لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

«افزایش بودجه براى مقابله با آنفلوآنزاى خوکى در ایران»


یک مرکز درمانی ویژه آنفلوآنزای خوکی در اصفهان
یک مرکز درمانی ویژه آنفلوآنزای خوکی در اصفهان
در حالی که یک مقام وزارت بهداشت در ایران از افزایش ۱۰ میلیارد تومانى بودجه مقابله با آنفلوآنزاى خوکى و تأمین واکسن خبر داده است، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به مراتب بیشتر از آمار اعلام شده است.

به گزارش خبرگزارى مهر حسن امامى رضوى معاون سلامت وزارت بهداشت ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد، دولت جمهورى اسلامى ۱۰ میلیارد دیگر به بودجه خرید واکسن آنفلوآنزاى خوکى افزوده است.

وى پیشتر اعلام کرده بود، تنها ۲۰ میلیارد تومان براى خرید واکسن آنفلوآنزاى خوکى از سوى دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، که این میزان تنها براى خرید دو میلیون واکسن کافى است.

بر اساس آمارهاى رسمى اعلام شده از سوى وزارت بهداشت تاکنون در ایران حدود سه هزار نفر به آنفلوآنزاى خوکى مبتلا شده و ۵۸ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیمارى جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالى است که برخى منابع غیر رسمى آمار مبتلایان و افراد جان باخته را به مراتب بالاتر از این میزان مى‌دانند.

پیشتر علیرضا مرندى وزیر پیشین بهداشت و نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى با بیان این که آمار رسمى اعلام شده تنها شامل «بیماران بدحالى است که بسترى شده‌اند» به خبرگزارى مهر گفته بود: « آنفلوآنزاى نوع آ به شدت در کشور در حال گسترش است و آمار واقعى مبتلایان این بیمارى بسیار بیشتر از عدد اعلام شده از سوى مراجع رسمى است».

از آنجایى که مقام‌هاى بهداشتى ایران مى‌گویند، هر فرد باید دو بار در مقابل آنفلوآنزاى خوکى واکسینه شود، براى همین دولت ایران تنها براى واکسینه کردن یک میلیون نفر از جمعیت حدود هفتاد میلیونى کشور تدارک دیده است و با افزایش ۱۰ میلیارد تومانى بودجه خرید واکسن نیز تنها مى‌توان ۵۰۰ هزار نفر دیگر را واکسینه کرد.

در حالى که بر اساس اعلام معاون سلامت وزارت بهداشت، زنان باردار، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌هایى مانند آسم، بیمارى قلبى، دیابت و سرطان و همچنین کارکنان بخش‌هاى درمانى و بهداشتى براى دریافت واکسن بیمارى آنفلوآنزاى خوکى در اولویت قرار دارند، با این حال به نظر نمى‌رسد، با ۳۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته بتوان گروه‌هاى آسیب‌پذیر را در مقابل این بیمارى واکسینه کرد.

نخستین مورد بیمارى آنفلوآنزاى خوکى در خردادماه سال جارى در ایران مشاهده شده بود. در ابتدا بیشتر مبتلایان به این بیمارى کسانى بودند که به تازگى از سفر حج بازگشته بودند.

از این رو اخبارى درباره احتمال لغو مراسم حج در رسانه‌هاى ایران منتشر شده بود، با این حال مقام‌هاى ایرانى از اعزام حدود ۶۰ هزار نفر براى شرکت در مراسم حج امسال به عربستان سعودى خبر داده‌اند.

این در حالى است که یکى از مقام‌هاى بهداشتى ایران گفته است که حدود ۸۰ درصد از کسانى که امسال به حج مى‌روند، به آنفلوآنزاى خوکى مبتلا خواهند شد و وزارت بهداشت هم برنامه‌اى براى غربال‌گرى و قرنطینه حجاج ندارد.

با این حال مرضیه وحید دستجردى، وزیر بهداشت ایران، گفته است تنها هشت تا ۱۰ درصد از حجاج به این بیمارى مبتلا مى‌شوند.

پیشتر خانم دستجردى با بیان این که نمى‌توان مانع گسترش آنفلوآنزاى خوکى شد اظهار داشته بود که در صورت گسترش این بیمارى «کادر پزشکى تنها کارى که انجام مى‌دهند نکات لازم را به بیمار گوشزد مى‌کنند تا بیمار بهبودى کامل را به دست آورد».
XS
SM
MD
LG