لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۳

فلاحيان و رضايی تحت تعقيب پلیس بین المللی


مجمع عمومی پليس بين الملل نوامبر با دو سوم آرا علی فلاحيان و محسن رضايی، سه ايرانی و يک لبنانی ديگر را به اتهام مشارکت در بمبگذاری مرکز همياری يهوديان، آميا، در فهرست افراد «تحت تعقيب» خود قرار داد.
مجمع عمومی پليس بين الملل نوامبر با دو سوم آرا علی فلاحيان و محسن رضايی، سه ايرانی و يک لبنانی ديگر را به اتهام مشارکت در بمبگذاری مرکز همياری يهوديان، آميا، در فهرست افراد «تحت تعقيب» خود قرار داد.

مجمع عمومی پليس بين الملل در مراکش روز چهارشنبه هفتم نوامبر با دو سوم آرا علی فلاحيان، وزير اطلاعات در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، محسن رضايی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، سه ايرانی دیگر و يک لبنانی را به اتهام مشارکت در بمبگذاری مرکز همياری يهوديان، آميا، در پایتخت آرژانتین، در فهرست افراد «تحت تعقيب» خود قرار داد.


به دنبال صدور حکم جلب نه مقام ایرانی توسط دادگاهی در آراژانتین و تقاضای این کشور از پلیس بین الملل برای اقدام در این مورد، هفتاد و ششمين مجمع عمومی پليس بين الملل در مراکش، در این باره تصمیم گیری کرد.


ايران در جريان این مجمع عمومی به شدت در تلاش بود تا از ورود نام پنج ايرانی و يک لبنانی به فهرست«تحت تعقيب» اينترپل جلوگيری کند اما اين تلاش نتيجه نداد و مجمع عمومی با اکثريت آرا، ۷۸ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۲۶ غايب، صدور «اخطار قرمز» برای اين شش نفر را تصويب کرد.


علاو ه بر علی فلاحیان و محسن رضایی برای احمد وحيدی، فرمانده پيشين نيروی قدس سپاه پاسداران، محسن ربانی، رايزن فرهنگی پيشين سفارت ايران در آرژانتين و احمدرضا اصغری، دبير سوم اين سفارتخانه اخطار قرمز صادر می شود.


انفجار در مرکز همياری يهوديان، آميا، در بوينس آيرس، پايتخت آرژانتين، در ژوييه ۱۹۹۴ ميلادی، منجر به کشته شدن ۸۵ نفر و زخمی شدن بيش از ۳۰۰ نفر شد.


«اخطار قرمز» حکم جلب بين المللی نيست، اما پليس بين الملل از ۱۸۶ کشور عضو در خواست خواهد کرد تا در صورت مشاهده اين افراد، آنها را بازداشت کرده و احتمالا به کشور درخواست کننده تحويل دهند. اخطار قرمز، بالاترين و مهمترين اخطاریه ای است که اينترپل برای دستگيری افراد صادر می کند.


مجمع عمومی پلیس بین الملل در مراکش با اکثريت آرا، ۷۸ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۲۶ غايب، صدور «اخطار قرمز» برای پنج ایرانی و یک لبنانی را تصويب کرد.

مقامات قضايی آرژانتين می‌گويند که مرکز فرهنگی يهوديان به وسیله یک کامیون حامل مواد منفجره، مورد حمله قرار گرفته است و این انفجار یک بمبگذاری انتحاری بوده است.


«رودولفو کانی کبا کورال» قاضی پرونده بمبگذاری در«آميا» سال گذشته جمهوری اسلامی ايران را به مشارکت در اين بمب گذاری متهم کرده و برای شماری از مقام های ايران از جمله ، اکبر هاشمی رفسنجانی ، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ، حکم بازداشت بين المللی صادر کرده بود.


جمهوری اسلامی با رد اين اتهامات و در واکنش به اقدام مقام های قضايی آرژانتين، برای قاضی کورال و ديگر مسوولان رسيدگی به اين پرونده، حکم بازداشت صادر کرده است.


با رای مثبت مجمع عمومی، اخطار قرمز ازطرف پليس بين الملل و به درخواست دولت آرژانتين برای محسن رضايی، رييس سابق سپاه پاسداران، علی فلاحيان، وزير اطلاعات سابق ايران، محسن ربانی، احمد رضا اصغری،و احمد وحيدی صادر خواهد شد.


اينتر پل همچنين برای «عماد مغنيه» ، عضو حزب الله لبنان، نيز اين اخطار را صادر خواهد کرد.


هيئت مديره پليس بين الملل، اينتر پل، در اسفند ماه سال گذشته در جريان بررسی درخواست آرژانتين برای صدور اخطار قرمز برای نه مقام مقام ايرانی تصميم گيری در اين باره را به مجمع عمومی جاری موکول کرده بود.


همچنين هيئت مديره پليس بين المللی سه نفر از فهرست نه نفره مورد در خواست آرژانتين را حذف کرده و اين فهرست را به شش نفر تقليل داد.


سه مظنون حذف شده از فهرست نه نفر در خواست شده عبارتند از اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ولايتی و هادی سليمان پور که در سال ۱۹۹۴ ميلادی به ترتيب رياست جمهوری، وزارت امور خارجه و سفارت ايران در آرژانتين را عهده دار بودند.


هادی سليمانپور درسال ۲۰۰۲ و در حالی که در لندن مشغول تحصيل بود، دستگير و پس از مدتی از زندان آزاد شد. وی سفير ايران در آرژانتين در زمان وقوع انفجار آميا بود.


XS
SM
MD
LG