لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

گسستن از دنیای خارج، ابزار فشار بازجویان


دادگاه موسوم به «کوتای مخملی»
دادگاه موسوم به «کوتای مخملی»
در حالی که بیش از دوماه از انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌گذرد، برپایه اخبار منتشر شده، زندانیان انتخاباتی در وضعیت دشواری به سر می‌برند، و هر روز گزارش‌های بیشتری از «سوء رفتار» مأموران جمهوری اسلامی با این افراد منتشر می‌شود.

به گفته یکی از کسانی که در هفته‌های اخیر چندین روز را در زندان سپری کرده «بی‌اطلاعی از وضعیت خارج از زندان»، «دادن اطلاعات غلط (برای نمونه دستگیری میرحسین موسوی)» و نیز «تهدید به مجازات‌های شدید» از ابرازهای بازجویان جمهوری اسلامی برای شکستن مقاومت زندانیان انتخاباتی بوده است.

در این میان همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب زندانی و از جمله فیض الله عرب سرخی و مصطفی تاج‌زاده دو عضو سازمان مجاهدین انقلاب، این دو روز پنجشنبه اجازه یافتند با خانواده‌های خود تماس تلفنی برقرار کنند.

بی‌خبری مصطفی تاج‌زاده از بیرون از زندان

با این حال خانواده‌های این دو زندانی از حضور بازجو در کنار بستگان بازداشت شده خود خبر داده و همچنین اعلام کردند که مصطفی تاج‌زاده و فیض الله عرب سرخی در بی‌خبری کامل از از رویدادهای خارج از زندان نگهداری می‌شوند.

به گفته فخر السادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌زاده این دومین تماس آقای تاج‌زاده از زمان بازداشت او در نیمه شب یک شنبه ۲۴ خرداد بود.

خانم محتشمی‌پور به سایت پارلمان نیوز، پایگاه فراکسیون اقلیت اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی، گفت: «حال مصطفی از پشت تلفن ظاهرا بد نبود، اما نمی‌توان از پشت تلفن واقعیات را کامل فهمید.»

وی افزود که آقای تاج‌زاده در این تماس اجازه یافت تا علاوه بر همسرش با دخترانش نیز صحبت کند و گفته است که به «چند کتاب ، نهج‌البلاغه ، خودکار و دفترچه یادداشت» نیاز دارد.

مصطفی تاج‌زاده عضو جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب
فخرالسادات محتشمی پور همچنین گفت: «هنگامی که از تاج‌زاده پرسیدم مگر قرار است باز هم در زندان بمانی، جواب داد فکر کنم قرار است، ماه رمضان هم اینجا باشم.»

خانم محتشمی‌پور گفت: «هنگامی که به تاج‌زاده گفتم اینجا همه می‌دانند که شما بی‌گناه هستید و بی‌گناهی شما بر همه محرز است ناگهان تماس را قطع کردند.»

خانم محتشمی‌پور با تاکید بر بی‌خبری مصطفی تاج‌زاده نسبت به اخبار بیرون از بازداشتگاه گفت: «عزیزانی که در بند هستند از هیچ‌کدام از اتفاقات بیرون از زندان مطلع نیستند، حتی آقای تاج‌زاده از شهاب طباطبایی که برادر داماد من است و او هم در زندان است هیچ خبری نداشت و از من خواست که پیغامی را به او برسانم.»

مصطفی تاج‌زاده عضو شورای مرکزی حزب مشارکت و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است و در دوره اول رياست جمهوری محمد خاتمی معاون سیاسی وزیر کشور بود.

مصطفی تاج‌زاده نیمه شب یکشنبه ۲۴ خرداد در منزلش در تهران بازداشت شد و تاکنون نزدیک به۷۰ روز است که در بازداشت به سر می‌برد. وکیل و خانواده تاج‌زاده تاکنون اجازه ملاقات با او را نیافته‌اند.

فیض‌الله عرب سرخی نیز خبری از بیرون از زندان ندارد

فیض الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، نیز عصر روز پنج شنبه پس از ۴۵ روز بازداشت با خانواده‌اش تلفنی تماس گرفت.

فیض الله عرب سرخی عضو سازمان مجاهدین انقلاب
ساجده عرب سرخی دختر آقای عرب سرخی به ارگان فراکسیون اقلیت مجلس در این باره گفت: «ساعت ۱۶ پنجشنبه، سرانجام به پدرم اجازه دادند که با منزل تماس بگیرد.»

وی افزود: «قبل از برقراری ارتباط با پدرم فردی به خانه زنگ زد و تاکید کرد که فردی به غیر از اعضای خانواده نباید با ایشان صحبت کند و بعد از این توصیه، پدرم به خانه زنگ زد و علی‌رغم آنکه ما فرزندان، و مادربزرگم، نیز در خانه بودند تنها اجازه دادند پدرم با مادرم صحبت کند.»

به گفته دختر آقای عرب‌سرخی مادرش در این تماس تلفنی از بازجوی فیض‌الله عرب‌سرخی نیز در مورد وخامت حال همسرش پرسیده و بازجو در پاسخ گفته که این اخبار شایعه است.

ساجده عرب‌سرخی با تأکید براینکه صدای پدرش در این تماس تلفنی گرفته بود ، گفت که پدرش در بی خبری کامل بوده و در این تماس معلوم شد که آقای عرب‌سرخی حتی از «از اعترافات و اظهارات ابطحی و عطریانفر و نیز در مورد روند پرونده و زمان احتمالی آزادی خودش هیچ اطلاعی ندارد.»

فیض‌الله عرب‌سرخی از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ۱۶ تیرماه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد و در روزهای اخیر برخی از رسانه‌ها از وخامت حال جسمی او و انتقالش به بیمارستانی در بیرون از زندان خبر دادند.


احمد زیدآبادی در سلولی مانند «قبر» زندانی بوده است

همسر احمد زید‌آبادی، روزنامه‌نگار و سخنگوی ادوار تحکیم وحدت، نیز در مصاحبه‌ای از وضع بسیار وخیم وی خبر داده و گفته است که آقای زیدآبادی تا مرز «جنون» پیش رفته و قصد خودکشی داشته است.

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و سخنگوی ادوار تحکیم وحدت
مهدیه محمدی، به روزنامه اینترنتی روز گفته است که آقای زید آبادی از روز نخست دستگیری دست به اعتصاب غذا زده بود و در این مدت نیز در یک سلول انفرادی نگهداری می‌شده است.

به گفته خانم محمدی پس از آنکه ۱۷ روز از اعتصاب غذای احمد زیدآبادی در سلول بی‌نور و بدون صدا می‌گذرد و در شرایطی که در این مدت «هیچ کسی به سراغ او نرفته بود» آقای زیدآبادی به شدت بدحال می‌شود و در نتیجه پزشک زندان به سراغ وی می‌آید.

خانم محمدی می‌گوید: «آن پزشک به او می‌گوید خیلی‌ها آزاد شده‌اند و هیچ کسی از تو و اعتصاب غذایت خبر ندارد و اینگونه فقط خود را به کشتن می‌دهی. به هر حال آن پزشک احمد را متقاعد کرده بود که اعتصاب غذایش را بشکند.»

خانم محمدی که برای نخستین بار روز دوشنبه هفته گذشته با همسرش در زندان اوین ملاقات کرده است، می‌گوید: «احمد می‌گفت انگار توی قبر بودم؛ می‌خواستم خودم را بکشم اما هیچ چیزی برای اینکار پیدا نکردم.»

احمد زیدآبادی به همسرش گفته است که در آغاز در بند ۲ الف سپاه بوده، اما اکنون نمی‌داند در کجا زندانی است.

همچنین برپایه برخی از گزارش‌های منتشر شده، وضعیت حمزه غالبی ریس کمیته دانشجویی ستاد میرحسین موسوی، محسن میردامادی دبیرکل حزب مشارکت، عبدالله رمضان‌زاده سخنگوی دولت محمد خاتمی نیز نگران‌کننده است.
XS
SM
MD
LG