لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

وکیل زیدآبادی: فکر نمی‌کنم تا به حال چنین حکمی برای کسی صادر شده باشد


احمد زيدآبادی، روزنامه نگار و دبيرکل ادوار تحکيم وحدت، پس از آنکه بیش از پنج ماه از زمان بازداشت او می‌گذرد، به شش سال زندان، پنج سال تبعید در گناباد و همچنین محرومیت مادام العمر از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی محکوم شد.

احمد زیدآبادی که پس از آغاز اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شد، روز دوشنبه از زندان به دادگاه منتقل و این حکم به وی ابلاغ شده است.

پیشتر گزارش‌هایی از شکنجه این روزنامه‌نگار در زندان منتشر شده بود؛ محمد صادقی، عضو شورای مرکزی و شورای سیاستگذاری ادوار تحکیم وحدت به «رادیو فردا» گفته بود که آقای زیدآبادی «تحت شکنجه و فشار شدید قرار دارد تا در جلسه دادگاه، به خاطر نشر مقاله‌ای انتقادآمیز نسبت به رهبر جمهوری اسلامی، که در آن آیت‌الله خامنه ای را با عنوان «معظم» مورد خطاب قرار نداده، علناً، عذرخواهی کند.»

در چند روز گذشته چند تن دیگر از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز محکوم به زندان شدند، که از آن جمله می‌توان به محمد عطریان‌فر و محمدعلی ابطحی اشاره کرد که به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. دادستان برای چند تن از بازداشت‌شدگان نیز درخواست حکم اعدام کرده است.

خانم افروز مغزی یکی از وکلای احمد زیدآبادی در مورد حکم صادر شده به رادیو فردا چنین می‌گوید:

روز دوشنبه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، آقای زيدآبادی را خواسته و حکمش را به او ابلاغ کرده بود. ما بعد از اين که موضوع را متوجه شديم به دادگاه انقلاب مراجعه کرديم و اين حکم دوباره به ما ابلاغ شد، ولی دادگاه نسخه‌ای از حکم را به ما نداد و ما ناگزير شديم از روی اصل حکم يادداشت برداريم.

آقای زيدآبادی را به جرم اجتماع و تبانی و اخلال در امنيت کشور به پنج سال حبس و به خاطر تبليغ عليه نظام از طريق در اختيار گذاشتن مطلب و اخبار تحت پوشش تحليل به يک سال حبس تعزيری محکوم کرده‌اند.

با توجه به اين که آقای زيدآبادی قبلاً هم سابقه محکوميت بابت تبليغ «عليه نظام» داشته، دادگاه اشد مجازات را برای او تعيين کرده است زيرا اعتقاد داشته که مجازات قبلی بازدارنده نبوده است.

علاوه بر تعيين مجازات های مذکور، آقای زيدآبادی را مادام العمر از هر گونه فعاليت سياسی، شرکت در احزاب، هواداری، مصاحبه، سخنرانی و تحليل حوادث به صورت کتبی يا شفاهی محروم کرده‌اند. همچنين ايشان را به مدت پنج سال به شهرستان گناباد تبعيد کرده‌اند.

  • اين برای اولين بار است که شخصی را مادام العمر از فعاليت سياسی و اجتماعی و حتی حق اظهار نظر محروم می‌کنند. آيا حکمی که برای آقای زيدآبادی صادر شده با روال عادی احکامی از اين دست همخوانی دارد؟

تا آنجايی که من اطلاع دارم تاکنون چنين حکمی صادر نشده است.

  • اقدام شما و آقای دکتر شريف به عنوان وکلای آقای زيدآبادی در مرحله بعد چه خواهد بود؟

ما طی مدت قانونی که ۲۰ روز است به اين رأی اعتراض خواهيم کرد و لايحه تجديدنظر خواهی به دادگاه خواهيم داد، اما تحليل حقوقی خود را در مورد اين پرونده در روزهای آينده به اطلاع مردم می‌رسانيم.

  • شما تا کنون توانسته ايد با آقای زيدآبادی ملاقات کنيد؟

بعد از ين که پرونده ايشان به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب و به آقای پيرعباسی ارجاع شد، آقای پيرعباسی نامه ای به ما دادند و ما بر اساس آن نامه توانستيم آقای زيدآبادی را در زندان ملاقات کنيم.

ما دفاعيات خود را مطرح کرديم، ولی دادگاه به اين دليل که ما هيچ مدرکی نداشتيم آن را ادعا دانسته و نپذيرفته است.

  • روند بازداشت آقای زيدآبادی و مراحل نگهداری و تحقيق از او، برگزاری دادگاه و حکم صادره با آن چه در قوانين آيين دادرسی ايران مطرح شده همخوانی دارد؟

مشکل ماهم همين نکته است، چون اين روند از مرحله دستگيری تا صدور اين دادنامه با موازين قانونی ايران هم همخوانی ندارد و اين مسئله‌ای است که ما حتماً مطرح خواهيم کرد.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG