لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

اعتراض حزب مشارکت به موج گسترده بازداشت‌ها


نیروهای پلیس ضد شورش در خیابان‌های تهران
نیروهای پلیس ضد شورش در خیابان‌های تهران
در ادامه موج بازداشت‌ها در ايران محمدرضا جلايی پور مسئول و سخنگوی پویش حمایت از خاتمی و موسوی که با عنوان « موج سوم » شهرت دارد بامداد چهارشنبه بازداشت شد.

به گزارش سايت موج سوم جلايی پور که دانشجوی سال سوم دکترای جامعه شناسی در دانشگاه آکسفورد است بامداد چهارشنبه به همراه همسرش قصد بازگشت به محل تحصیل خود را داشت اما در فرودگاه تهران از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.

حميدرضا جلايی پور پدر وی و از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت دو روز پيش از ورود ماموران امنیتی به منزلش خبر داده و گفته بود که آن‌ها قصد بازداشت پسرش را داشتند.

فاطمه شمس ، همسر محمدرضا جلائی‌پور به سایت موج سوم گفت که همسرش « برای انجام تحقیقات میدانی مربوط به تز دکتر‌ایش به ایران آمده بود و از دو ماه قبل بلیت بازگشت به انگلستان را رزرو کرده بود تا در پایان این ترم و پیرو قوانین دانشگاه آکسفورد تحقیق خود را ارائه کند ، اما به دلیل بازداشت به اتهامی نامعلوم از سفر خود بازماند. »

حزب مشارکت که بسياری از اعضای شورای مرکزی آن از جمله مصطفی تاج زاده، عبدالله رمضان زاده، سعيد حجاريان و محسن امين زاده دستگير شده و تا زمان ارسال این خبر همچنان در بازداشت به سر می‌برند، با انتشار بیانیه ای تاکيد کرد: «در پی اعتراضات میلیونی مردم به نتایج آرا، نهادهای امنیتی و انتظامی ضمن اقدام به خشونت با معترضان، دست به بازداشت گسترده فعالان سیاسی و بخصوص جوانان اصلاح طلب زده اند، در حالیكه كوچک‌ترین مدرک و نشانه‌ای از رفتار غیرقانونی و اغتشاش از سوی آن‌ها وجود ندارد. »

در اين بيانيه به ویژه به بازداشت‌های بامداد سه شنبه «جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب از جمله سعید حجاریان ، محسن امین زاده ، بهزاد نبوی ، محمد علی ابطحی و تعداد دیگری از فعالان سیاسی » اشاره و تاکيد شده که تاکنون « هیچ مقام مسئولی هم پاسخی در مورد چرایی و مستندات این موج بازداشت‌ها ارائه نمی‌دهد. »

جبهه مشارکت با اشاره به موج بازداشت‌ها تاکيد کرد که « برگزاری انتخابات رسوای ریاست جمهوری كه نتایج اعلامی آن را كم تر كسی باور كرده، واكنش‌های خودجوشی را از سوی میلیون‌ها نفری كه رای خود را به یغما رفته می‌بینند، در پی داشته است. »

اين بيانيه موج بازداشت فعالان سیاسی را ناشی از « فرافکنی و جستجو برای یافتن مقصر از بین فعالان سیاسی و اجتماعی » دانسته و تاکید کرده که « این هنر بزرگ متولیان انتخابات اخیر ریاست جمهوری است كه با عملكرد خود چنین اعتراض عمومی را دامن زده اند و با بازداشت فله ای و شتاب زده فعالان اصلاح طلب ، دردی از دردهای بحران بی اعتمادی عمومی به نتایج انتخابات ، رفع نمی‌شود. »

اين حزب اصلاح طلب در بیانیه خود آورده است: « اعتراض‌های گسترده ای كه در روزهای اخیر شاهد آن هستیم كاملا خودجوش بوده و احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌های اصلاح طلب اساسا امكان اطلاع رسانی و سازماندهی چنین حجم وسیعی از اعتراض‌ها را با این سرعت بالا ندارند ».

جبهه مشارکت « خواستار توقف فوری روند خطای فعلی ، آزادی بازداشت شدگان و شناسایی ریشه اصلی بحران و اعتراض‌های مردمی و برآورده كردن مطالبات به حق مردم » شده است.

تداوم بازداشت‌ها

ده‌ها تن از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه نگاران و برخی از فعالان ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و از میان حقوقدادنان نیز دست کم عبدالفتاح سلطانی یکی از فعالان سرشناس حقوق بشر در ایران در چهار روز پس از انتخابات به اتهامات اعلام نشده در منازل ، خيابان یا محل کارشان بازداشت شده اند.

اين بازداشت‌ها غير از دستگيری مردم معترض و شرکت کنندگان در راهپيمایی‌های اعتراض آمیز در سطح شهرها و از جمله تهران است.

بازداشت گروهی دانشجويان در حمله ماموران امنيتی به خوابگاه و دانشگاه‌های مختلف در تهران، شيراز، مشهد، بابل، اصفهان و ساير شهرهای کشور نيز ده‌ها دانشجو دستگیر شدند که تازه ترين مورد بازداشت روز سه شنبه نزديک به ۱۵۰ تن از دانشجویان دانشگاه بابل است.

مقام‌های رسمی تاکنون اتهام بازداشت شدگان را اعلام نکرده اند اما حسن کامران يکی از نمايندگان نزديک به دولت صبح چهارشنبه بازداشت شدگان را به دست داشتن در اشوب متهم کرد و به نقل از مسئولان وزارت اطلاعات به خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «برخی از سرخط‌ها را دستگیر کرده و به برخی هم تذکر داده اند که به گونه ای عمل نکنند که خروجی آن آشوب و تخریب باشد.»
XS
SM
MD
LG