لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

مهدی کروبی قوه قضاییه را به بی‌توجهی به «مستندات تجاوز جنسی» متهم کرد


مهدی کروبی
مهدی کروبی
مهدی کروبی یکی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی و به ویژه دادستان کل کشور را به بی‌توجهی به مستندات ارایه شده از سوی وی در باره تجاوز جنسی به زندانیان متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری حزب اعتماد ملی آقای مهدی کروبی روز یکشنبه در واکنش به اظهارات اخیر محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور در باره موضوع تجاوز به بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مستندات ارایه شده توسط وی به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی گفت:«سؤالم از آقای محسنی اژه‌ای دادستان محترم کل کشور آن است که چرا درخصوص سایر مستندات اشاره‌شده اظهار نظر نمی‌کنند»؟

پیشتر محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات دولت نهم احمدی‌نژاد و دادستان کل کشور با نام بردن از پرونده دختری به نام سعیده پورآقایی که قبلاً از وی با عنوان یکی از قربانیان تجاوز در بازداشتگاه‌های نام یاد شده بود، از آن به عنوان «موضوعی سراسر کذب و دروغ» نام برده و با اشاره به اظهارات آقای کروبی در باره تجاوز به بازداشت‌شدگان گفته بود: «کل اینها سناریوی ساختگی و مجعول بود و باز باید دید چه کسانی و با چه انگیزه‌هایی این سناریو را طراحی و تبلیغاتی کرده بودند».

این در حالی است که به دنبال تبلیغات پرحجم رسانه‌های حامی دولت و به ویژه تلویزیون جمهوری اسلامی درباره این مورد خاص، حامیان جنبش سبز در ایران ار موضوع سعیده پوآقایی به عنوان «سناریویی ساختگی از سوی حاکمیت برای اعتماد زدایی نسبت به اخبار جنبش سبز» نام برده بودند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز با بیان اینکه «مورد سعیده پورآقایی یک سناریوی ساختگی بود» اعلام کرد، وی در یکی از جلسات خود با هیئت سه نفره قوه قضائیه اسناد و مدارکی «بسیار تکان‌دهنده و دلخراش» در باره تجاوز به یک خانم دیگر ارایه کرده است، با این حال دادستان کل کشور در اظهارات خود به این گونه موارد مستند اشاره‌ای نکرده است.

مهدی کروبی افزود: «دادستان محترم کل کشور در این خصوص نگفتند که تکلیف این خانم چه شد، زنده است، مرده‌است. به نظر من آقای محسنی لازم نیست این‌قدر به کلیات بپردازند، ایشان بیایند به‌طور مشخص درخصوص این خانم اظهارنظر کنند که الان چه وضعیتی دارند، دروغ گفته، راست گفته و درحال حاضر کجاست؟ چراکه دفتر ما را هم پلمپ کرده‌اند و از وی هیچ خبری نداریم»

آقای کروبی، برای نخستین بار در نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، از وجود گزارش‌های مبنی بر تجاوز به بازداشت‌شدگان خبر داد و خواستار پیگیری در این مورد شد.

پس از علنی شدن این نامه، مقام‌های جمهوری اسلامی، به مهدی کروبی به شدت حمله کردند و افزون بر تعطیل شدن روزنامه اعتماد ملی، دفتر مهدی کروبی، دفتر حزب اعتماد ملی و دفتر کمیته رسیدگی به امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان انتخاباتی نیز پلمب شده و مرتضی الویری و دو نماینده دیگر وی در کمیته پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان انتخاباتی نیز دستگیر شدند.

از سوی دیگر صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه سه نفر را مأمور کرد که درباره ادعاهایی که از سوی مهدی کروبی درباره تجاوز به زندانیان مطرح شده بود، تحقیق کرده و نتیجه را اعلام کند.

اما سرانجام این کمیته ادعاهای مهدی کروبی را کذب دانسته و خواستار برخورد با وی شد و مهدی کروبی نیز ضمن پافشاری بر مواضع خود اعلام کرد که دیگر امیدی به پیگیری‌های قوه قضاییه ندارد.

«کروبی بیدی نیست که با این بادها بلرزد»

آقای کروبی در بخش دیگری از سخنان روز یکشنبه خود به اظهارات تازه حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان، از اعضای ارشد حزب مؤتلفه درباره رهبران جنبش سبز نیز واکنش نشان داده و وی را به سواستفاده از پست و مقام‌ خود در سال‌های نخستین استقرار جمهوری اسلامی در ایران متهم کرده و افزوده است: «در پایان به آقای عسگراولادی با این سن و سال توصیه می‌کنم که دیگر به بیان اینگونه مطالب نپردازد چرا که هم اکنون در مجمع تشخیص، کمیته امداد و هیئت منصفه مطبوعات مشغول هستند و با این گونه اظهارات مسیر جدیدتری برای ایشان باز نخواهد شد».

عسگراولادی در مصاحبه با روزنامه رسالت مهدی کروبی و میرحسین موسوی را به «خدمت به آمریکا» متهم کرده و گفته بود رهبری جنبش سبز از دست آنان خارج شده است.

آقای کروبی با بیان نمونه‌هایی از سواستفاده عسگراولادی از پست‌های خود در کمیته امداد و سازمان اوقاف پرداخته و افزوده است: «علیرغم تمامی احترامی که برای ایشان قائلم، متأسفم که می‌بینم ایشان مدافع امام شده و ما همه مخالف انقلاب و امام.»

وی همچنین عسگراولادی را به افشاگری‌های بیشتر تهدید کرده و گفته است: «با همه این تفاسیر به بیان این موارد بسنده می‌کنم و از اشاره به موضوع انتخابات مجالس شورای اسلامی و به خصوص دوره سوم که با انشعاب ما از جامعه روحانیت مبارز و پیروزی جریان منتسب به ما و شکست جریان آقای عسگراولادی و بحث‌هایی که آن موقع مطرح شد، خودداری می‌کنم و تاثر خود را از این نکته که ایشان که فاقد هر گونه سوابق قضایی است و تلاش دارد نظرات خود را به قوه قضاییه تحمیل کند، غافل از آنکه مهدی کروبی بیدی نیست که با این بادها بلرزد».
XS
SM
MD
LG