانتين را حذف کرده و اين فهرست را به شش نفر تقليل داد.


سه مظنون حذف شده از فهرست نه نفر درخواست شده عبارتند از اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولايتی و هادی سليمان پور که در سال ۱۹۹۴ ميلادی به ترتيب رياست جمهوری، وزارت امور خارجه و سفارت ايران در آرژانتين را عهده دار بودند.


هادی سليمانپور درسال ۲۰۰۲ و در حالی که در لندن مشغول تحصيل بود، دستگير و پس از مدتی از زندان آزاد شد.


XS
SM
MD
LG