لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

«شکایت به کجا بریم»؛ نامه خانواده زندانیان و آسیب‌دیدگان وقایع اخیر به مراجع


مخالفان در خیابان‌های تهران خواهان ابطال انتخابات هستند. این خواسته با حمله نیروهای امنیتی و بازداشت‌های گسترده رو‌به‌رو شده است.
مخالفان در خیابان‌های تهران خواهان ابطال انتخابات هستند. این خواسته با حمله نیروهای امنیتی و بازداشت‌های گسترده رو‌به‌رو شده است.
خانواده‌ها و همسران شماری از بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان رویدادهای اخیر در رنج‌نامه‌ای خطاب به مراجع و روحانیان ارشد از آنها دادخواهی کرده و خواستار حمایت مراجع از بازداشت‌شدگان و خانوادهای داغدار کشته‌شدگان، و محکومیت خشونت علیه مردم و زندانیان شدند.

این «رنج‌نامه» همزمان با سفر روز پنج‌شنبه برخی از اعضای خانواده و همسران مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، محسن امین‌زاده، و جهانبخش خانجانی به همراه چند تن از همسران شهدای جنگ به قم برای تظلم، دادخواهی و اعتراض به برخوردهای خشونت آمیز علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز، منتشر شد.

در بخشی از رنج‌نامه «جمعی از مادران داغدار و دلسوخته و خانواده‌های زندانیان و آسیب‌دیدگان وقایع اخیر» خطاب به مراجع تقلید آمده است: «ما زنان این مرز و بوم شکایت به کجا ببریم. امروز که دختران و پسرانمان در دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و در کوچه و خیابان‌ها سیلی می‌خورند و به خاک و خون در می‌غلتند و با چوب و چماق و باتوم برقی و گلوله مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و جان خود را از دست می‌دهند. »

آنها در این نامه با اشاره به برخورد خشونت‌آمیز با مردمی که «با هدف دفاع از حق خود و رأی خود و رأی ملت، به میدان آمده‌اند و ایستادگی می‌کنند» تأکید شده که بی‌شک این هجوم‌ها از طرف اصحاب دروغ و تقلب صورت می‌گیرد که برای تکمیل طرح مزورانه خود به بانک‌ها، ادارات و اموال عمومی حمله می‌کنند و به تخریب آنها دست می‌زنند و دولت با همکاری صدا و سیما کوشش می‌کند که موج سبز مردمی را که ذخیره ارجمندی برای کشور و نظام است، خس و خاشاک و وابسته به بیگانگان جلوه دهد.

خانواده شماری از بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان وقایع اخیر همچنین تأکید کرده‌اند که اعتراضات و راهپیمایی‌های چند روز گذشته معترضان به نتایج اعلام شده انتخابات «منعکس‌کننده خواست مستقل و به حق مردمی است که از این همه تقلب و دروغ و پرونده‌سازی و ظلم به فغان آمده‌اند و دیگر نمی‌خواهند امکان استمرار ظلم را به ظالمین به حقوق مردم بدهند.»

در بخش دیگری از این رنج نامه خطاب به علمای اسلام آمده است: «امروز ما به نمایندگی مادران دردمند و نگران این سرزمین به دادخواهی نزد شما آمده‌ایم و همه مردم از زن و مرد و پیر و جوان انتظارشان از مرجعیت مستقل شیعی و علمای اعلام و حجج اسلام این است که در زمانه‌ای که امت سوگوار ذبح ارزش‌ها و قتل نفس آن هم به جرم حق دادخواهی هستند ، خاموش نمانید و به صدای تظلم‌خواهی آنان پاسخ دهید و در کنار ما و فرزندانتان و پشت و پناهشان باشید تا هرگز به دنبال ملجا و پناه دیگری نباشند. »

نویسندگان این رنج‌نامه به مراجع تقلید نوشتند که «به داد این مردم مظلوم، صبور و مقاوم برسید که اگر امروز به فکر نجات اسلام از چنگال تحجر و فریب و دروغ و ریا نباشید، فردا خیلی دیر است.»

«همسران رجایی و باکری به قم نیامده بودند که بازداشت شوند»

همزمان با انتشار این نامه و سفر دسته جمعی برخی از خانواده‌های آسیب‌دیدگان و بازداشت‌شدگان به شهر قم پایتخت مذهبی ایران برای دیدار حضوری با مراجع تقلید، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، ادعا کرد که تلاش برای برگزاری میتینگ سیاسی و ایجاد تشنج توسط برخی زنان اصلاح‌طلب وهمسران فعالان سیاسی جناح اصلاح‌طلب در قم ناکام ماند.

این خبرگزاری دیدار همسران شماری از اصلاح‌طلبان بازداشت شده با آیت‌الله یوسف صانعی را تأیید کرد اما مدعی شد که در دیدار با سایر مراجع تقلید از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی به دلیل اینکه ملاقات بدون اخذ وقت قبلی بود، مراجع تقلید در جمع آنان حاضر نشده‌اند.

عصر روز پنج شنبه خبرگزاری فارس نیز از بازداشت همسران بازداشت‌شدگان اخیر از جمله فخرالسادات محتشمی‌پور و همچنین عاطقه صدیقی همسر محمدعلی رجایی دومین رئیس جمهور ایران به دلیل همراهی با همسران و خانواده بازداشت‌شدگان در سفر به قم خبر داده بود.

اما این خبر تاکنون از سوی مراجع رسمی تأیید نشده و فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، یک روز پس از انتشار این خبر، اخبار مربوط به بازداشت خود و تعداد دیگری از فعالین زن در سفر به قم را تکذیب کرد

این فعال سیاسی و نایب رئیس مجمع زنان اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با ایلنا گفت که اساساً همسران شهید رجایی و شهید باکری به قم نیامده بودند که دستگیر شوند.

زندان اوین، ممنوع‌الملاقات

خانم محتشمی‌پورهمچنین با انتشار یادداشتی در وبلاگش از تلاش خود و امیرحسین حسین‌آبادی وکیل آقای تاج‌زاده برای اطلاع یافتن از محل نگهداری و ملاقات با وی خبر داد.

خانم محتشمی‌پور در وبلاگ شخصی خود نوشته که به رغم پیگیری وکیل آقای تاج زاده برای ملاقات با دادستان تهران ، سعید مرتضوی تاکنون از دیدار با وی امتناع کرده است.

وی همچنین به نقل از سخنگوی قوه قضائیه نوشت که بازداشت‌های اخیر ارتباطی به قوه قضائیه ندارد و ادامه داد که علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه پس از پیگیری به وی گفته که مصطفی تاج‌زاده «در زندان اوین زندانی و ممنوع‌الملاقات» است.

مصطفی تاج‌زاده، بهزاد نبوی، محمد عطریانفر، جهانبخش خانجانی، محمدعلی ابطحی، سعید حجاریان، ابراهیم یزدی، محمد توسلی از جمله ده‌ها فعال سیاسی سرشناسی هستند که در موج بازداشت‌هایی که جمعه شب گذشته و ساعتی پس از پایان انتخابات در تهران و شهرهای مختلف کشور بازداشت شده‌اند.

بازداشت شماری از روزنامه نگاران، وبلاگ‌نویسان و ده‌ها تن از دانشجویان و همچنین صدها تن از شرکت‌کنندگان در تظاهرات هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روزهای اخیر در تهران و شهرهای دیگر ایران است، بخش دیگری از بازداشت‌های اخیر است.
XS
SM
MD
LG