لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۲

سکوت در برابر حکم بازداشت رفسنجانى


در کنار نام هاشمى رفسنجانى، نام کسانى چون محسن رضايى، على اکبر ولايتى و محسن فلاحيان نيز در ميان متهمان به چشم مى خورد.
در کنار نام هاشمى رفسنجانى، نام کسانى چون محسن رضايى، على اکبر ولايتى و محسن فلاحيان نيز در ميان متهمان به چشم مى خورد.

پس از گذشت ۲۴ ساعت از اعلام خبر صدور حکم جلب اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ايران، و برخى دیگر مقامهاى عالى رتبه ایرانی، به اتهام دست داشتن در بمگذاری در یک مرکز فرهنگی یهودی در بوينس آیرس ، در سال ۱۹۹۴، رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ايران، تنها خبر کوتاهی در این باره پخش کرد.


رسانه‌های دولتی ایران به حکم قاضی آرژانتینی مبنى بر دستگیری اکبر هاشمی رفسنجانی و دیگر مقامهاى ایرانی، بخاطر ارتباط با بمبگذاری سال ۱۹۹۴ میلادی در یک مرکز فرهنگی یهودی در بوينس آیرس، پایتخت آرژانتین، چندان اعتنایی نکردند.


رادیو تلویزیون دولتی ایران، تا ۲۴ ساعت اشاره‌ای به خبر صدور چنین حکمی برای مقامات ایرانی نکرد. جمهورى اسلامى، همواره داشتن هرگونه ارتباط با اين بمب گذارى را رد کرده است.


روز پنجشنبه، قاضی آرژانتینی گفت که در تلاش است تا هاشمی رفسنجانی و هشت تن دیگر از مقامات جمهوری اسلامی را به دلیل دست داشتن در بمبگذاری‌ مرگبارى که ۸۵ کشته و ۲۰۰ مجروح برجای گذاشت، بازداشت کند. وی گفت، می‌کوشد تا از پلیس بین‌‌الملل، اینترپل، نیز کمک بگیرد.


این دومین باری است که مقامهاى قضایی غير ايرانى، آقاى هاشمی رفسنجانی را، که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶، ریاست جمهوری ایران را بر عهده داشت، به دست داشتن در اقدامى تروريستى متهم مى کنند.


نه سال پیش نیز دادگاهی در آلمان اعلام کرد که کشتار سه تن از مخالفان کرد ایرانی در سال ۱۳۷۱ در رستورانی در برلین، با اطلاع هاشمی رفسنجانی انجام گرفته بود.


در پرونده اخير، قاضی آرژانتینی در تلاش برای دستگیری علی فلاحیان، وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی، و علی اکبر ولایتی، وزیر پیشین امور خارجه، و پنج تن دیگر از مقامات ایرانی و یک مقام امنیتی حزب‌الله لبنان نیز بوده است. در خبری که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش شد، درباره حکم قاضی آرژانتینی تنها به رییس تشخیص مصلحت نظام، سمت کنونی هاشمی رفسنجانی، اشاره شده و درباره هیچیک از هشت تن دیگر متهم در این اقدام تروریستی، جزئیاتی ارائه نشد.


روز پنج شنبه، کاردار ایران در بوينس آیرس گفت: «این پرونده قضایی انگیزه‌ای سیاسی داشته است. دولت ایران با تلاش برای بازداشت آقای رفسنجانی و دیگر مقامات ایرانی مخالف است.»


حمیدرضا شکوهی، سردبیر روزنامه مردمسالاری در مصاحبه‌ای گفت: «این بدان معناست که اسراییلیها می‌کوشند تا با امید تشکیل یک اتحاد جهانی علیه ایران، فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی وارد کنند.»


وحید حقی، یکی از ستون نویسان روزنامه محافظه‌کار راه مردم، این موضوع را با تلاشهای رهبری شده از سوی ایالات متحده در جهت اعمال تحریمهای سازمان ملل علیه ایران بخاطر برنامه هسته‌ای بحث برانگیزش، مرتبط دانسته است.


مقامات قضایی آرژانتین می‌گویند که مرکز فرهنگی یهودیان در بوينس آیرس توسط یک بمگذار انتحاری که یک کامیون حامل مواد منفجره را جلوی این ساختمان منفجر کرد مورد حمله قرار گرفت. آنها می‌گویند که حکومت ایران این حمله را برنامه‌ریزی و حزب‌الله لبنان آن را اجرا کرده است.


رافائل الداد، سفیر اسراییل به تلویزیون آرژانتین گفت: کشورش از این اقدام که وی آن را "بسیار قابل توجه" خواند، خشنود است.


XS
SM
MD
LG