لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

واکنش نمایندگان مجلس به قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران


در حالی که يک نماينده ااز تصمیم گیری مجلس در قبال قطعنامه تازه شورای حکام خبر داده است، دو نماينده ديگر مجلس، از احتمال تجدید نظر در سیاست های اتمی و امکان بررسی خروج جمهوری اسلامی از معاهده «ان.پی.تی» صحبت کرده اند.

شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه، ۲۷ نوامبر قطعنامه پيشنهادی محکوميت ايران به خاطر فعاليت مخفيانه در ساخت تاسيسات غنی سازی اورانيوم در «فردو» را با اکثريت آرا تصويب کرد و از جمهوری اسلامی خواست تا ساخت و ساز در اين طرح را بيدرنگ متوقف کند.

در اين قطعنامه از ايران خواسته شده است فورا ساخت تاسيسات غنی‌سازی فردو در شمال قم را متوقف کند و ضمن روشن ساختن انگيزه واقعی از ساخت چنين مرکز اتمی اطمينان دهد که تاسيسات يا برنامه پنهان ديگری در کشور ندارد.

اسماعيل کوثری، نايب رييس کميسيون امنيت ملی، روز شنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، گفته است در صورت استمرار روند موجود توسط قدرت های جهانی، ايران مجبور به تجديد نظر در سياست های خود است و احتمالا مجلس خروج ايران از آژانس را بررسی می ‌کند.

اسماعيل کوثری می گويد: اگر روند بی‌منطقی و زورگويی برخی از قدرت‌های عضو آژانس ادامه يابد مجلس اين حق را برای خود قائل است که مساله خروج ايران از آژانس را بررسی و در مورد آن تصميم‌گيری کند.

محمد کرمی راد، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، نيز در واکنش به قطعنامه شورای حکام می گويد: مجلس در اولين واکنش به اين قطعنامه غيرحقوقی و سياسی می تواند موضوع خروج از NPT را مورد بررسی قرار دهد.

محمد کرمی راد همچنين گفته است: جمهوری اسلامی ايران قطعا مصمم تر از گذشته برنامه های صلح آميز هسته ای خود را بدون در نظر گرفتن اين کارشکنی ها ادامه خواهد داد

در همين زمينه، حسين ابراهيمی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، نيز می گويد: مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه در جلسه علنی در رابطه با قطعنامه شورای حکام آژانس عليه برنامه هسته‌ای ايران تصميم نهايی را می‌گيرد.

حسن ابراهيمی با «سياسی» و «بی ارزش» خواندن قطعنامه اخير شورای حکام گفته است: در حال حاضر ما دليلی نمی بينيم که سطح همکاری های خود را با آژانس کاهش دهيم و طبق مقررات بين المللی و تعهداتمان عمل می کنيم اما در صورت تداوم چنين رويکردهايی به طور طبيعی همکاری های ما با آژانس کاهش پيدا خواهد کرد.

در همين حال، خطيب جمعه موقت تهران همچنين با انتقاد شديد از تصويب قطعنامه شورای حکام عليه جمهوری اسلامی ايران اين قطعنامه را «کاملا سياسی» و «غير فنی» خوانده است.

در حالی مقامات ایران قطعنامه تازه شورای حکام را بی نتیجه ارزیابی کرده اند، روسیه از ایران خواسته به پیام این قطعنامه به صورت جدی واکنش بدهد. آمریکا نیز می گوید زمان برای رویکرد کنونی ایران رو به اتمام است.

جمهوری اسلامی ايران در ماه سپتامبر با ارسال نامه ای به مدير کل آژانس وجود تاسيسات جديد اتمی غنی سازی اورانيوم را اطلاع داد و از آن زمان بازرسان آژانس نيز دو بار از تاسيسات فردو بازديد کرده اند.

تاسيسات فردو در ۲۰ کيلومتری شمال شهر قم و در دل کوه قرار دارد که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شود و به گفته ايران، ظرفيت نصب سه هزار سانتريفوژ را داراست. اين تاسيسات قرار است در پايان سال ۲۰۱۱ فعاليت خود را آغازکند.

محمد البرادعی، مدير کل آژانس در آخرين گزارش خود در باره ايران که دو هفته پيش ارائه شد، گزارش داد: اعلام وجود دومين تاسيسات غنی سازی اورانيوم از سوی تهران پرسش های تازه ای در خصوص احتمال وجود مراکز هسته ای مخفی ديگری در اين کشور مطرح کرده است.
XS
SM
MD
LG