لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۵

حکم دادگاه بدوی محمد عطریانفر صادر شد


 محمد عطریانفر در دادگاه موسم به کودتای مخملی
محمد عطریانفر در دادگاه موسم به کودتای مخملی
وکیل مدافع محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران و از متهمان حوادث پس از انتخابات، روز شنبه اعلام کرد که دادگاه بدوی برای اتهامات موکل وی حکم صادر کرده است.

حسین علیزاده طباطیایی با بیان اینکه این حکم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شده، افزود:«طبق قانون ۲۰ روز فرصت داریم كه نسبت به حكم صادره اعتراض و در خواست تجدید نظر خواهی ارائه بدهیم كه این كار را هم خواهیم كرد.»

این وکیل دادگستری از اشاره به حکم صادر شده در دادگاه بدوی خودداری کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد که دادگاه حکم صادر شده را به قرار وثیقه تبدیل کند.

محمد عطریانفر، عضو شورای سیاست‌گذاری روزنامه شرق و هفته‌نامه شهروند امروز و عضو نخستین شورای شهر تهران، به همراه بسیاری از روزنامه‌گاران و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به اتهام تلاش برای راه انداختن انقلاب‌های رنگین و مخملی در روزهای پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری دستگیر شد.

محمد عطریانفر در حالی که از دسترسی به وکیل محروم بود و هفته‌ها را نیز در سلول انفرادی گذرانده بود در دادگاه‌ موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شد و علیه خود لب به اعتراف گشود.

وی همچنین در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و اظهارات مشابهی را علیه فعالیت‌های سیاسی خود بیان کرد.

محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» با اعتراض گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و نیز چند مرجع برجسته شیعه از جمله آیت الله منتظری، آیت الله صانعی و آیت الله بیات همراه بود؛ این مراجع شیعه این محاکمات را «غیرقانونی» و «غیرشرعی» اعلام کردند.

با این حال آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با دفاع از دستگاه قضایی، اعترافات متهمان علیه خود را «مسموع» دانست و از پخش تلویزیونی آن نیز حمایت کرد؛ رهبر جمهوری اسلامی همچنین مخالفان این دادگاه‌ها را به «مهمل‌گویی» متهم کرد.


شش سال حبس تعزیری برای کامنت وبلاگ

از سوی دیگر، علی بهزادیان‌نژاد، برادرزاده رئیس ستاد موسوی، به دلیل «کامنت‌های وبلاگش» به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

محمدحسین مرادی، وکیل علی بهزادیان‌نژاد در این باره گفت: «موکل بنده دارای وبلاگی هستند که به دلیل کامنت‌های بازدیدکنندگان وبلاگ او، با استناد به مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.»

این وکیل دادگستری با اظهار تعجب از حکم صادر شده درباره موکش گفت: «ما این حکم را عادلانه نمی‌دانیم چرا که اگر به صرف گذاشتن کامنت در یک وبلاگ صاحب وبلاگ مجازات شود پس آیا می‌توان گفت مخابرات هم به دلیل اینکه سیستم ارسال پیامک را ارائه می‌دهد و برخی افراد پیامک‌هایی با مضامین خلاف قانون ارسال می‌کنند باید مجازات شود؟»
XS
SM
MD
LG